۷ روش ساده و کاربردی برای پدیکور در خانه

پا عضوی از بدن است که بیشتر افراد نسبت به آن بی‌توجه‌اند، در حالی که سلامت و بهداشت پاها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پینه‌ی کف پا، ترک‌های پاشنه پا، ناخن‌های فرورفته و میخچه از جمله آسیب‌های شایعی هستند که در اثر رسیدگی‌ نکردن به پوست و ناخن‌های پا رخ می‌دهند و علاوه بر این که زیبایی و آراستگی ظاهری پاها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، ممکن است حتی فعالیت‌های روزمره‌تان را دچار مشکل کنند.

پدیکور یکی از روش‌های مراقبتی و درمانی است که علاوه بر حفظ زیبایی و آراستگی پاها می‌تواند از بروز بسیاری از آسیب‌های وارده به پاها جلوگیری کند. امروزه پدیکور و کف‌سابی پاها در بسیاری از سالن‌های زیبایی به صورت تخصصی انجام می‌شود، با این‌ حال این روش مراقبتی برای تمامی افراد در منزل هم به‌سادگی قابل‌انجام است. در این مطلب قصد داریم پدیکور در خانه را طی هفت مرحله‌ی آسان و کاربردی به شما آموزش دهیم؛ همراه ما باشید.

پدیکور چیست و چه مزایایی دارد؟

پدی (pedis) در زبان لاتین به معنای پا و کور (cure) به معنای مراقبت است. به طور کلی پدیکور به روشی درمانی مراقبتی گفته می‌شود که با هدف پاک‌سازی پا، از بین‌ بردن پوست مرده‌‌ی کف پا و اطراف ناخن‌ها و  فرم‌دهی و مرتب‌کردن ناخن‌های پا صورت می‌گیرد. پدیکور تنها برای خانم‌ها انجام نمی‌شود، بلکه آقایان هم به انجام این روش مراقبتی درمانی احتیاج دارند تا پاهایی سالم و باطراوت داشته باشند.

پدیکور منظم و اصولی مزایای بسیاری دارد. با انجام درست پدیکور و کف‌سابی پاها می‌توانید پوست پا و اطراف ناخن‌ها را لایه‌برداری و آبرسانی کنید و از بروز مشکلاتی همچون ترک کف پا، پینه‌های پوستی، زبری و خشکی کف پا، قارچ‌های پوستی، میخچه‌ی پا و دیگر مشکلات مربوط به پا پیشگیری کنید.

پدیکور ممکن است به صورت خیس یا خشک انجام شود. پدیکور خیس همراه با اسپای پا انجام می‌شود و پیش از مراحل کف‌سابی و مرتب‌کردن ناخن‌ها، پا در آب محلول با مواد پاک‌سازی کننده قرار می‌گیرد. در پدیکور خشک پاها در آب قرار نمی‌گیرد تنها به لایه‌برداری پوست پا و مرتب‌سازی ناخن‌ها پرداخته می‌شود. پدیکور خیس اثربخشی بیشتری نسبت به پدیکور خشک دارد. پدیکور در سالن‌های زیبایی به روش‌های متنوع دیگری هم انجام می‌شود؛ روش‌هایی همچون پدیکور پارافین، پدیکور سنگ ‌داغ و…

چنانچه پدیکور را همراه با اسپای پا در خانه انجام دهید و ماساژ را هم به مراحل پدیکور اضافه کنید، با افزایش گردش خون در کف پاها به بهبود آسیب‌های این عضو حیاتی بدن کمک زیادی می‌کنید. از طرف دیگر قرارگرفتن پا در آب گرم و پاک‌سازی آن تأثیر بسیاری در بهبود خلق‌وخو و رفع استرس دارد و حتی خواب شبانه‌تان هم تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.

لوازم مورد نیاز برای پدیکور پا در خانه

  • برای انجام  پدیکور در خانه به این لوازم نیاز دارید:
  • تشت یا لگن به همراه آب گرم
  • مواد پاک‌سازی و آرامش‌بخش که می‌تواند شامل نمک دریایی، کوکتل پدیکور یا دیگر مواد پاک‌سازی کننده باشد.
  • سوهان کف پا یا سنگ‌پا
  • ست پدیکور شامل سوهان ناخن، پوشر کوتیکول، ناخن‌گیر و…
  • کرم مرطوب‌کننده، لوسیون یا کرم‌های ضد ترک پا
  • پاک‌کننده‌ی لاک
  • لاک ناخن
  • حوله
  • جوراب

آموزش پدیکور و کفسابی پا در خانه در هفت مرحله

شما می‌توانید پاهایتان را طی هفت مرحله ساده و کاربردی در خانه پدیکور کنید. این مراحل برای آقایان هم قابل‌انجام است با این تفاوت که مرحله هفتم یا لاک‌زدن توسط آقایان انجام نمی‌شود. پیش از این که مراحل پدیکور در خانه را آغاز کنید لوازم مورد نیازتان را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را دم دست بگذارید تا مجبور نشوید در حین انجام پدیکور از جایتان بلند شوید.

مرحله‌ی اول: تمیزکردن پاها و پاک‌کردن لاک ناخن‌ها

در قدم اول پاهایتان را بشویید و اگر روی ناخن‌های پایتان لاک دارید با استفاده از لاک‌پاک‌کن ناخن‌هایتان را پاک کنید؛ در این مرحله بهتر است از لاک‌پاک‌کن‌های بدون استون استفاده کنید تا ناخن‌های سالم‌تری داشته باشید.

مرحله‌ی دوم: قراردادن پاها در تشت آب گرم و استفاده از مواد آرامش‌بخش و پاک‌سازی کننده

تشت یا لگنی که انتخاب کرده‌اید از آب گرم پر کنید و به آن مواد آرامش‌بخش یا پاک‌سازی‌کننده اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید به سراغ موادی مانند نمک دریایی، کوکتل‌های پدیکور یا جوش ‌شیرین بروید. پاهایتان باید تا قسمت مچ کاملاً در درون آب قرار بگیرند. در این مرحله می‌توانید چند سنگ ماساژ یا سنگ‌های رودخانه‌ای هم در درون تشت قرار دهید و زمانی که پاهایتان در آب قرار دارند کف پا را روی این سنگ‌ها ماساژ دهید تا پدیکور کامل‌تر و آرامش‌بخش‌تری داشته باشید. اجازه دهید پاهایتان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آب باقی بمانند.

مرحله‌ی سوم: لایه‌برداری پوست مرده

پس از آن که پوست با خیساندن پاها در آب گرم نرم‌تر شد نوبت به لایه‌برداری می‌رسد. شما می‌توانید برای لایه‌برداری پاها از اسکرابرهای طبیعی یا کرمی و ابزارهایی مانند سوهان کف پا یا سنگ‌ پا استفاده کنید. به دلیل قرارگرفتن پاها در کفش و پیاده‌روی معمولا پوست کف پا به ویژه قسمت پاشنه خشک می‌شود و به‌ مرور زمان سفت شده باعث بروز پینه می‌شود. لایه‌برداری کف پا باعث می‌شود خشکی کف پا کاهش یابد و از بروز پینه در این بخش از بدن جلوگیری شود.

سعی کنید عمل لایه‌برداری را بدون ایجاد فشار زیاد و به صورت ملایم انجام دهید تا پوست کف پاهایتان دچار سوزش و آسیب نشود. برای این که پوست مرده‌ی لای انگشت‌های پا را لایه‌برداری کنید می‌توانید از اسکرابرهای کرمی استفاده کنید.

برای کف‌سابی کف پا از ابزار دیگری به نام رنده‌ی پا هم استفاده می‌شود که برای کسانی که ترک‌های عمیق یا پینه‌های شدیدی در پاشنه پایشان دارند مناسب است. استفاده از این ابزار ممکن است باعث زخم شدن کف پا شود، بنابراین اگر به این مشکلات دچار هستید بهتر است برای کف‌سابی به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید.

مرحله‌ی چهارم: ماساژدادن پاها

پس از لایه‌برداری نوبت به ماساژ پا می‌رسد. ماساژ یکی از مفیدترین روش‌های درمانی مراقبتی برای کاهش آسیب‌های پاست چراکه باعث افزایش گردش خون در پا می‌شود. پاهایتان را می‌توانید با دست ماساژ دهید یا از ابزارهای ماساژ مانند سنگ‌های ماساژ یا حتی ماساژورهای برقی استفاده کنید. سعی کنید در این مرحله تمامی بخش‌های پا مانند کف پا، مچ، قوزک، لای انگشتان و غیره را به‌خوبی ماساژ دهید.

مرحله‌ی پنجم: کوتاه کردن و فرم دادن ناخن‌ها

برای انجام این مرحله پاهایتان را یک‌بار دیگر بشویید و با حوله خشک کنید. برای پدیکور ناخن در خانه به ست‌های پدیکور احتیاج دارید. ناخن‌گیر معمولا در هر خانه‌ای موجود است اما اگر دیگر وسایل است پدیکور را در اختیار ندارید، بهتر است نسبت به خرید سوهان و پولیش ناخن اقدام کنید تا پدیکور حرفه‌ای‌تری داشته باشید.

ابتدا با استفاده از پوشر کوتیکول یا ابزار عقب‌زن ناخن، پوست مرده یا همان کوتیکول اطراف ناخن را به بیرون هل دهید تا بافت مرده پوست اطراف ناخن به‌خوبی مشخص شود. سپس با قیچی مخصوص پدیکور این پوست‌های مرده را قیچی کنید. این مرحله را بسیار با دقت انجام دهید تا پاهایتان را زخمی نکنید.

سپس نوبت به درست‌کردن ناخن‌ها می‌رسد. ابتدا ناخن‌هایتان را با ناخن‌گیر کوتاه کنید و پس از آن با استفاده از سوهان یا پولیش ناخن‌هایتان را فرم دهید تا ناخن‌ها یک‌دست و مرتب شوند. بسته به سلیقه‌تان می‌توانید ناخن‌های پایتان را مربعی و گوشه‌دار درست کنید یا با سوهان‌کردن گوشه ناخن‌های پا را به صورت گرد مدل بدهید. علاوه بر لبه‌های ناخن، سطح ناخن‌ها هم احتیاج به صاف‌شدن دارد. بنابراین در این مرحله می‌توانید با استفاده از ابزار بافر ناخن سطح ناخن‌هایتان را صاف و صیقلی کنید.

مرحله‌ی ششم: استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده

در این مرحله می‌توانید از انواع لوسیون، کرم پا، کره‌ی بدن یا روغن‌های طبیعی برای آبرسانی و مرطوب کردن پاهایتان استفاده کنید. موادی مانند ژل آلوئه‌ورا، روغن بادام، روغن‌زیتون، روغن نارگیل یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند در این مرحله از پدیکور برایتان بسیار کارآمد باشد. مواد مرطوب‌کننده را روی تمامی بخش‌های پا ماساژ دهید. اگر احتیاجی به لاک‌زدن ندارید می‌توانید در همین مرحله یک جوراب نخی به پا کنید و اجازه بدهید حداقل ۴۵ دقیقه پاهایتان آغشته به مواد مرطوب‌کننده در جوراب باقی بمانند.

مرحله‌ی هفتم: لاک‌زدن

لاک‌زدن آخرین مرحله‌ی پدیکور در خانه محسوب می‌شود. برای این که بهتر و دقیق‌تر بتوانید ناخن‌های پایتان را لاک بزنید می‌توانید از ابزارهای جداکننده انگشت پا استفاده کنید. این ابزارها با ایجاد فاصله بین انگشتان مانع از مالیده شدن لاک به انگشتان کناری می‌شوند.

برای افزایش ماندگاری لاک پا بهتر است از بیس کوت و تاپ کوت استفاده کنید. ابتدا بیس کوت را روی ناخنتان بزنید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند و خشک شود، سپس لاکی را که انتخاب کرده‌اید روی انگشتتان بزنید و پس از این که خشک شد روی آن تاپ کوت بزنید.

مزایای استفاده از کوکتل پدیکور

کوکتل‌های پدیکور جزو کاربردی‌ترین و مفیدترین محصولات برای پدیکور اصولی و مناسب محسوب می‌شوند. کوکتل‌های پدیکور می‌توانند پاهایتان را سم‌زدایی کنند و با رفع بوی بد، خستگی و استرس پا، پوست پاها را هم آبرسانی و تغذیه کنند. شما می‌توانید خودتان در منزل با استفاده از عصاره‌های گیاهی، روغن‌های طبیعی و نمک دریا کوکتل پدیکور درست کنید و در مرحله‌ی اسپای پا از آن استفاده کنید. کوکتل‌های آماده‌ی موجود در بازار هم گزینه‌های بسیار جذابی برای انجام پدیکور در خانه محسوب می‌شوند. این بمب‌های رنگی کوچک و رنگارنگ در مدل‌ها و با اسانس‌های مختلف در بازار موجودند. زمانی که این کوکتل‌ها را درون آب می‌اندازید، به‌ محض وارد شدن در آب شروع به غل‌ زدن می‌کنند و باعث می‌شوند حس بسیار خوبی را تجربه کنید

پدیکور در خانه با جوش شیرین

جوش شیرین هم یکی از مواد مفیدی است که می‌توانید برای پدیکور و لایه‌برداری پوست پا از آن استفاده کنید. این ماده‌ی قلیایی مانند یک لایه‌بردار عمل کرده و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. از طرفی جوش شیرین یک ماده‌ی آنتی‌باکتریال است و می‌تواند آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا را از روی پوست شما پاک کند. خاصیت سفیدکنندگی هم یکی از خواص جوش شیرین است. اگر بخش‌هایی از پاها به ویژه در قسمت پاشنه پوستتان دچار تیرگی شده است جوش شیرین می‌تواند به رفع تیرگی پوست در این نواحی کمک کند.

یکی از روش‌های استفاده از جوش شیرین در پدیکور ساختن کوکتل خانگی با جوش شیرین است. کوکتل جوش شیرین و روغن‌های طبیعی یک کوکتل مفید برای پاک‌سازی پاهاست. می‌توانید سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را در تشت آب گرم بریزید و چند قطره روغن طبیعی مانند روغن اسطوخدوس، روغن درخت چای یا رزماری به آب اضافه کنید و اجازه بدهید پاهایتان حدود بیست دقیقه در آب بماند.

جوش شیرین را به عنوان اسکرابر هم می‌توانید به کار ببرید. به این صورت که سه قاشق جوش شیرین را با یک قاشق آب گرم مخلوط کنید و با این ماده خمیر مانند تمامی بخش‌های پاها را به مدت ده دقیقه ماساژ دهید و سپس پاهایتان را بشویید.

در پایان

در این مطلب آموزش پدیکور در خانه را به صورت کامل و جامع ارائه کردیم. بار دیگر تأکید می‌کنیم که پدیکور تنها یک روش زیبایی نیست و در حفظ سلامت پوست و ناخن‌های پا نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین انجام منظم این روش به صورت ماهانه هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان توصیه می‌شود. با در اختیار داشتن ست پدیکور شامل ناخن‌گیر، سوهان، پولیش، قیچی و پوشر کوتیکول می‌توانید پدیکور خانگی را به شکل حرفه‌ای‌تری انجام دهید. برای بررسی قیمت و خرید ست پدیکور می‌توانید به فروشگاه دیجی کالا مراجعه کنید و نسبت به بودجه‌ای که در اختیار دارید یک ست استاندارد پدیکور را خریداری کنید.

اگر دور ناخن‌های پا پوست زائد زیادی دارید و کوتیکول‌های اطراف ناخن‌هایتان بیش از حد معمول است می‌توانید پس از انجام پدیکور از محلول‌های کوتیکول ناخن استفاده کنید؛ این محلول‌ها ضمن جداسازی بافت‌های زائد اطراف ناخن می‌توانند در تقویت ناخن‌ها و جلوگیری از زرد شدن آن‌ها هم موثر باشند.

سلامت
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی