غذاهای ارمنی، تجربه‌ای لذیذ: سفری به دنیای طعم‌ها

ارمنستان، به‌دلیل نزدیکی با کشور ما در بین گردشگران ایرانی طرفداران زیادی دارد. هر‌ساله تعداد زیادی از مردم ایران با خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار یا بلیط اتوبوس، راهی ارمنستان می‌شوند و با رزرو هتل ارزان در پایتخت این کشور، از دیدن جاذبه‌های گردشگری و خوردن غذاهای ارمنی معروف و خوشمزه در رستوران‌ها لذت می‌برند. غذاهای ارمنی تنوع بالایی دارند و با روش‌های سنتی پخته می‌شوند. در این مطلب، قصد داریم معروف‌ترین و خوش‌طعم‌ترین غذاهای ارمنی را معرفی کنیم.

معرفی تعدادی از خوشمزه‌ترین غذاهای ارمنی

همان‌طور‌که در مقدمه نیز اشاره کردیم، کشور ارمنستان یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین قطب‌های گردشگری خارجی در بین گردشگران ایرانی است.

مسافرانی که با روش‌های مختلف هوایی و زمینی به این کشور سفر می‌کنند، بعد از بازدید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و تفریحی مانند دریاچه سوان، باغ گیاه‌شناسی ایروان، مرکز تفریحی کوئست‌روم، دنیای آبی ایروان، باغ‌وحش ایروان، تله‌کابین باغ‌های تاتو، پارک عشاق، دریاچه قو، پارک پیروزی، پل شیطان، موزه تاریخ ارمنستان، موزه ماتناداران، میدان جمهوری، کلیسای جامع زوارتنوتس و … می‌توانند لذت خوردن غذاهای ارمنی را نیز در رستوران‌های ایروان تجربه کنند. در ادامه، با تعدادی از معروف‌ترین غذاهای ارمنی آشنا خواهید شد.

غذای دلمه (Dolma)

یکی از غذاهای خوشمزه ارمنی که در کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی نیز رواج زیادی دارد، دلمه است. ارمنی‌ها در روش درست‌کردن انواع دلمه شامل دلمه برگ انگور، دلمه بادمجان، دلمه فلفل‌دلمه‌ای، دلمه کلم، دلمه کدو و دلمه گوجه‌فرنگی، تغییراتی ایجاد کرده‌اند که باعث خوش‌طعم‌شدن این غذا شده است. برای تهیه این غذا، از برنج، گوشت،‌ پیاز، سبزی معطر، نمک و فلفل استفاده می‌کنند. برای درست‌کردن پرطرفدارترین نوع دلمه یعنی دلمه برگ‌انگور، ترکیب این مواد را در داخل برگ انگور می‌ریزند و سپس می‌پیچند. مردم ارمنستان دلمه برگ‌انگور را به‌همراه سبزی و ماست سرو می‌کنند. دلمه برگ‌کلم معروف به دلمه تابستانی نیز در ارمنستان پرطرفدار است. برای خوردن باکیفیت‌ترین دلمه‌ها می‌توانید به رستوران‌های دلماما، کاراس و تارون ایروان، مراجعه کنید.

غذای خوروات یا کباب ارمنی (Khorovats)

یکی دیگر از غذاهای ارمنی معروف، غذای خوروات یا کباب ارمنی نام دارد. ارمنی‌ها به کباب‌کردن خوراکی‌های جامد مانند فلفل، بادمجان، گوجه‌فرنگی و گوشت، خوروات می‌گویند.‌ طعم این نوع کباب با سایر کباب‌ها متفاوت است. ارمنی‌ها برای درست‌کردن کباب ارمنی از گوشت خوک، بره یا مرغ و سبزیجات کباب‌شده استفاده می‌کنند. ایرانی‌ها برای خوردن کباب ارمنی تهیه‌شده با گوشت بره یا مرغ باید به یکی از رستوران‌های قفقاز،‌ تومانیان شورما و اورارتو مراجعه کنند.

غذای پیتزای ارمنی یا لاهماجون (Lahmajoon)

پیتزای ارمنی یا لاهماجون یکی دیگر از غذاهای ارمنی محبوب است که قبل از خرید بلیط یا رزرو هتل در ایروان ارمنستان، حتما باید با آن آشنا شوید و هنگام رسیدن به مقصد برای یک ‌بار هم که شده امتحانش کنید. این غذا علاوه‌بر ارمنستان در کشورهایی مانند قبرس، ترکیه، سوریه، لبنان و سایر کشورهای خاورمیانه نیز طرفداران زیادی دارد. البته روش پخت این غذا در هر کشور متفاوت است. در این غذا، روی یک لایه نازک نان، ترکیبی از گوشت گاو یا بره به‌همراه پیاز، ادویه‌جات، سبزیجات ریخته می‌شود. بهترین پیتزای ارمنی را در رستوران‌های مرتاق و تون لاهماجوز میل کنید.

نان لواش ارمنی (Armenian Lavas)

نان لواش ارمنی هم جزو غذاهای معروف ارمنستان است که علاوه‌بر مردم بومی، در بین گردشگران خارجی نیز طرفداران بسیار زیادی دارد و به‌عنوان میراث فرهنگی نامشهود در فهرست یونسکو به‌ثبت رسیده است. طعم این نان با لواش ایرانی متفاوت است و به‌روش خاصی درست می‌شود. در زمان سفر به ارمنستان، به رستوران لواش بروید و از خوردن غذاهای مخصوص با نان لواش یا غذاهای تورتیلا لذت ببرید. در طبقه اول این رستوران، نان لواش را جلوی چشم گردشگران می‌پزند و در طبقه دوم آن، لواش‌ها را با خوراکی‌هایی مانند عسل، خامه، کره و تخم‌مرغ سرو می‌کنند.

غذای هریسا (Harissa)

غذای هریسا یک غذای قدیمی ارمنی است که آن را به‌عنوان نماد قدرت و شجاعت مردم ارمنستان می‌شناسند. در زبان ارمنی، هریسا به‌معنی “آن را به‌هم بزنید” است. برای درست‌کردن این فرنی غلیظ، از گوشت مرغ یا گوشت بره و کوکوت (گندم‌های خشک و بوداده) استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که هر‌سال در سومین شنبه از ماه سپتامبر، مردم ارمنستان به‌همراه جهانگردان از تمام نقاط جهان در منطقه‌ای به‌نام آراماویر گرد‌ هم می‌آیند و جشن هریسا برگزار می‌کنند. برای خوردن خوشمزه‌ترین هریسا در سفر به ارمنستان، به رستوران‌های تاورن ایروان، دهکده ما و کاراس بروید.

غذای کله‌پاچه ارمنی یا خاش (Khash)

به اعتقاد مردم ارمنستان، خاش یا کله‌پاچه ارمنی غذایی گرم، آرام‌بخش و لذیذ است و مناسب‌ترین صبحانه برای فصل‌های سرد سال محسوب می‌شود. خوشمزه‌ترین خاش ارمنی را می‌توانید در رستوران‌های تاورن ایروان،‌ ایروان قدیم و پاندوک ایروان میل کنید.

غذای خاشلاما (Khashlama)

خاشلاما یک غذای سنتی خوشمزه است. برای درست‌کردن آن گوشت گاو ارمنی و سبزیجات را باهم ترکیب می‌کنند. این غذا جزو جدایی‌ناپذیر جشن‌های ارمنستان محسوب می‌شود. بهترین رستوران‌ها برای خوردن باکیفیت‌ترین خاشلامای ارمنی عبارت‌اند از: رستوران تاورن ایروان، رستوران تسیرانی، رستوران دهکده ما و رستوران گایان.

از دیگر غذاهای معروف ارمنی می‌توان به غذاهایی مانند سوپ ماست یا اسپاس (spas)، گوشت خشک گاو یا باستورما (Basturma)، خوراک بادمجان یا میرزا‌قاسمی ارمنی (Eggplant Dip)، گاتا (Gata)، سوجوک (Sujuk)، کدو‌تنبل ارمنی یا قاپاما (Ghapama)، کوفته (Kyufta)، پچ (Poch)، تاراخانا (Tarkhana)، آنوشاپور (Anushapur) و … اشاره کرد.

رزرو هتل و خرید بلیط قطار یا هواپیما به مقصد ارمنستان در سایت فلای تودی

در این مطلب، شما عزیزان را با معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ارمنی که در رستوران‌های ارمنستان به گردشگران ارائه می‌شوند، آشنا کردیم. اگر قصد دارید به کشور دوست و همسایه ارمنستان سفر کنید و در کنار بازدید از جاذبه‌های گردشگری زیبای این کشور از خوردن غذاهای ارمنی لذیذ نیز لذت ببرید، بلیط قطار یا بلیط هواپیما به مقصد ارمنستان را از سایت فلای تودی خریداری کنید. فلای تودی معتبرترین مرجع آنلاین خدمات گردشگری ایران است. در این سایت، علاوه‌بر امکان خرید بلیط هواپیما و قطار، امکان رزرو هتل در کشور مقصد نیز وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید انواع بلیط و رزرو آنلاین هتل، با پشتیبانی 24ساعته فلای تودی ارتباط برقرار کنید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

کسب و کارگردشگری
پربازدیدرپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی