کیورینگ بتن یا عمل آوری بتن چیست؟

با ادامه پیدا کردن هیدراتاسیون، مقاومت بتن افزایش می‌یابد و این واکنش عامل افزایش مقاومت بتن یا همان گیرش سیمان است. برای کیورینگ یا ادامه پیدا کردن فرایند هیدراتاسیون باید رطوبت نسبی حداقل ۸۰ درصد باشد. در صورتی که رطوبت کمتر از این مقدار شود، عمل‌آوری متوقف می‌شود و در صورتی رطوبت تسبی به بالای ۸۰ درصد بازگردد فرایند هیدراسیون یا Hydration دوباره شروع خواهد شد.

به دلیل تبخیر قسمتی از آب مورد نیاز قبل از تکمیل واکنش بین آب و سیمان (که چندین روز طول می‌کشد) قسمتی از سیمان موجود در مخلوط بتن واکنش نداده باقی می‌ماند. پس از بتن ریزی باید بلافاصله توجه لازم به فرایند عمل آوری معطوف گردد. عمل آوری عبارت است از حفظ رطوبت بتن تا زمانی که واکنش بین سیمان و آب تکمیل شود.

این عمل می‌تواند به وسیله عایق کاری موقت (استفاده از مواد کیورینگ از پیش تولید شده به مانند MTOCURE D550)، پاشش آب یا تولید بخار (معمولا در کارخانه ساخت قطعات بتنی پیش ساخته و پریکست های بتنی با ضخامت کم که در ساخت آن‌ها از فوق روان کننده بتن بر پایه ی پلی کربوکسیلیک مثل MTOBUILD D10 ، MTOBUILD D60، MTOBUILD D80 استفاده شده است) صورت گیرد.

از دیدگاه عملی، حفظ رطوبت بتن برای ۷ روز توصیه می‌شود. در شرایطی که این کار ممکن نباشد حداقل زمان عمل آوری بتن نباید کمتر از ۲ روز باشد.

تأثیر آب بر مقاومت بتن چقدر است؟

تغییر مقدار آب باعث تغییرات مقاومت در بتن می‌شود. علاوه بر املاح همراه با آب و سختی آن که دربخش مربوط به سیمان در مورد آن بحث شد، عوامل زیر بر مقدار آب در بتن مؤثرند:

  • غلظت بتن مورد نیاز (نسبت آب به سیمان)
  • درشتی یا ریزی مصالح سنگی مورد مصرف (سطح موثر جذب آب به این پارامتر بستگی دارد)
  • نمناکی مصالح سنگی مورد مصرف (ضریب جذب و نفوذ آب یا تشنگی مصالح)
  • شکل مصالح سنگی موردنیاز و زبری سطح آن‌ها (نسبت تیز گوشه به گرد گوشه سنگدانه ها)
  • گرما و خشکی هوا در هنگام ساخت و بتن ریزی (درجه حرارت استاندارد بتن ریزی بین 5 تا 40 درجه سانتی‌گراد است)
  • مقدارسیمان مورد مصرف (عیار سیمان)
  • نوع و شکل قالب و مقطع بتن ریزی  (چوبی یا فلزی یا تراکم میلگرد تاثیر مستقیم بر زمان بتن ریزی دارد)

به صورت استاندارد نسبت آب در بتن بر اساس سیمان 40% در نظر گرفته می‌شود.

تأثیر مواد کیورینگ بر مقاومت بتن

استفاده از ماده کیورینگ بروی بتن شبیه به همان عملیات استفاده از آب برای هیدراتاسیون بتن و آب‌بندی بتن یا ماستیک است. این ماده با یک دست استفاده بر روی بتن تازه این کمک را می کنند که یک فیلم بسیار نازک بر روی بتن قرار می گیرد و اجازه تبخیر آب را نمی دهد و همین امر باعث می شود کیورینگ یا همان عمل آوری بتن به خوبی انجام شود.

میزان مصرف ماده کیورینگ بتن

معمولا این ماده به صورت غلیظ تحویل مشتری می شود که هر کیلوگرم آن جهت اعلمال 5 مترمربع خواهد بود.

قیمت ماده کیورینگ بتن

کیورینگ بتن یا ماده عمل آورنده بتن ، میزان مصرف پایینی دارد و همین امر باعث استفاده زیاد آن در پروژه های عمرانی است که با استفاده از این مواد دیگر نیاز به استفاده از آب به عنوان ماده عمل آورنده بتن نخواهد بود.بنابراین از نظر پوشش دهی و عملیات انجام آن از نظر فنی و ریالی مورد تایید و مصرف آن قابل توجه خواهد بود.به دلیل نوسانات قیمتی بهتر است از واحد فروش کلینیک بتن ایران قیمت روز کیورینگ بتن را دریافت کنید.

بسته بندی مواد کیورینگ بتن

این محصول در گالن های 25 کیلویی و همچنین در بشگه های 250 کیلویی قابل عرضه است.

هیدراتاسیون سیمان و بتن

تركيب شيميایي سيمان با آب را هيدراتاسيون سيمان مي نامند. بلافاصله پس از مخلوط شدن سيمان با آب، خميري تشكيل مي شود كه در آن حفره هاي واقع بين ذرات سيمان مرتبط با يكديگرند و بوسيله آب پرشده اند. اين آب كه داراي حالت نسبتا پخش شده ايست بنام آب موئين موسوم است.

حرارت هيدراتاسيون بتن

ميزان حرارت آزاد شده در اثر هيدراتاسيون سيمان (واكنش سيمان با آب) يكي از خصوصيات سيمان است كه در انتخاب نوع سيمان براي كارهاي گوناگون مؤثر است.

حرارت هيدراتاسيون پرتلند پوزولاني  ( سیمان تیپ 5 ) بسيار پايينتر از سيمانهاي پرتلند معمولي است و لذا در بتن ريزي‌هاي حجيم همچون سد سازي‌ها كاربرد دارند. اما در زمستان كه خطر يخ زدگي وجود دارد نبايد از آن‌ها استفاده كرد (به دلیل وجود آب اشباع در بتن و کند شدن فرآیند گیرش اولیه). همچنين مقاومت آن‌ها تا پيش از يك سال كمتر از مقاومت سيمان‌هاي عادي است؛ بنابراین از سيمان‌هاي پرتلند پوزولاني در قسمت‌هايي كه نياز به كسب مقاومت سريع است نمي‌توان استفاده كرد.

خرید ماده کیورینگ بتن از کلینیک بتن ایران

در این مقاله به شما گفتیم عمل‌آوری بتن یا کیورینگ بتن چیست و همچنین از تأثیر آب و مواد کیورینگ روی بتن صحبت کردیم. کلینیک بتن ایران با در اختیار داشتن تجهیزات مورد نیاز، دانش فنی و تجربه اجرایی در زمینه خدمات تخصصی بتن با پروژه‌های مختلف در سراسر ایران همکاری می‌کند.

برای تهیه و خرید ماده عمل‌آورنده یا کیورینگ بتن می‌توانید با مجموعه کلینیک بتن ایران با شماره تلفن 02145872 تماس بگیرید یا به سایت ما به آدرس www.clinicbeton.ir بروید. معمولاً کیورینگ بتن همیشه در انبار کارخانه کلینیک بتن موجود است و بعد از انجام امور برای شما ارسال می‌شود.

انتهای رپورتاژ آگهی/

اقتصادکسب و کار
رپورتاژ

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی