انکوباتور چیست؟

انکوباتور یکی از تجهیزات پرکاربرد و اصلی در آزمایشگاه‌های مختلف است. این دستگاه شرایط کنترل شده‌ای را برای کشت و زنده نگه داشتن میکروارگانیسم‌ها پدید می‌آورد. این دستگاه محیطی ایجاد می‌کند که از نظر دما، رطوبت و فشار هوا مداوم و کنترل شده باشد. با استفاده از این دستگاه می‌توان به طور گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف زیست شناسی، پزشکی و داروسازی استفاده کرد.

انکوباتور‌ها انواع مختلفی دارند؛ از جمله: انکوباتور ساده، انکوباتور یخچالدار، انکوباتور شیکردار و انکوباتور 2CO در مقاله حاضر برخی از ویژگی‌های مهم انکوباتور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انکوباتور چیست؟

از انکوباتور برای رشد و نگهداری کشت میکروبیولوژیک استفاده می‌شود. دما و رطوبت مشخصی که تعیین شده در داخل انکوباتور ثابت است. از کاربردهای گسترده انکوباتور می‌توان به زیست‌ شناسی پزشکی و داروسازی اشاره کرد. زیست شناسی مولکولی، زیست شناسی سلولی و میکروبیولوژی از محل‌های اصلی استفاده از انکوباتور‌ها هستند.

انکوباتور‌های آزمایشگاهی

انکوباتور، قابلیت تنظیم شرایط مختلفی دارد. دما، رطوبت و ترکیب گاز‌ها در این دستگاه ثابت می‌مانند. با وجود این دستگاه دانشمندان می‌توانند شرایط کنترل شده‌ای را برای کشت میکرو ارگانیسم ایجاد کنند. برخی از سلول‌ها شرایط دمایی 37 درجه را برای کشت نیاز دارند؛ برخی دیگر از میکرو ارگانیسم‌ها ممکن است دماهای پایین‌تری برای کشت نیاز داشته باشند. این شرایط باید برای باکتری‌ها وجود داشته باشد که بتوانند تقسیم سلولی را انجام داده و کشت درستی داشته باشند.

جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع انکوباتورها، انواع مواد شیمیایی ، انواع همزن مکانیکی می توانید به وبسایت شرکت پارس فراسو مراجعه فرمایید.

کاربرد دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی

زمینه‌های متعددی برای استفاده از انکوباتور‌ها وجود دارد. حیطه اصلی کاربرد این دستگاه زیست شناسی، سلولی و مولکولی است. این دستگاه، شرایط محیطی مناسبی را برای کشت باکتری‌ها و سلول‌ها ایجاد می‌کند. از کشت باکتری برای تست و تحلیل بالینی استفاده می‌شود. در زمینه‌های بیوشیمیایی نیز به خوبی از این تجهیز استفاده می‌شود. انکوباتور در واقع دستگاهی حیاتی برای پیشبرد تحقیقات سلولی مولکولی است. این تحقیقات می‌توانند در نهایت به تولید درمان‌های نوین و تشخیص بیماری‌ها کمک کند.

داخل انکوباتور شرایط معین و ثابت است و آلاینده‌ها در آن حضور دارند. از این دستگاه برای رشد ذخیره سازی انواع باکتری‌ها استفاده می‌شود. این تجهیز برای کشت سلول‌های بافت مطالعات بیوشیمیایی و خون شناسی، کارهای دارویی و تجزیه و تحلیل مواد غذایی اهمیت بسیار بالایی دارند.

انواع انکوباتور‌های آزمایشگاهی

انکوباتور‌ها کارایی بالایی در آزمایشگاه‌ها و ایجاد شرایط خاص برای تولید سلول‌ها و باکتری‌های جدید دارند. انواع مختلفی از انکوباتور‌ها با ویژگی‌ها و کارایی خاص در بازار وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

انکوباتور استاندارد

انکوباتور استاندارد شرایطی مانند دما، فشار، رطوبت و میزان اکسیژن موجود در فضای خود را ثابت نگه می‌دارد. با وجود این شرایط، کشت سلول‌ها و باکتری قابل انجام است. از انکوباتور استاندارد برای کشت میکروارگانیسم‌ها در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی و دیگر زمینه‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود. این دستگاه برای ثابت نگهداشتن دما از سیستم‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند. تنظیم رطوبت، فشار و میزان اکسیژن امکانات بسیار خوبی است که در این انکوباتور وجود دارد.

انکوباتور یخچالدار یا خنک کننده

این ابزار پیشرفته آزمایشگاهی در فرایند‌های کشت باکتری و تحقیقات بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه می‌تواند دمایی از منفی پنج درجه الی 60 درجه سانتی‌گراد را ایجاد کرده و برای مدت مشخص دما را در این حد نگه دارد. این رنج دمایی به کاربر، امکان می‌دهد که شرایط محیطی مناسبی برای رشد و کنترل باکتری آماده سازی کند. از طریق این انکوباتور می‌توان سرم‌های خونی را در شرایط مطلوب محیطی برای آزمایشگاه‌های مختلف پزشکی نگهداری کرد. این دستگاه یک ابزار پژوهشی چند منظوره در زمینه پژوهش‌های زیستی است.

انکوباتور 2CO

از این انکوباتور نیز برای کشت میکرو ارگانیسم‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای زنده نگه داشتن سلول‌ها در بافت‌های زنده به خوبی استفاده کرد. این دستگاه می‌تواند گاز 2CO تولید کند که در برخی شرایط برای کشت باکتری‌ها به آن نیاز است. این گاز برای تنظیم PH و پایداری بیکربنات‌ها اهمیت زیادی دارد. دمای داخل این انکوباتور عموماً 37 درجه است تا شرایط برای کشت سلولی فراهم باشد. از این دستگاه به طور خاص در زمینه‌های بیولوژی و پزشکی استفاده می‌شود. خصوصا برای کشت سلول‌ها و آزمایشات مربوط به ارگانیسم‌های زنده این انکوباتور جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد.

انکوباتور مرطوب

این انکوباتور بسیار مجهز است و در محیط کشت سلول‌ها و باکتری‌ها برای حفظ دقیق دما و رطوبت به کار می‌رود. این دستگاه از سیستم تبخیر آب برخوردار است. با استفاده از این ویژگی، بخار و رطوبت مورد نیاز برای کشت میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌شود. این انکوباتور تلاشی است برای ایجاد محیطی مرطوب و بهینه برای رشد بقایای سلول‌ها. آزمایشات حیاتی که به شرایط دقیقی نیاز دارند معمولاً از این انکوباتور‌ها استفاده می‌کنند.

انکوباتور شیکردار

این انکوباتور در واقع ترکیبی از انکوباتور‌های استاندارد است که در آن یک شیکر یا لرزاننده تعبیه شده است. از این روش برای کشت و هوادهی نمونه‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه قابلیت تنظیم دما و میزان ارزش را دارد. از طریق این انکوباتور می‌توانید شرایط بهینه‌ای برای کشت برخی از انواع سلول‌ها ایجاد کنید. این دستگاه بسیار مفید، برای آزمایشگاه‌های بیولوژی مولکولی و سلولی ساخته شده و می‌تواند شرایط ایده آلی را برای رشد و مطالعه میکروارگانیسم‌ها فراهم کند.

در پایان

انکوباتور همانطور که گفته شد؛ تجهیزی آزمایشگاهی است که می‌تواند در یک محیط محدود، شرایط دمایی، رطوبتی و فشار مشخصی را به طور مداوم فراهم کند. از این دستگاه می‌توان در آزمایشگاه‌های سلولی-مولکولی استفاده کرد؛ که برای کشت باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های زنده نیاز به شرایط دقیق، برای رشد و نمو دارند. در این مقاله انکوباتور، انواع و کاربرد‌های آن معرفی شدند.

انتهای رپورتاژ آگهی/

کسب و کار
رپورتاژ

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی