فایروال چگونه به امنیت شبکه شما کمک می‌کند؟

انتخاب یک سیستم یا نرم افزار به منظور حفاظت از اطلاعات و شبکه بستگی به آن دارد که ابتدا نیاز خود را بشناسید و سپس برای تهیه آن اقدام نمایید. تفاوت بین یک فایروال و آنتی ویروس در عملکرد آن‌ها است. فایروال به عنوان یک نگهبان و محافظ دروازه عمل می‌کند که جریان داده مابین شبکه‌های خارجی و داخلی را مطابق با قوانین امنیتی تنظیم می‌کند، در حالی که ابزارهای آنتی ویروس فعالیت‌های مخرب در یک کامپیوتر و شبکه را بر اساس الگو و یا رفتارهای بدافزار شناسایی می‌کند.اگر آنتی‌ویروس بنیاد تامین امنیت PC از روزگار اولیه اینترنت بود، فایروال نیز بنیاد امنیت شبکه است.

فایروال چیست؟

به زبان ساده، فایروال (به انگلیسی Firewall ) ابزار امنیت شبکه‌ای است که وظیفه دارد تا بر ترافیک ورودی و خروجی شبکه، طبق قوانین تعیین شده توسط سازمان نظارت و آن‌ها را پالایش ‌کند. به‌عبارتی؛ شاید می‌توان گفت فایروال به‌عنوان یک دیوار محافظ مابین شبکه خصوصی داخلی شما و شبکه عمومی (مثل اینترنت) عمل می‌کند.

۵ مزیت کلیدی فایروال

  • نظارت بر ترافیک شبکه
  • متوقف کردن حملات بدافزاری
  • جلوگیری از نفوذ
  • توقف جاسوس افزار
  • ترویج حریم خصوصی

عملکرد و تمرکز اصلی فایروال

یک فایروال، چه به صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، طراحی شده تا با نظارت و پالایش بسته‌های ورودی، از سیستم‌های کامپیوتری وشبکه‌ها در مقابل نفوذهای مخرب خارجی محافظت کند.

برخلاف ۲۰ سال گذشته که اولین بار فایروال‌ها معرفی شدند، امروزه تقریبا تمام بسته‌های داده به صورت رمزنگاری شده به داخل و خارج سیستم‌ها حرکت می‌کنند. این بدین معناست که برای آنکه بررسی عمیق بسته (DPI) کار کند، فایروال شما باید این توانایی را داشته باشد که داده را رمزگشایی کند، داخل محتوا را برای نشانه‌های هر فعالیت مخرب بررسی کرده، و در بسیاری از مواقع، برای پیروی از استاندارد‌های منطبق بر قوانین امروزی داده را مجددا رمزنگاری کند.

انجام این عمل مقدار بسیار زیادی قدرت پردازش و زمان را خواهد گرفت، پس فایروال شما نه تنها می‌بایست این قابلیت را داشته باشد که داده ها را رمزنگاری و رمزگشایی کند، بلکه سیستم شما لازم است که پهنای باند کافی را برای پشتیبانی از این فعالیت‌ها داشته باشد. و برای اینکه وضعیت سخت‌تر شود، تکنیک‌های مدرن رمزنگاری که به خاطر تقاضای جهانی برای حریم خصوصی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند، در همان وهله اول رمزگشایی و رمزنگاری مجدد را سخت و سخت‌تر می‌کنند.

در سال 2020 شرکت سوفوس معماری Xstream سیستم عامل سوفوس (SFOS) نسخه 18 خود را معرفی کرد. این معماری در سری فایروال‌های XG وجود دارد اما کاملا به صورت نرم افزاری. معماری Xstream واقعی با معرفی سری فایروال های XGS حیات حقیقی خودش را شروع کرد، با پردازنده‌های اختصاصیXstream Flow برای شتابدهی سخت افزاری.

با اضافه شدن شتابدهنده TLS FastPath در فایروال برای ترافیک‌های رمزنگاری شده TLS در فایروال‌های سری XGS، به صورت خودکار عملیات‌های رمزنگاری نامتقارن برای بررسی جریان ترافیک  TLS، که به شدت توان پردازنده مرکزی را می‌گیرد، از طریق پردازنده Xstream Flow بر روی FastPath قرار می‌دهد.

این امر از تمام مزیت قابلیت‌های رمزنگاری نامتقارن سخت افزاری موجود در پردازنده Xstream Flow استفاده کرده و از بهبود کلی ورودی سیستم و آزاد شدن منابع CPU برای وظایف دیگر مانند بررسی عمیق بسته بهره می‌برد.

در نهایت

بازار امنیت سایبری به شدت در حال تغییر است و انتخاب یک محصول مناسب می تواند کار سختی باشد، از این رو می‌توانید برای انتخاب یک فایروال قدرت‌مند از مشاوره کارشناسان شرکت شبکه گستر به عنوان نماینده رسمی فایروال سوفوس در ایران با بیش از ۳۰ سال تجربه بسیار در زمینه امنیت اطلاعات و شبکه بهره ببرید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

فناوریکسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی