ماه رمضان در استانبول چگونه است؟

شاید پیش خود فکر کنید که حال و هوای شهر استانبول در ماه رمضان فرق می­کند و هیجان و سرزندگی همیشگی را ندارد؛ اما این‌طور نیست. در این ماه رویدادهای فرهنگی و هنری مختلفی در شهر برگزار می‌شود. از افطاری در فضای بازگرفته تا انجام مراسمات مختلف نظیر شب‌های شعر، نمایشگاه کتاب، موسیقی صوفیانه و نمایش‌های تئاتر روح، این شهر را به‌خصوص از بعد از افطار زنده می­کنند. برای ما ایرانی‌ها که با حال و هوای رمضان و افطار تا سحر آشنا هستیم، ماه رمضان استانبول تجربه بی‌نظیری خواهد بود.

اگر می‌خواهید با حال و هوای ماه رمضان در استانبول بیشتر آشنا شوید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

قوانین ماه رمضان در استانبول

اگر می‌خواهید بليط هواپيما استانبول را تهیه کنید و در رمضان به این شهر بروید، باید به قوانین آن احترام بگذارید تا مشکلی در این زمینه برایتان پیش نیاید. یکی از این قوانین این است که نمی‌توانید در مکان عمومی چیزی بخورید، بنوشید یا حتی سیگار بکشید. همچنین مصرف مشروبات الکلی در بار و رستوران‌های استانبول در این ماه ممنوع است. البته رستوران‌ها می‌توانند برای گردشگران غذا سرو کنند.

سفر به استانبول در رمضان مناسب چه افرادی است؟

  • اگر می‌خواهید ماه رمضان متفاوتی را در یک شهر اسلامی سپری کنید، به سراغ تور استانبول در ماه رمضان بروید که مصادف با عید نوروز ۱۴۰۳ است.
  • اگر دوست دارید افطار تا سحر را بیدار بمانید و در مراسم و جشنواره‌های مختلف هنری و فرهنگی شرکت کنید.
  • اگر به تفریحات شبانه علاقه دارید و می‌خواهید در کنار دوستان و نزدیکانتان از تفریحات شبانه استانبول در ماه رمضان نهایت استفاده را ببرید.
  • اگر می‌توانید قوانین ماه رمضان در استانبول را رعایت کنید.
  • اگر به دنبال زمان خلوتی برای رفتن به سواحل، پارک­های آبی و شهربازی‌های استانبول هستید.

چگونه در ماه رمضان به استانبول برویم است؟

برای سفر به شهر استانبول شما می‌توانید به سراغ تورهای گردشگری استانبول بروید. به طور معمول در برنامه سفر خدمات زیر ارائه می‌شوند:

  • بلیط هواپیمای رفت‌وبرگشت
  • هتل
  • ترانسفر فرودگاهی
  • گشت شهری
  • بیمه مسافرتی
  • راهنمای فارسی‌زبان

اگر هم می‌خواهید به طور جداگانه اقدام به رزرو هتل و بلیط کنید یا قیمت بلیط استانبول به تهران و بالعکس را پیوسته بررسی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به وب‌سایت‌های بازار آنلاین خدمات سفر مراجعه کنید.

چه رویدادهایی در ماه رمضان در استانبول برگزار می‌شود؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم نمایشگاه و جشن‌های مختلفی به مناسبت رمضان در استانبول برگزار می‌شود. ازجمله این مراسم­ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایشگاه غذا
  • برگزاری کنسرت‌های مختلف
  • موسیقی صوفیانه
  • نمایش تئاتر
  • اجرای هنرهای سنتی
  • شعرخوانی

حال و هوای محله‌های مختلف استانبول در رمضان

میدان سلطان احمد در ماه رمضان حال و هوای متفاوتی به خود می‌گیرد. افراد زیادی به‌قصد افطار کردن به باغ‌های این منطقه می‌آیند. همچنین در این میدان می‌توانید نمایشگاه‌های کتاب، غرفه‌های سوغاتی و آثار هنری نظیر سنگ مرمر، هنر خوش‌نویسی و همچنین غرفه‌هایی که در آن‌ها غذاهای ترکی و عثمانی به فروش می‌رسد را ببینید.

میدان «بیازیت» یکی دیگر از بخش‌های شهر استانبول است که بعد افطار بسیار شلوغ می‌شود. این میدان محل برگزاری فعالیت‌های مختلفی نظیر کنسرت، موسیقی صوفیان، تئاتر، هنرهای سنتی، شعرخوانی و همچنین نمایشگاه کتاب است. در نزدیکی این میدان یک بازار بزرگ وجود دارد که می‌توانید بخشی از زمان سفرتان را در آن بگذرانید.

اگر دوست دارید در طول سفرتان به استانبول در کنسرت‌های صوفیان شرکت کنید، به مرکز «فشانه» در ساحل «شاخ طلایی» در نزدیکی منطقه «ایوپ» بروید. در ماه رمضان کنسرت‌های صوفیان در این منطقه برگزار می‌شود و می‌توانید نمایش چرخان دراویش را مشاهده کنید.

«ینیکاپی» یکی دیگر از مناطق استانبول است که بعد از افطار شلوغ می‌شود. در این منطقه نیز چادرهای بزرگی برای روزه‌داران تعبیه شده است و انواعی از خدمات به آن‌ها ارائه می‌شود. در این مرکز شما می‌توانید غرفه‌هایی را مشاهده کنید که انواعی از دسر، شیرینی و غذای ترکی می‌فروشند. همچنین در غرفه‌های آن آثار هنری سنتی و سوغاتی‌های ترکی نیز برگزار می‌شود. از دیگر نمایش‌هایی که در این مرکز در ماه رمضان برگزار می‌شود عبارت‌اند از:

  • نمایش عروسکی
  • نمایش‌های چرخان دراویش
  • کنسرت

علاوه بر این مناطق، در منطقه «مال تپه» و «اسکودار» نیز مراسم و جشنواره­های مختلفی تدارک داده می­شود تا روزه‌داران از افطار تا پاسی از شب سرگرم شوند.

ساعات کاری ادارات و اماکن تاریخی استانبول در ماه رمضان

اگر می‌خواهید در سفرتان به استانبول به بانک یا مراکز اداری دیگر بروید، از ساعت ۹ صبح الی ۱۲:۳۰ ظهر و بعد از اقامه نماز از ساعت ۱۳ الی ۱۶:۳۰ می‌توانید به این مراکز مراجعه کنید.

موزه‌ها و بناهای تاریخی شهر استانبول نیز در ماه رمضان باز هستند و همه‌روزه به‌غیراز دوشنبه­ها از ساعت ۹ الی ۱۶:۳۰ می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

حمل‌ونقل عمومی استانبول در رمضان

در ماه رمضان به‌راحتی می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل مختلف استانبول استفاده کنید و هیچ‌کدام از این وسایل غیرفعال نیست. فقط به این نکته توجه کنید که قبل از افطار وسایل نقلیه در استانبول بسیار شلوغ می‌شوند. اگر در روز عید فطر در استانبول باشید، می‌توانید به طور رایگان از این وسایل استفاده کنید.

در ماه رمضان چه تفریحاتی را می‌توانیم در استانبول امتحان کنیم؟

اگر اهل تاریخ و معماری هستید، می‌توانید در این مدت به سراغ بازدید از بناهای تاریخی نظیر موزه‌ها، کاخ‌ها و مساجد جذاب این شهر بروید.

همان‌طور که در بخش‌های پیشین گفتیم، رستوران‌های استانبول اجازه سرو غذا به گردشگران را دارند و شما می‌توانید برای امتحان کردن غذاهای مختلف به رستوران‌های این شهر مراجعه کنید. در زمان افطار نیز می‌توانید به این رستوران‌های مراجعه کنید. تقریباً در منوی همه رستوران‌های شهر بخش ویژه‌ای برای افطار مشتریان تدارک‌دیده‌شده است و شما می‌توانید غذاهای سنتی را برای افطار سفارش دهید.

حتماً از چند دقیقه تا یک ساعت مانده به افطار برای مراجعه به رستوران موردنظرتان اقدام کنید. چراکه در زمان افطار رستوران‌های این شهر شلوغ می‌شود.

مردم روزه­دار کشور ترکیه به دلیل احکام شرعی مربوط به روزه­داری، نمی‌توانند به سراغ سواحل یا پارک‌های آبی این شهر بروند و شنا کند. درنتیجه پارک‌های آبی، استخر و سواحل استانبول در ماه رمضان خلوت است. اگر شما روزه نیستید، می‌توانید به این مراکز مراجعه کنید و از خلوتی آن نهایت استفاده را ببرید.

اگر به دنبال هیجان در سفرتان به استانبول هستید، می‌توانید در طول روز به سراغ شهربازی­های این شهر بروید. همانند دیگر مکان‌های تفریحی شهر استانبول بعد از افطار استخرها و پارک‌های آبی آن نیز شلوغ‌تر از همیشه می‌شود و بهترین زمان برای استفاده از این تفریحات از اول صبح تا دم افطار است.

اگر اهل بازارگردی هستید، می‌توانید در ماه رمضان به مراکز خرید استانبول سر بزنید. این مراکز از بعد از افطار تا نیمه‌های شب باز هستند و تخفیفات ویژه‌ای به مشتریان ارائه می‌کنند.

کلام آخر

شهر استانبول در ماه رمضان میزبان رویدادها و جشنواره‌های مختلفی است. حال و هوای متفاوت این شهر در استانبول باعث می‌شود تا گردشگران مختلفی بخواهند در این مدت به استانبول سفر کنند. بخصوص مسافران ایرانی که با حال و هوای رمضان و افطار و سحر آشنا هستند، می‌توانند اوقات لذت‌بخشی را در استانبول بگذرانند. از افطار تا سحر در بخش‌های مختلف استانبول مراسم مختلفی برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری کنسرت‌ها، نمایش‌های هنری، غرفه‌های غذا و سوغاتی اشاره کرد. همچنین علاقه‌مندان به آثار تاریخی و تفریحات استانبول می‌توانند تا قبل از افطار از خلوتی این مراکز نهایت استفاده را ببرند.

انتهای رپورتاژ آگهی/

کسب و کارگردشگری
پربازدیدرپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی