تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست؟

شاید کلمات پسیو و اکتیو را از متخصصان شبکه شنیده باشید، اما آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که تفاوتشان در چیست؟ اکتیو و پسیو در شبکه به معنای تجهیزات و همچنین خدمات به کار رفته در سیستم شبکه اشاره دارد. به خاطر اهمیت این موضوع، در این مطلب می‌خواهیم ببینیم تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست و هر یک چه ویژگی‌هایی در سیستم دارند.

منظور از پسیو در شبکه چیست؟

پسیو به معنای غیرفعال است و از آن در شبکه به عنوان تجهیزات پسیو شبکه یا خدمات پسیو یاد می‌کنند. منظور از آن هنگامی است که افراد نیازی به جریان برق نداشته و به دنبال تولید و تقویت سیگنال‌های شبکه هم نیستند.

همچنین پسیو مکملی برای تجهیزات اکتیو بوده و هر دو در انتقال داده میان دستگاه‌ها یا به وجود آوردن زیرساخت‌های لازم شبکه نقش مهمی ایفا می‌کنند. فرایند کابل کشی شبکه را نمونه مهمی از تجهیزات پسیو در نظر می‌گیرند؛ زیرا بیان مثال‌ها برای افرادی که می‌خواهند بدانند تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست، بسیار مهم است.

خدمات پسیو در شبکه

در خدمات پسیو به فعالیت‌های تخصصی افراد اشاره داریم. تمام فعالیت‌های مربوط به ایجاد زیرساخت‌های شبکه شامل پسیو شده و این یعنی هنوز به پیکربندی تجهیزات رسیدگی نشده است. لیستی از مهم‌ترین خدمات پسیو را برای این که بدانید تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست، در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • نصب پریز و کیستون در شبکه
  • نصب سنسورها و تجهیزات مرتبط با هوشمندسازی برای کنترل شبکه و زیرساخت
  • نصب دوربین مداربسته
  • نصب رک و آماده کردن فیزیکی اتاق‌های سرور
  • نصب داکت و ترانکینگ در شبکه
  • کابل‌کشی شبکه مانند کابل‌های تلفن و برق
  • طراحی نقشه شبکه
  • نصب تجهیزاتی نظیر روتر و سرور

A pair of hands holding a network cable

Description automatically generated

تجهیزات پسیو شبکه چیست؟

پسیو در سیستم شامل بخش‌های مهمی است که در این بخش به مهم‌ترینشان اشاره خواهد شد:

کابل شبکه

این کابل، اصلی‌ترین و پراستفاده‌‎ترین بخش در پسیو است که نقشی مانند رگ‌های خونی در بدن را دارند. انواع ظرفیت، قدرت و جنس روکش و همچنین سیم‌های داخلی برای این کابل‌ها در نظر گرفته شده است و در انتخابشان باید دقت داشت. کابل‌های شبکه مانند cat6 معمولا برای فرآیندهای معمولی مناسب هستند؛ اما برای امور حرفه‌ای‌تر از کابل‌هایی نظیر cat7 استفاده می‌شود.

رک (rack)

رک محفظه‌ای با درب برای جا دادن انواع تجهیزات شبکه است که دو نوع دیواری و ایستاده را شامل می‌شود. رک‌های دیواری برای مراکز کوچک‌تر و رک‌های ایستاده برای کسب و کارها و فرایندهای بزرگ‌تر به کار می‌روند.

داکت (duct)

این بخش از تجهیزات پسیو شبکه اغلب از جنس پی‌وی‌سی ساخته شده و عبور کابل‌های شبکه وظیفه اصلی آن است. امروزه برندهای درجه یکی برای ساخت داکت اقدام کرده‌اند که بد نیست پیش از خریدشان حتما تحقیقات جامعی داشته باشید.

منظور از اکتیو در شبکه چیست؟

در ادامه این که تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست، به صحبت درباره تجهیزات و خدمات اکتیو در شبکه می‌رسیم. اکتیو در زبان انگلیسی یعنی فعال و این دقیقا برخلاف پسیو است. در سیستم شبکه هر وسیله یا فعالیتی که جریان فعالیت شبکه و انتقال داده را راه انداخته و روی سیگنال عبوری اثرگذار است را اکتیو می‌نامیم. درست مانند پسیو، اکتیو را هم در دو دسته تجهیزات و خدمات اکتیو قرار می‌دهیم.

از جمله وظایف مهم تجهیزات اکتیو باید تولید و تقویت سیگنال‌های الکترونیکی را نام برد. اگر این اتفاق رخ ندهد، قطعا اختلالاتی در سیستم به وجود خواهد آمد. البته درصد نسبتا کمی از تجهیزات اکتیو صرفا برای تسهیل در عملکرد شبکه به کار می‌روند. اکتیو در شبه برای فعالیت باید قطعات فعال را به برق وصل کند.

خدمات اکتیو در شبکه

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست، بد نیست سری به خدمات اکتیو در شبکه نیز بزنیم. نوع فعالیت‌های انجام شده در سطح شبکه که در طی فرآیند گسترش پیدا می‌کند نیز در این تفاوت‌ها نقش دارد. خدمات اکتیو در واقع همان فعالیت‌های نرم‌افزاری و پیکربندی دستگاه‌ها است که نمونه‌هایی از آن را در این بخش اشاره خواهیم کرد:

  • نصب سیستم عامل‌های کلاینت و سرور نظیر ویندوز
  • اعمال تنظیمات و پیکربندی تجهیزات اکتیو همچون روتر، اکسس پوینت و مودم
  • نصب و راه‌اندازی نرم‌افزارهای تحت پوشش شبکه
  • مدیریت هر چه بهتر پهنای باند و حجم دانلود
  • پیکربندی و اعمال تنظیمات برای کاربران
  • راه‌اندازی سرویس‌های سانترال و voip

تجهیزات اکتیو در شبکه چیست؟

به تجهیزاتی که سیگنال‌ها و دیتاهای یک شبکه را تولید و هدایت می‌کنند تجهیزات اکتیو می‌گویند. این بخش‌ها دیتاها از طریق تجهیزات پسیو انتقال، هدایت و حتی مدیریت می‌کنند.

مودم‌ها، روترها و سوئیچ‌ها همگی بخشی از تجهیزات اکتیو هستند که کاربردهای فراوانی دارند. در ادامه به توضیح مختصر هر یک می‌پردازیم.

مودم

تفاوتی ندارد مودم شما از چه نوعی بوده یا کاربرد آن چیست؛ در هر صورت مودم بخشی از تجهیزات اکتیو به شمار می‌رود. مودم ارتباط شما را با مرکز ارائه دهنده اینترنت برقرار می‌کند که سیگنال‌های دیجیتال را به آنالوگ و برعکس تبدیل می‌کند.

روتر

انواعی از روترها را نیز می‌توان بخشی از تجهیزات اکتیو به شمار آورد. روتر قادر به برقراری اتصال چند دستگاه به اینترنت و نیز اتصال چند دستگاه به یکدیگر است. این یعنی با روتر می‌توان یک شبکه محلی را به وجود آورد.

سوییچ

سوییچ از وسایل چند پورتی است که بین چند دستگاه در یک شبکه برای استفاده از منابع مشترک اتصال برقرار می‌کند. سوییچ شبکه در لایه دوم، دسته‌بندی اطلاعات را به عهده داشته و آن را به سمت مقصد ارسال می‌کند.

A person working on a computer

Description automatically generated

نکات مهم خرید انواع تجهیزات شبکه

توجه به این نکات در زمان خرید انواع تجهیزات شبکه، باعث استفاده طولانی‌مدت و بی‌دردسر شما از آن خواهد شد:

  • اگر قصد خرید مودم داشته و اینترنت پهن باند دارید، می‌توانید آن را از ISP خود تهیه کنید که یکی از بهترین انواع دستگاه‌های شبکه است.
  • در صورتی که چندین دستگاه نیاز به اتصال به اینترنت دارند، استفاده از روتر ضروری است. اکثر روترها به نقاط دسترسی بی سیم تجهیز هستند و امکان اتصال بدون نیاز به سیم را به دستگاه‌ها می‌دهند.
  • اگر چند دستگاه در یک اتاق داشته که همگی به اتصال به اینترنت یا ارتباط به هم نیاز دارند، سوییچ گزینه مناسبی خواهد بود.
  • در صورت داشتن خانه‌ای بزرگ یا نیاز به افزایش پوشش بی سیم، حتما از نقطه دسترسی بی سیم استفاده کنید.
  • توسعه دهنده شبکه می‌تواند دامنه شبکه بی سیم را گسترش دهد. با این حال، آن‌ها نسبت به نقاط دسترسی بی سیم متفاوت بوده و برای کار با روترهایی خاص طراحی شده‌اند.

جمع بندی؛ تجهیزات اکتیو و پسیو چه تفاوتی با هم دارند؟

در این مطلب به این سوال پرداختیم که تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست. گفتیم که این دو مفهوم به تجهیزات و خدمات سیستم برگشته و به هر شکل به عنوان مکمل هم شناخته می‌شوند. این یعنی عملکرد شبکه بدون هر کدام از آن‌ها مختل شده و صرفا به بود و نبود جریان الکتریکی مرتبط هستند.

به طور خیلی خلاصه، تجهیزات پسیو در اولید و تقویت جریان الکتریکی کاربردی نداشته و احتیاجی به جریان الکتریکی برای فعالیتشان نیست. در سوی دیگر، تجهیزات و خدمات اکتیو از جریان الکترونیکی برای تولید یا تقویت سیگنال‌های شبکه استفاده می‌کند که مثال بارز آن مودم و فرایند نصب و پیکربندی این دسته از تجهیزات است.

منبع: https://barghchi.com/

انتهای رپورتاژ آگهی/

فناوریکسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی