زیروکلاینت چیست؟ کاربرد زیروکلاینت و انواع آن

زیروکلاینت چیست

در دنیایی مملو از دستگاه های الکترونیکی قدرتمند مانند کامپیوتر های شخصی، اکثر افراد گاهی اوقات به دنبال گزینه هایی هستند که راحت تر از دستگاه های سخت افزاری باشند و از فضای اشغال شده، هزینه های اضافی و همچنین نبود امنیت بکاهند. از این رو، زیرو کلاینت ها با تکنولوژی پیشرفته ای که دارند، بهترین گزینه برای شما می باشد. اما ممکن است که این سوال برای شما پیش بیاید که زیرو کلاینت چه دستگاهی است؟

زیرو کلاینت چیست؟

زیرو کلاینت (Zero Client)، که به عنوان یک کامپیوتر کوچک بسیار نازک شناخته می شود، یک مدل محاسباتی مبتنی بر سرور است که در آن دستگاه محاسباتی، کاربر هیچ حافظه محلی و یا قطعات متحرکی ندارد. یک زیرو کلاینت را می توان با یک تین کلاینت مقایسه کرد که سیستم عامل و تنظیمات پیکربندی خاص هر دستگاه را در حافظه فلش حفظ می کند. کاربر های زیرو کلاینت، نیازی به پیکربندی یا به روز رسانی ندارند، بنابراین راه اندازی و استفاده از آنها نسبتاً آسان است. بر خلاف تین کلاینت های دارای سیستم عامل، زیرو کلاینت از سیستم عاملی استفاده می کند که به کاربران اجازه می دهد از راه دور متصل شوند.

خوب است بدانید که قیمت زیرو کلاینت بسیار مناسب است، چرا که شما با خرید این دستگاه دیگر نیازی به خرید جداگانه کیس برای هر کاربر، نصب و پشتیبانی هر سیستم و… نخواهید داشت و تنها یک کیس و تعدادی زیرو کلاینت ارزان قیمت لازم خواهد بود، خریداری نمائید.

کاربرد های زیرو کلاینت

زیرو کلاینت ها دستگاه های کوچکی می باشند که دارای ویژگی های خاصی هستند و مسیرهای ورودی و خروجی را مطابق با مجموعه ای از استانداردها تغییر می دهند. این تراشه های کوچک تنها یک برد مدار دارند و بدون هیچ گونه قطعات مکانیکی، از دسترسی به انواع دسکتاپ، سرویس های ترمینال، VDI، دستگاه های مخصوص rack mount و… پشتیبانی می کنند.

از نظر امنیت دستگاه، زیرو کلاینت یکی از امن ترین دستگاه های مجازی سازی است. هیچ سیستم عاملی وجود ندارد که ویروس ها بتوانند وارد دستگاه شده و به داده های آن دسترسی داشته باشد. این بدان معناست که کاربران امکان نصب و استفاده از نرم افزارهای غیرمجاز یا مخرب را در این سیستم ها ندارند که بتوانند به طور تصادفی فایل های سیستم را حذف کنند یا مالکیت شبکه را بگیرند.

نحوه کار زیرو کلاینت

همانطور که می دانید، زیر ساخت دستگاه زیرو کلاینت مبتنی بر معماری زیرساخت دسکتاپ مجازی است. این بدین صورت است که در صورت راه اندازی زیروکلاینت ها زیر ساخت ها و مدیریت داده ها بر روی دیتا سنتر قرار گرفته و متمرکز می شوند. در این صورت، در زمان اجرای یک محیط دسکتاپ مجازی، هر کاربر از یک زیرو کلاینتی که روی دیتاسنتر ذخیره است، برای نمایش دسکتاپ خود استفاده می کند. زیرو کلاینت هایی که دارای حافظه محلی سیستم عامل و یا واحد پردازشگر نیستند، از سخت افزار هایی چون منبع تغذیه، پورت HDMI، پورت DVI، پورت Display، پورت USB، درگاه اترنت و پردازنده نیز تشکیل می شود.

ریروکلاینت چیست

زیرو کلاینت در اصل تراشه ای است که با رمزگشایی کد PCoIP در سطح سخت افزار، بر روی صفحه نمایش تعداد پیکسل ها را نمایش می دهد. این تراشه فاقد قطعات متحرک است و در نمایشگرهای رومیزی و لپ تاپ عرضه می شود که نصب، مدیریت و پیکربندی آن بسیار راحت و آسان می باشد. هر کاربر در شبکه به یک دستگاه زیرو کلاینت، یک نمایشگر و یک دستگاه رابط انسانی مانند صفحه کلید و ماوس مجهز است.

انواع زیرو کلاینت

زیرو کلاینت ها شامل انواع مختلفی می باشند که هر کدام از آن ها با توجه به ویژگی هایی که دارند، قیمت های مختلفی را ارائه می دهند. از معروف ترین انواع زیرو کلاینت می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

زیرو کلاینت های نوع rdp

این نوع زیرو کلاینت‌ ها از استاندارد اتصال راه دور مایکروسافت یا RDP (Remote Desktop Protocol) استفاده می‌کنند تا به دستگاه یا سرور مرکزی متصل شوند. همچنین کلاینت های نوع rdp این امکان را به کاربران می ‌دهد تا به یک یا چند سیستم عامل مختلف وصل شوند.

زیرو کلاینت های نوع ddp

این زیرو کلاینت ها، برای برقراری ارتباط با یک سرور مرکزی در یک پلت فرم مجازی سازی دسکتاپ مانند vCloudPoint کار می کنند. در این پلتفرم می توان یک سیستم عامل را به یک یا چند کاربر اختصاص داد.

زیرو کلاینت های نوع vdi

این زیرو کلاینت ها از طریق پروتکل های استاندارد PCoIP یا ICA یا HDX به سرور مجازی (vmware یا citrix) متصل می شوند و همچنین یک دسکتاپ مجازی مجزا برای هر کاربر ارائه می دهند.

مزایای زیرو کلاینت

  1. از مهم ترین ویژگی های این کامپیوتر کوچک، می توان به امنیت آن اشاره کرد که در طی استفاده، به هیچ وجه ویروس وارد نمی شود. بنابراین با خرید زیرو کلاینت هیچ زمانی با مشکلات اجرایی درگیر نخواهید شد.
  2. یکی از مزایای حائز اهمیت خرید زیرو کلاینت، این است که این سیستم نیاز به پشتیبانی نرم افزاری ندارد، بنابراین می توان از هزینه ها و زمانی که بایستی برای پشتیبانی و نیروی فنی برای رفع مشکلات سیستم صرف کنید، جلوگیری کرد.
  3. از دیگر مزیت های زیرو کلاینت، می توان به مصرف برق بسیار کم آن اشاره کرد که در مقایسه با دیگر کامپیوتر ها که مصرف برق آن ها 200 تا 300 وات است، مصرف برق در این دستگاه تنها 5 وات می باشد.
  4. دستگاه های زیرو کلاینت، طول عمری بین 10 تا 12 سال دارند. کیس های کامپیوتر در مشاغل و مدارس باید هر 4 تا 5 سال یکبار تعویض شوند.
  5. یکی از بهترین ویژگی های زیرو کلاینت هاکه توانسته است نظر مدیران را به خود جلب کند، مدیریت منحصر به فرد و کاربری بسیار راحت آن می باشد.
  6. در زیرو کلاینت ها، تنها یک بار کافیست که کارهایی از قبیل نصب آنتی ویروس و سیستم عامل و آپدیت نیز انجام شود و دیگر نیازی به انجام آن برای هر یک از کاربران موجود در شبکه نیز نیست.
  7. اندازه کوچک این دستگاه باعث می شود بتوان از آن در محیط های کوچک همچون کلاس درس و… نیز استفاده کرد.
  8. میزان پهنای باند مورد نیاز زیرو کلاینت، بسیار کمتر از یک کامپیوتر و در مقابل سرعت تبادل اطلاعات بین کاربران بسیار بالا است.

ریروکلاینت

معایب استفاده از زیرو کلاینت

  1. از معایب زیرو کلاینت ها باید بدانید که این دستگاه ها سیستم عامل ندارند. بنابراین، آن ها را نمی توان به طور مستقل استفاده کرد. از این رو، برای برای استفاده از آن ها، بایستی به دستگاه دیگری به عنوان سرور متصل شوند.
  2. از دیگر معایب زیرو کلاینت ها، می توان به عدم عملکرد مناسب آن در شبکه های بی سیم اشاره کرد.
  3. در زمان کار با زیرو کلاینت ها توجه داشته باشید که نمی توان در برخی از کارها دو مانیتور را به صورت همزمان نمایش داد.
  4. عدم ذخیره سازی داخلی، از دیگر معایب زیرو کلاینت ها به شمار می رود. بنابراین در برخی از مدل ها یا هارد ندارند و یا این که با کمبود فضای ذخیره سازی رو به رو می شوند.
  5. دقت داشته باشید که مدل هایی از زیرو کلاینت ها وجود دارد که خروجی تصاویر در آن ها بسیار بی کیفیت است. برای مثال ممکن است تصاویر کرکره ای شود.

انتهای رپورتاژ آگهی/

فناوریکسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی