از سفرهای نظارتی رئیس مجلس چه خبر؟ / سفرهایی که از تب و تاب افتاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از کناره گیری اش در انتخابات ۹۶ و رفتن از ساختمان شهردای به مجمع تشخیص مصلحت نظام، سفر های استانی خود را آغاز کرد و جای پای محمود احمدی نژاد گذاشت. از دیدار با زلزله‌زدگان کرمانشاه در سال ۹۷ تا حضور در گلزار شهدای رشت و گفت‌وگو با کسبه و مردم. سفرهایی که از نظر اهالی سیاست رنگ و بوی انتخاباتی داشت و آن را پیش زمینه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم می دانستند. 

با این حال، اگر چه کاندیداتوری قالیباف در ۳ انتخابات ریاست جمهوری از رویای او برای فتح پاستور حکایت می کند، اما او در آذر ۹۸ و پس از انتشار یک بیانیه انتخاباتی، در میان تعجب و بهت سیاستمداران به ساختمان سیاسی خیابان فاطمی رفت تا مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد. سردار که به پشتوانه حضور چندساله خود در شهرداری تهران، خود را مرد کارهای اجرایی می داند، پس از انتخابات مجلس ۹۸ به عنوان نماینده مردم تهران راهی پارلمان شد، تا با تکیه بر صندلی علی لاریجانی، پارلمان نشینی را هم به کارنامه سیاسی‌اش اضافه کند.

رونمایی از کلید واژه سفرهای نظارتی

قالیباف از همان روزهای تبلیغات انتخاباتی و حتی پس از رسیدن به صندلی شماره یک بهارستان، بارها و بارها در سخنان خود بر موضوع نظارت بر دولت و به تحرک واداشتن آن از طریق پررنگ کردن وجهه نظارتی مجلس تاکید کرد. موضوعی که واکنش حسن روحانی، رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم مواجه شد و گفت آنچه در قانون به عنوان نظارت مجلس آمده با برداشتی که مجلس یازدهمی‌ها دارند متفاوت است.

با وجود اختلاف نظری که بین مجلس یازدهم و دولت دوازدهم وجود داشت،قالیباف در نخستین سفر استانی خود به عنوان رئیس مجلس به استان خوزستان رفت.او دراین سفر از کلیدواژه‌ای به نام«نظارت میدانی»رونمایی کرد و درباره هدف‌ سفر استانی خود گفت:« امیدوارم با رویکرد نظارتی مجلس یازدهم و حضور میدانی شاهد حل مشکلات باشیم زیرا قصدمان از این سفرها مچ‌گیری نیست بلکه پیگیری برای برطرف کردن امور، پاسخگویی مسئولان و در صورت نیاز قانون‌گذاری است.» 

از سفرهای نظارتی رئیس مجلس چه خبر؟ / سفرهایی که از تب و تاب افتاد

اما، سفر نظارتی قالیباف به این دلیل که بیش از یکصد نفر به همراه داشته و ازاین نظر رکود احمدی نژاد را هم شکست، همچنین هزینه‌های آن زیر تیغ انتقادات منتقدین مختلف رفت. بعلاوه برخی سیاستمداران حضور قالیباف در بهارستان را پلی برای رفتن به پاستور می دانستند و این هشدار را می دادند که فیل قالیباف هوای هندوستان را کرده است.

با وجود همه انتقادات، قالیباف از پای ننشست و در مهر ماه ۹۹ به استان‌های سیستان و بلوچستان و مازندران سفر کرد. همچنین او در چهارمین سفر استانی‌اش به چهارمحال و بختیاری رفت و پس از بازگشت ازآن سفر پرماجرایی    که به روسیه داشت، به دعوت حسین نوش‌آبادی، نماینده ورامین لبیک گفت و طی یک سفر درون استانی به این حوزه انتخابیه از استان تهران سفر کرد. 

رودست قالیباف به اهالی سیاست 

هرچند که قالیباف در سال ۹۹، حضوری پر رنگ در سفرهای استانی خود داشت، با ورود به سال ۱۴۰۰ این سفرهای نظارتی رفته رفته کمرنگ شد. با این حال او اولین روز از آخرین سال قرن ۱۴۰۰ را به سفری از پیش اعلام نشده به جنوب کرمان رفت و علاوه بر زیارت مزار شهید سپهبد قاسم سلیمانی،در شهرستان عنبرآباد و کهنوج حضور یافت و با برخی گروه‌های جهادی که مشغول فعالیت ساخت و ساز بودند، از نزدیک دیدار کرد.همچنین او در نهم فروردین نیز به گلستان سفر کرد و به دیدار گروه‌های جهادی در گمیشان رفت. 

با نزدیک شدن زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰، قالیباف که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به شمار می رفت، به دلیل کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی، رودستی به گمانه زنی ها و تحلیل های سیاستمداران زد و عطای ریاست جمهوری به لقایش بخشید و مجلس ماند. 

هرچند که قالیباف در اردیبهشت ۱۴۰۰ به مشهد سفر کرد تا در حفاری خط چهارم قطار شهری مشهد شرکت کند و همچنین در خرداد ماه نیز به ایلام رفت اما، در دو ماهی که از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم می گذرد ، سفر نظارتی نداشته است و برخلاف ماههای قبل در هیچ مکانی با هدف نظارت میدانی حضور نیافت.  

عقب ماندگی مجلس از دولت؟

حال بیش از دو ماه از انتخابات ریاست جمهوری 1400 می گذرد. انتخاباتی که سید ابراهیم رئیسی پیروز میدانش بود او این روزها  همراه با دولتمردانش، با همه توان درپی حل مشکلات کشور مانند مشکلات معیشتی مردم، تامین واکسن کرونا، توافق با آژانس و… است.اما شباهتی که بین قالیباف و رئیسی وجود دارد همین سفرهای نظارتی آنان است که دردو سال گذشته به شدت مورد استقبال همگان قرار گرفته و حتی رهبر انقلاب نیز بر آن صحه گذاشتند

با این حال، با توجه به آنکه قالیباف در  مدتی که از انتخابات می گذرد، به سفر نظارتی نرفته است، دوباره زیر تیغ انتقادات رفته و شائبه انتخاباتی بودن آن سفرها به راه افتاده است. انتقاداتی که امیرابراهیم رسولی، مشاور رئیس مجلس در پاسخ به آن ها در توئیتی نوشت:« هیئت رییسه با این اتهام زنی ها دست از نظارت میدانی بر نمی‌دارد و گوش شنوای مردم است.»

حال باید منتظر زمان بود و دید آیا بار دیگر موتور نظارت میدانی در عرصه های مختلف مشکلات و کاستی های کشور توسط رئیس مجلس  روشن می شود یا حرف منتقدین در شائبه انتخاباتی بودن این سفرها اثبات می گردد ؛ روزهای آینده این معما را حل خواهد کرد.

۲۳۲۱۵

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی