معرفی و بررسی جذاب ترین فرش های دستباف عشایری

انتخاب فرش‌های دستباف عشایری و ایلاتی بهترین گزینه برای هماهنگی با انواع دکوراسیون است و قیمت فرش دستباف در این نوع طراحی‌ها بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. تنوع طرح و رنگ در این فرش‌ها به خریداران خود این امکان را می‌دهد تا گزینه‌های متنوع زیبایی داشته باشند و با انتخاب هر طرح در خرید برد داشته باشند.

معمولا مناطق فرش‌بافی در ایران به بافت فرش در عشایر آن منطقه مربوط می‌شود. این ویژگی در فرش‌های ایلاتی به اصالت و فرهنگ این محصولات اشاره می‌کند. روند زندگی، تاثیرات آب‌وهوا و اعتقادات مردم عشایر موضوع اصلی در طراحی نقوش این فرش‌ها هستند.

انواع فرش عشایری براساس ایل‌ ها

تاثیرپذیری از محیط و سبک زندگی در بافت فرش عشایری زیاد است. جابه‌جایی این اقوام در فصل‌های مختلف و نوع خاص از زندگی باعث شده تا تولید صنایع دستی از قبیل فرش و زیراندازهای دیگر دست‌خوش تاثیراتی بی‌نظیر از طبیعت شود. قیمت فرش دستباف از مزیت‌های این فرش‌ها محسوب می‌شود.

این تاثیر از طبیعت به‌گونه‌ای در فرش‌های عشایری جلوه می‌کند که چشم و ذهن هر بیننده‌ای را از گذشته تا به امروز به‌ خود جلب کرده است. این فرش‌ها معمولا به‌واسطه نوع ایل‌ها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی خاص خودشان را دارند:

  • ایل شاهسون
  • ایل قشقایی
  • ایل افشار
  • ترکمن
  • بختیاری

خیلی وقت است که افراد بی‌شماری برای دیدن این فرش‌ها از تمام نقاط دنیا به ایران سفر می‌کنند که حاصل تلاش و زندگی روزمره عشایر را از نزدیک ببینند تا بتوانند سهمی کوچک از تلاش‌هایی ارزشمند برای بقا در روزمرگی هیجان‌انگیز آن‌ها را تجربه کنند.

سال‌های بسیار کمی است که تولید این نوع طراحی‌ها و فروششان به‌عنوان فرش‌هایی فاخر در بازار ایران رواج پیدا کرده است. اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که تجارت و فروش فرش‌های عشایری در سراسر دنیا هیچ زمانی متوقف نشده و همیشه طرفداران خودش را داشته است.

فرش های ایل شاهسون

قوم شاهسون در مناطق مختلفی از ایران سکونت دارند. مناطقی مانند شمال غرب و مرکز کشور. همین امر تنوع در نقوش به‌کار رفته در فرش‌های این قوم را بیشتر می‌کند. قدمت دیرینه و اصالت این فرش‌ها زبان‌زد جهانیان در فرش عشایر است.

هنرمندان این ایل به‌صورت ذهنی‌باف با الهام از گل و گیاهان منطقه‌های اطراف خود، فرش‌ها را می‌بافند و از هیچ نقشه و الگویی هم استفاده نمی‌کنند. به‌کار گرفتن نقوش حیوانات با اعتقادی برپایه روزی و برکت از دیگر عناصر موجود در این فرش‌ها هستند. مشخصه اصلی صنایع دستی این قوم، بافت انواع زیرانداز مثل گلیم و زیلو یا چادر است.

متریال استفاده‌شده در این محصولات، پنبه و پشم مرغوب است که توسط افراد ایل تهیه می‌شوند. گره‌ای که در این فرش‌ها استفاده می‌کنند، گره ترکی است که کیفیت آن را بالا می‌برد. قیمت فرش دستباف شاهسون بسیار مقرون به‌صرفه است.

فرش های ایل قشقایی

از پرطرفدارترین فرش‌های این روزها می‌توان به فرش‌های قشقایی اشاره کرد. فرش عشایری قشقایی از خوش‌فروش‌ترین فرش‌های 10 سال گذشته در کشور محسوب می‌شوند که بسیار خوش‌رنگ و لعاب هستند.

رنگ‌های استفاده در این فرش‌ها بسیار زنده و پرجنب‌وجوش است که این ویژگی را از منطقه خود یعنی استان فارس وام می‌گیرد. نقوش استفاده‌شده برای بافت آن‌ها نقوشی الهام‌گرفته از لوازم زندگی که نماد خوش‌اقبالی و خوش‌یومنی مثل انواع شانه سر یا حتی گوشواره و سماور است. استفاده از نقوش حیوانی مثل بز یا قوچ و حتی خروس همیشه زینت‌بخش طراحی این فرش‌ها بوده و خواهد بود.

کاربرد فرش‌های عشایری با توجه به قیمت فرش دستباف قابل توجه است. این فرش‌ها با داشتن کیفتی بالا از قیمت خوبی هم برخوردار هستند. جنس الیاف به‌کار رفته در بافت فرش‌ها از پنبه، پشم و کرک است و بافت باکیفیتی دارند. برای دکوراسیون‌ها سنتی و مینیمال می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

فرش های ایل افشار

یکی از اصیل‌ترین فرش‌هایی که می‌توانید در بین عشایر ایران تهیه کنید، فرش‌های افشار هستند. این ایل بیشتر مردمانی کرد زبان معرفی می‌شوند که اوایل در اطراف ارومیه ساکن بودند و اما به دستور شاهان دوره صفوی به کرمان مهاجرت کردند.

قیمت فرش دستباف در این نوع فرش‌ها به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، بسیار چشم‌گیر است. فرش افشار به‌عنوان فرش‌های تک‌پوده با پشم‌ها خود رنگ معرفی می‌شوند که این نوع بافت در آخر لطافت و انعطاف خاصی به فرش می‌دهد.

رنگ‌ها معمولا مشکی یا قهوه‌ای و کرمی هستند و از نقوشی مثل 2 گل پاریزی، 3 کله، گل حشمت و طرح ابری استفاده می‌شود. کیفیت بافت در این فرش‌ها بسیار بالا است و برای خرید یک گزینه عالی به‌حساب می‌آید.

فرش های ترکمن

بهترین انتخاب برای دکوراسیون‌های مینیمال و نئوکلاسیک است. فرش‌هایی با رنگ جلوه‌گر قرمز که شور و هیجانی خاص به منزل‌تان خواهد داد. گل سرسبد فرش‌های عشایری با مزیت مناسب قیمت فرش دستباف همراه با شفافیت و جلا در رنگ، فرش ترکمن معرفی می‌شود.

نقوش پرتکرار این محصولات نظمی بی‌نظیر از هنر و اصالت را به‌نمایش می‌گذارد. نماد استفاده‌شده چشم اسب برای دور نگه‌داشتن شر و بدی از زندگی بهترین نوع طراحی هماهنگ با رنگ قرمز است.

فرش های بختیاری

مهم‌ترین ویژگی این فرش‌ها به‌کاربردن رنگ‌هایی مثل لاکی‌هایی خاص و سبز است که این فرش‌ها را از فرش‌های عشایر دیگر جدا می‌کند. قیمت فرش دستباف بختیاری گاهی به‌دلیل استفاده از رنگ‌های شیمیایی در رنگرزی بسیار مناسب است، اما این نوع رنگرزی به‌هیچ‌عنوان از کیفیت فرش کم نمی‌کند.

رنگبندی این فرش‌ها متنوع است، اما ازلحاظ ابعاد، خیلی بزرگ پارچه بافته نمی‌شوند و معمولا می‌توانید آن‌ها را در اندازه‌های سجاده‌ای پیدا کنید. تنوع طرح و نقش در این فرش‌ها زیاد است و به طراحی‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • خشتی
  • گلدانی
  • ترنجی
  • گل مینا

جمع‌بندی

خرید بهترین فرش‌ها به‌لحاظ طرح و رنگ با قیمت فرش دستباف می‌تواند دستبافته‌های عشایری باشد. این محصولات با کیفیت بالا و ترکیب‌بندی در نقوش می‌توانند مناسب‌ترین فرش برای تکمیل دکوراسیون شما باشند. کاربرد آن‌ها در هارمونی با وسایل دیگر پذیرایی منزل به‌قدری زیاد است که در چند سال گذشته از پرفروش‌ترین فرش‌ها در بازار محسوب می‌شوند.

تنوع طرح و رنگ در این محصولات مربوط به اقوام و ایلات می‌شود که محل اقامت هرکدام باعث به‌وجود آوردن نقوش مخصوص همان منطقه خواهد شد. تمامی قوم‌های مطرح در تولید فرش‌های عشایری همراه با مشخصات طرح و نقش، جهت خرید به شما معرفی شد. بازار آنلاین آریاس بهترین فروشگاه در ارائه انواع فرش‌های باکیفیت عشایری است که می‌توانید برای خرید به وب‌سایت فروشگاه مراجعه کنید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

دکوراسیونکسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی