کلاس آنلاین چیست و چه مزایایی دارد؟

کلاس‌های آنلاین از انتخاب‌های اولیه این روزها برای آموزش و یادگیری هستند. مانند تغییر سبک و روش بسیاری از امور زندگی معاصر، آموزش و یادگیری نیز دستخوش تغییراتی شده است تا منجر به بهره‌وری بیشتر در وقت و انرژی ما شود. بعد از پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای ارتباط از راه دور و ظهور اینترنت، روز به روز خدمات و قابلیت‌های بیشتری از این طریق ارائه شد. یکی از خدماتی که به مرور با استقبال روزافزون مواجه شد، کلاس آنلاین است. گسترش برگزاری کلاس های آنلاین، محدودیت مرزهای آموزش و یادگیری را جا‌به‌جا کرده تا افراد با سرعت و سهولت بیشتری به سمت علم و آگاهی بروند.

انتخاب بستر مناسب برای برگزاری کلاس‌‌آنلاین نکته حائز اهمیتی برای رسیدن به اهداف ما از شرکت در کلاس‌های آنلاین است. یک تجربه‌ی باکیفیت و لذت‌بخش از حضور در کلاس آنلاین می‌تواند ما را به این روش سودمند از آموزش علاقه‌مند کند. در این مطلب قصد داریم به جواب سوال کلاس آنلاین چیست و چه مزایایی دارد بپردازیم.

کلاس آنلاین چیست؟

کلاس آنلاین یک محیط آموزش مجازی است که در آن معلمان و دانش‌آموزان بدون نیاز به حضور فیزیکی در یک مکان، با یکدیگر تعامل دارند و فرآیند آموزش و یادگیری را پیش می‌برند. این روش از آموزش از طریق پلتفرم‌های آنلاین و با استفاده از ابزارهای مختلف مجازی برگزار می‌شوند. برگزاری کلاس آنلاین در سال‌های اخیر باعث شد در مواجه با تغییرهای غیر‌قابل پیش‌بینی و مخربی مانند بیماری همه گیر کرونا نیز چرخه آموزش متوقف نشود و در جریان باشد.

کلاس‌های آنلاین به سرعت در حال رشد هستند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نقش بسیار مهم‌تری در آموزش ایفا کنند. با پیشرفت فناوری، کلاس‌های آنلاین جذاب‌تر، تعاملی‌تر و مؤثرتر خواهند شد و محور اصلی آموزش می‌شوند. کلاس‌های آنلاین به روش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. چند نمونه از رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کلاس‌های زنده
  • کلاس‌های ضبط شده
  • کلاس‌های ترکیبی

کلاس زنده آنلاین

کلاس زنده آنلاین نوعی کلاس آنلاین است که در زمان مشخصی برگزار می‌شود و دانش‌آموزان و مدرسین باید در زمان معین به صورت آنلاین حضور داشته باشند. برگزاری کلاس آنلاین در این روش  به طور معمول از طریق پلتفرم‌ها و سامانه‌های برگزاری کلاس آنلاین مانند alocom.co انجام می‌شود.

کلاس‌های ضبط شده

کلاس‌های ضبط شده آنلاین نوعی کلاس آنلاین هستند که از قبل ضبط شده‌اند و دانش‌آموزان می‌توانند آنها را در هر زمان و هر مکانی که می‌خواهند، مشاهده کنند.

کلاس‌های ترکیبی آنلاین

کلاس‌های ترکیبی آنلاین نوعی از کلاس آموزشی با ترکیب دو مورد قبلی یعنی کلاس‌ زنده آنلاین و کلاس ضبط شده آنلاین هستند. در این نوع کلاس‌ها، دانش‌آموزان بخشی از آموزش را به صورت زنده و در زمان مشخص می‌بینند و بخش دیگر را به صورت ضبط شده و در زمان دلخواه دریافت می‌کنند. کلاس‌های ترکیبی آنلاین به دلیل دارا بودن خصوصیات هر دو روش آموزش، جذابیت زیادی برای مخاطبین خود دارند.

انتخاب کلاس آنلاین مناسب از میان موارد گفته شده به عوامل مختلفی از جمله نیازهای یادگیری، سبک یادگیری و بودجه شما بستگی دارد. می‌توان برای راهنمایی بیشتر به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخص کردن اهداف از شرکت کردن در کلاس آنلاین
  • در نظر گرفتن سبک و روش یادگیری موثر
  • بودجه
  • بررسی ویژگی‌ها و کیفیت پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین
  • شنیدن نظرات و مشورت با مخاطبین کلاس‌های آنلاین

مزایای کلاس‌های آنلاین

در این بخش از مطلب کلاس آنلاین چیست و چه مزایایی دارد، به سراغ مزایای برگزاری کلاس آنلاین می‌رویم. در برگزاری کلاس آنلاین برخلاف کلاس‌های‌ حضوری و سنتی که تمامی برنامه‌‌آموزشی و اجرا توسط برگزارکنندگان تعیین و انجام می‌شود، شرکت‌کنندکان و مهارت آموزان از حق انتخاب و انعطاف بیشتری برخوردارند. در واقع شما می‌توانید با توجه به برنامه شخصی، بودجه و زمان در کلاس آنلاین متناسب با شرایط خود شرکت کنید.

از جمله مزایای کلاس آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف پذیری
  • دسترسی
  • هزینه
  • کیفیت
  • شخصی‌سازی

انعطاف پذیری

دانش‌آموزان و شرکت‌کنندگان می‌توانند باتوجه به شرایط و نیاز خود بدون محدودیت تعیین زمان و مکان در کلاس آنلاین شرکت‌کنند. علاوه بر این موارد می‌توان سرعت یادگیری و پیش‌رفتن کلاس را با توانایی و نیاز خود تنظیم کنند. کلاس‌های آنلاین برای افرادی که به دلیل شغل یا تعهدات خانوادگی نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند نیز مناسب هستند.

دسترسی

مسئله قابل‌توجه راحتی دسترسی به آموزش و کلاس‌آنلاین شاخص‌ترین مزیت برگزاری این نوع  از کلاس‌هاست. وجود ابزارهای ابتدایی الکترونیکی و اینترنت، موانعی مانند راه‌ها، جاده‌ها و مناطق دورافتاده را محو کرده و آموزش و یادگیری را در اختیار همگان قرار می‌دهد. از جمله افرادی که در مناطق روستایی یا دورافتاده زندگی می‌کنند، امکان شرکت در کلاس آنلاین را دارند.

باتوجه به دسترسی سخت به وسایل نقلیه عمومی و مناسب نبودن زیرساخت‌های شهری،  برگزاری کلاس آنلاین می‌تواند انتخابی مناسب برای افراد دارای معلولیت و محدودیت حرکتی باشد.

هزینه

به دلیل نبود نیاز به جابجایی حضوری و حمل‌ونقل، لباس فرم، نوشت افزار، تغذیه و … هزینه نهایی صرف شده برای شرکت در کلاس آنلاین به طور قابل‌توجهی کمتر از کلاس‌های حضوری است.

کیفیت

با توجه به قابلیت‌های گوناگونی که کلاس آنلاین در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهد، با بکارگیری آن‌ها می‌توان از کیفیت بالای آموزش در این روش بهره برد. دانش‌آموزان می‌توانند به محتوای آموزشی کلاس‌ها به صورت آنلاین دسترسی داشته باشند و آن‌ها را بارها و بارها مرور کنند. همچنین معلمان می‌توانند از روش‌های مختلف تدریس مانند ویدئو، انیمیشن، و شبیه‌سازی در کلاس‌های آنلاین استفاده کنند.

شخصی‌سازی

در برگزاری کلاس آنلاین به‌صورت خصوصی و نیمه خصوصی، مخاطبین می‌توانند روش تدریس و یادگیری را با توجه به علاقه و نیاز خودشان تعریف و درخواست کنند. این مسئله باعث جذابیت و سهولت در آموزش و در مرور زمان افزایش سرعت یادگیری در مقایسه با شرکت‌کنندگان کلاس‌های حضوری عمومی می‌شود. تمرکز بر نیاز دانش‌آموزان در این روش می‌تواند به شکل پررنگی موثر باشد.

مزایایی که به آن‌ها در مطلب کلاس‌آنلاین چیست و چه مزایایی دارد پرداختیم مزایای کلی و برجسته شرکت در کلاس‌های آنلاین هستند. با توجه به تجربه حضور همه‌ی ما در کلاس‌های حضوری و سنتی ، بعد از شرکت در یک یا چند کلاس و دوره آنلاین، مزایای این روش از یادگیری برای شما کاملا قابل لمس و مشهود خواهد بود. از مزایای دیگر و جزیی کلاس آنلاین می‌توان به مصون بودن از آلودگی هوا و آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ، نبود خطرات شهری مانند تصادفات، کمتر شدن خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و نبود اضطراب و استرس برای حضور به موقع در کلاس یا حضور در جمع نیز اشاره کرد.

برگزاری کلاس آنلاین با رعایت اصول، حفظ و تقویت مزایای آن امری مهم و دشوار است. در نتیجه انتخاب بستری مناسب برای برگزاری و پیشبرد اهداف کلاس و دوره آنلاین نقش اساسی دارد. الوکام انتخابی مناسب و مطمئن برای علاقمندان به برگزاری کلاس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین است.

آموزشکسب و کار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی