با بهترین پسته های جهان آشنا شوید !

بهترین پسته جهان

پسته نه‌تنها یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ها در ایران است، بلکه در جهان نیز طرفداران زیادی دارد. بسیاری از مردم دنیا به‌خاطر طعم و عطر بی‌نظیری که این آجیل دارد، استفاده‌های مختلفی از آن در مصارف آشپزی، دارویی، شیرینی‌پزی و… می‌کنند. باتوجه‌به محبوبیت بالای این نوع آجیل، این سؤال پیش می‌آید که بهترین نوع پسته کدام است و در چه کشوری قرار دارد. بسیاری از مردم دنیا، ایران را به‌عنوان مهد بهترین پسته‌های جهان می‌شناسند. انواع مختلفی از بهترین نژاد پسته در ایران کشت و برداشت می‌شود که در این مقاله، قصد داریم به معرفی آنها بپردازیم

انواع پسته

بسیاری از افراد هنگام شنیدن نام پسته، تنها یک تصویر در ذهنشان مجسم می‌شود؛ اما باید گفت که این آجیل مقوی و خوشمزه، انواع بسیار متنوعی دارد که هر کدام از نظر شکل ظاهری، طعم و بافت، با یکدیگر متفاوت‌اند. مطابق با آمار ثبت شده، حدود 60 نوع گونه مختلف از پسته تنها در ایران ثبت شده است که البته تنها تعداد کمی از آنها برای فروش در اختیار مردم قرار می‌گیرد که میتوانید برای خرید پسته، فروشگاه آقای پسته را انتخاب کنید.

پسته فندقی

نوع خاصی از پسته که ظاهری گرد و فندقی شکل دارد، به پسته اوحدی یا فندقی معروف است. این نوع پسته در نقاط مختلف دنیا به نام پسته round یا گرد خریدوفروش می‌شود و زمان برداشت آن، اواسط شهریور است. پسته اوحدی یا فندقی، اندازه نسبتاً ریز و کوچکی دارد و در هر کیلوگرم از آن، تعداد بیشتری پسته وجود دارد؛ به همین دلیل برای پرکردن سبد آجیل به‌خصوص در ایام نوروز، فروش بسیار بالایی دارد. پسته فندقی در تمامی نقاط کشور کشت می‌شود، بااین‌وجود مهد آن استان کرمان است.

پسته اکبری

پسته اکبری را به‌جرئت می‌توان بهترین پسته جهان معرفی کرد. این نوع پسته اولین‌بار در روستای عباس‌آباد امین شهرستان رفسنجان، توسط کشاورزی به نام حاج اکبر بسنجیده برداشت شد و به‌خاطر اندازه کشیده و طعم غنی، به‌سرعت تکثیر شد. مغز پسته اکبری رنگی بنفش قهوه‌ای و سبز دارد و پوسته آن نیز، کرم تیره‌رنگ است. این نوع پسته جزو لوکس‌ترین آجیل‌ها محسوب می‌شود و به دلیل اندازه‌بزرگ، انس پایینی دارد.

 

پسته اکبری صادراتی

پسته احمد آقایی

یکی از گونه‌های دیگر پسته که شباهت زیادی به پسته اکبری دارد، پسته احمد آقایی است که توسط شخصی به نام احمد آقا فروتن در شهر نوق استان کرمان برداشت شد. پسته احمد آقایی نسبت به پسته اکبری، رنگ پوسته روشن‌تری دارد و اندازه آن نیز نسبتاً کوچک‌تر است. بااین‌حال هیچ تفاوتی در طعم و مزه آنها مشاهده نمی‌شود و هر دو را می‌توان به‌عنوان بهترین پسته در دنیا معرفی کرد.

 

پسته احمد آقایی صادراتی

پسته کله‌قوچی

یکی دیگر از پسته‌های پرطرفدار میان خریداران، پسته کله‌قوچی است که به دلیل اندازه درشت و کیفیت درجه یک، جزو بهترین پسته‌های جهان محسوب می‌شود. این پسته به دلیل حساسیت بالا نسبت به سرمازدگی و نگهداری سخت از گل آن، قیمت نسبتاً بالاتری از سایر پسته‌های معمولی دارد و در دسته آجیل‌های لوکس قرار می‌گیرد.

 

پسته کله‌قوچی صادراتی

پسته بادامی

پسته بادامی نیز همان‌طور که از نامش پیداست، اندازه کشیده و بادامی‌شکلی دارد؛ بااین‌حال مقداری ریزتر از پسته‌های اکبری و احمد آقایی است. این پسته از پوسته‌ای کدر برخوردار است و به دلیل انس بالایی که دارد، جزو پسته‌های مقرون‌به‌صرفه ایران محسوب می‌شود.

بهترین پسته‌های جهان

کشورهای مختلفی در جهان در زمینه تولید و صادرات پسته فعالیت می‌کنند که بزرگ‌ترین آنها شامل ایالات متحده با تولید ۴۷۴ هزار تن و ترکیه با تولید ۲۹۶۳۷۶ تن می‌شوند. بااین‌وجود، بهترین پسته جهان در ایران کشت و برداشت می‌شود. پسته‌های ایرانی نظیر پسته اکبری، احمد آقایی، کله‌قوچی و بادامی، به دلیل طعم غنی و کره‌ای خود، خریداران زیادی در تمامی دنیا دارند و جزو گران‌ترین محصولات صادراتی قرار می‌گیرند.

بهترین پسته دنیا کجاست؟

برای برداشت مرغوب‌ترین نوع پسته، علاوه بر بذر مناسب باید بهترین باغ پسته را نیز در اختیار داشت. باتوجه‌به اینکه ایران از نظر آب‌وهوایی و میزان حاصلخیزی خاک، بهترین شرایط را برای رشد پسته فراهم می‌کند، باید انتظار داشت که باکیفیت‌ترین پسته‌های دنیا نیز در این کشور برداشت شوند. بهترین پسته جهان معمولاً در استان‌های زیر یافت می‌شود.

  • کرمان
  • یزد
  • خراسان
  • قزوین
  • سمنان
  • سیستان و بلوچستان

مقایسه خواص بهترین پسته‌ها در دنیا

خواص و ارزش غذایی بهترین نژاد پسته، تقریبی است و بر اساس عوامل مختلفی مانند شرایط رشد و روش‌های فراوری می‌تواند متفاوت باشد. همه این‌گونه‌ها به دلیل برخورداری از ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف، فواید زیادی برای سلامتی دارند. بااین‌وجود برای بررسی دقیق‌تر، خواص انواع بهترین پسته جهان در جدول زیر ذکر شده‌اند.

نوع پسته کالری (در هر 100 گرم) پروتئین چربی سالم فیبر ویتامین ها و مواد معدنی
احمد آقایی 562 کیلوکالری 20.6 گرم 45.3 گرم 10.3 گرم ویتامین B6، مس و منگنز
اکبری 562 کیلوکالری 25 گرم 46.6 گرم 11 گرم ویتامین B1 و فسفر
کله‌قوچی 562 کیلوکالری 20 گرم 44.5 گرم 10.3 گرم پتاسیم و منیزیم
بادامی 562 کیلوکالری 20.6 گرم 45.3 گرم 10.8 گرم ویتامین E و آنتی‌اکسیدان

تفاوت خصوصیات ظاهری بهترین پسته‌های جهان

اگر قصد دارید بدانید بهترین پسته کدام است، باید با ویژگی‌های ظاهری هر نوع آشنایی داشته باشید. برای تشخیص ساده‌تر، خصوصیات ظاهری بهترین پسته‌های جهان را در جدول زیر لیست کرده‌ایم که با استفاده از آنها می‌توانید خرید خود را مطمئن‌تر انجام دهید.

نوع پسته رنگ مغز رنگ پوسته میزان خندان بودن میزان سبز بودن مغز میزان کرمی بودن بافت
احمد آقایی بنفش سبز سفید کرمی متوسط کم متوسط
اکبری بنفش قهوه‌ای و سبز سفید تیره متوسط کم متوسط
کله‌قوچی سبز بنفش سفید استخوانی زیاد زیاد زیاد
بادامی سبز با رگه های بنش استخوانی کدر متوسط متوسط زیاد

شرایط رشد بهترین پسته‌های دنیا

بهترین پسته‌های دنیا برای رشد، نیاز به شرایط آب‌وهوایی خاصی دارند. بهترین شرایط آب‌وهوایی برای کاشت پسته، آب‌وهوای گرم و خشک با نور زیاد خورشید است. درختان پسته برای محصول دهی، به تابستان‌های طولانی و گرم و زمستان‌های سرد برای خواب زمستانی مناسب نیاز دارند. همچنین زهکشی مناسب و آبدهی منظم به درخت پسته نیز از دیگر الزامات رشد بهترین پسته جهان است.

شرایط جوی و خاکی مؤثر در کیفیت پسته

یکی از عوامل کلیدی در کاشت بهترین نژاد پسته، انتخاب نوع خاک مناسب است. درختان پسته در خاک‌هایی با زهکشی مناسب با سطح pH بین 7.0 تا 8.0 رشد می‌کنند. خاک‌های لومی شنی برای کشت پسته، گزینه‌ای ایده‌آل هستند، زیرا زهکشی خوبی دارند و درعین‌حال رطوبت کافی را برای رشد درختان حفظ می‌کنند.

سخن پایانی

پسته، آجیلی محبوب و پرطرفدار است که علاوه بر مشتریان زیاد در ایران، در خارج از کشور نیز فروش فوق‌العاده‌ای دارد. انواع مختلف پسته‌های ایران نظیر پسته‌های اکبری، احمد آقایی، کله‌قوچی و بادامی به‌عنوان بهترین پسته جهان شناخته می‌شوند و برای مصارف مختلف، مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از مرغوب‌ترین نوع پسته‌های موجود در بازار، پیشنهاد ما خرید پسته از آقای پسته است. با انتخاب مجموعه آقای پسته، به‌صورت مستقیم از خود کشاورز خرید خود را انجام می‌دهید و محصولی با بهترین قیمت و کیفیت را استفاده می‌کنید.

سبک زندگیکسب و کار

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی