با انواع ورق سیاه موجود در بازار ایران آشنا شوید!

در حوزه صنایع فولاد از محصولات متنوعی استفاده می‌شود که ورق سیاه به‌عنوان یک ماده پایه‌ای برای ساخت اغلب تجهیزات فولادی کاربرد دارد که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخودار است.

با درنظرگرفتن معیارهایی همچون گرید، شکل ظاهری یا نوع کاربرد می‌توان این نوع از ورق‌های فولادی را در چندین گروه مختلف قرار داد که هرکدام از آن‌ها این قابلیت را دارند تا کاربردهای زیادی را برای صنایع ارائه دهند.

اطلاعاتی که باید درباره ورق سیاه بدانید!

ورق سیاه از سری محصولات فولادی به‌شمار می‌رود که به‌عنوان یک ماده اولیه بسیار کاربردی در صنایعی مانند خودروسازی، تولید تجهیزات صنعتی، ساخت‌وساز و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تولید این محصول از روش نورد گرم استفاده می‌شود که نیاز به دمای بالایی دارد که در نهایت با ایجاد یک لایه اکسید روی بخش خارجی، ظاهری کدر و مات به ورق‌های سیاه می‌بخشد.

شناخت انواع مختلف ورق های سیاه

برای اینکه انواع ورق‌های سیاه در دسته‌های مختلفی قرار بگیرند، معیارهای خاصی را باید در نظر گرفت که شامل نوع کاربرد، نحوه عرضه، گرید و دیگر اطلاعات می‌شود که بر همین اساس باید به موارد زیر اشاره کرد.

تقسیم بندی ورق های سیاه براساس کاربرد

براساس نوع کاربرد، ورق‌های سیاه را در 2 گروه مختلف قرار می‌دهند که شامل معمولی و صنعتی می‌شود که این مسئله می‌تواند روی تعیین ویژگی، ابعاد یا دیگر مشخصات آن‌ها تاثیرگذار باشد.

در صنایعی که نیاز به استفاده از ورق‌هایی با ابعاد بزرگ دارند، به‌طور معمول از ورق‌های سیاه صنعتی استفاده می‌شود که سدسازی، خودروسازی، پتروشیمی، تولید مخازن و برخی موارد دیگر جزء این گروه قرار دارند.

نحوه کاربرد ورق سیاه صنعتی در این صنایع به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم خواهد بود که ازنظر ابعاد، ضخامت، وزن و سایز با دیگر نمونه‌های ورق فولادی سیاه که در بازار موجود است، تفاوت دارند.

انواع ورق های سیاه براساس گرید

چیزی که در تعیین مشخصات فیزیکی ورق فولادی سیاه تاثیر زیادی دارد، کربن است که میزان سختی را تعیین می‌کند و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل برای دسته‌بندی گریدها در نظر گرفته می‌شود.

البته دیگر عناصری که در ترکیبات انواع ورق‌های سیاه به‌کار می‌رود و این قابلیت را دارند که ویژگی‌های متفاوتی را برای هرکدام از گریدها به‌وجود بیاورند، شامل گوگرد، سیلیسیم، فسفر و منگنز است.

ورق سیاه گرید ST37

برای تولید این گرید به‌طور معمول از درصد کربن کم‌تری استفاده می‌شود و همین مسئله ویژگی‌هایی مانند شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری را ایجاد می‌کند، جوشکاری و ماشین‌کاری مناسب از دیگر مشخصات این گرید به‌شمار می‌رود.

ورق‌های ST37 شامل درجه‌بندی 1، 2 و 3 است که هرکدام از آن‌ها کیفیت متفاوتی دارند و این عامل مهم‌ترین اثر را روی تعیین کاربرد نهایی آن‌ها می‌گذارد، به‌طوری که ST37 سطح یک در پروژه‌های معمولی بیشترین کاربرد را دارد.

به‌طور کلی این گرید بیشتر درزمینه ساخت‌وساز به‌کار می‌رود و در این صنعت برای تولید انواع پروفیل‌ها، تیرآهن، نبشی و بسیاری موارد دیگر از ST37 استفاده می‌کنند که این قابلیت را دارد تا وزن نهایی سازه را کاهش دهد.

ورق فولادی سیاه ST52

به‌کارگیری کربن بیشتر برای تولید این محصول باعث می‌شود تا کاربرد زیادی در صنعت داشته باشد، ازطرفی وجود عناصری مانند سیلیسیم و منگنز، مقاومت این گرید در مقابل خمش را افزایش می‌دهد و به بالابردن تحمل وزن ورق کمک می‌کند.

ورق فلزی سیاه ST33

ازجمله ویژگی‌های اصلی که می‌توان برای این گرید در نظر گرفت، باید به مقاومت کم‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتر اشاره کرد که باعث می‌شود تا کاربرد زیادی در صنایع سبک داشته باشد.

ورق فولادی سیاه گرید ST44

در میان انواع ورق سیاه، معمولا این گرید کاربرد کم‌تری دارد و استفاده از کربن پایین در ترکیبات شیمیایی آن باعث می‌شود تا شکل‌پذیری و قابلیت جوشکاری خوبی داشته باشد.

ورق سیاه گرید A516

بیشترین کاربردی که این گرید دارد، مربوط به صنایع نفت و گاز، ساخت دیگ بخار و مخازن فولادی است که براساس میزان تحمل فشار، کشش، دما و برخی معیارهای دیگر در چندین مدل مختلف تولید می‌شود.

ورق فولادی سیاه گرید A283

این نوع ورق، استحکام کششی متوسطی دارد و با درنظرگرفتن این مورد که از قابلیت جوشکاری و خمش مناسبی برخودار است، به‌طور معمول برای تولید مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرمجموعه‌های این گرید شامل A، B، C و D می‌شود.

ورق سیاه ck45

این آلیاژ در برابر سایش مقاومت مناسبی دارد، اما با توجه به اینکه مقدار کروم کم‌تری برای تولید آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مقابل خوردگی استحکام کمی از خود نشان می‌دهد. کاربرد اصلی این گرید ساخت قطعات مختلف خودرو است.

ورق فولادی سیاه Mo40

قطعات کشویی، دستگاه فرزکاری، میل‌لنگ، شافت و برخی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت و گاز از سری محصولاتی هستند که با استفاده از ورق‌های سیاه گرید Mo40 ساخته می‌شوند.

به‌طور کلی باید گفت که در میان گریدهای مختلف، بیشترین کاربرد مربوط به ST37 است و حجم قابل توجهی از معاملات بازار را در اختیار دارد. درصورت نیاز به دیگر گریدها، باید به‌طور دقیق ویژگی‌های آن‌ها را در نظر بگیرید.

نکاتی که باید برای انتخاب انواع ورق سیاه در نظر بگیرید

به‌دلیل وجود گریدها و استانداردهای مختلفی که در زمان ساخت ورق‌های سیاه در نظر گرفته می‌شود، محصولاتی که در بازار وجود دارند، ویژگی‌های خاصی در اختیار شما قرار می‌دهند که برای انتخاب آن‌ها باید به نکات زیر توجه کنید:

  • نوع کارایی: شما باید براساس نیازهای پروژه خود که شامل نوع شکل‌دهی، عمق جوشکاری، میزان استحکام و دیگر موارد می‌شود، مدلی را انتخاب کنید که ضخامت و کارایی مناسبی داشته باشد.
  • ابعاد: درحال‌حاضر ورق‌های سیاه براساس اینکه به شکل رول یا فابریک باشند، در ابعاد متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. بر همین اساس توجه به سایز نیز به یکی از مهم‌ترین نکات برای خرید این محصول تبدیل شده است.
  • وزن: یکی از مهم‌ترین عواملی که روی انتخاب ورق سیاه تاثیر زیادی دارد، وزن است که می‌توان با در اختیار داشتن اطلاعاتی همچون طول، عرض و ضخامت این معیار را به‌راحتی محاسبه کرد.

چه عواملی روی قیمت ورق های سیاه تاثیر دارد؟

همانند بسیاری از محصولاتی که در حوزه فولادی به فروش می‌رسند، ورق‌های سیاه نیز به‌صورت روزانه قیمت‌گذاری می‌شوند که دلیل این کار نوسانات مربوط به این کالا است که وابستگی زیادی به عوامل زیر دارد:

  • تغییر قیمت سنگ آهن به‌عنوان ماده اولیه برای ساخت محصولات فولادی، باعث نوسانات قیمت نهایی ورق‌های سیاه می‌شود.
  • نوسانات نرخ ارز به‌عنوان عاملی مهمی در نظر گرفته می‌شود که روی قیمت محصولات فولادی تاثیرگذار است.
  • درصورتی‌که میزان عرضه و تقاضا تغییر کند، می‌توان انتظار داشت که هزینه خرید این محصول نیز دچار نوسان شود.
  • هرکدام از برندهای تولیدکننده ورق‌های سیاه، قیمت خاصی را برای محصولات خود ارائه می‌دهند.
  • مسائل سیاسی در سطح جهانی نیز می‌تواند روی قیمت روزانه ورق‌های سیاه تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

درصورتی‌که نیاز به استفاده از ورق‌های سیاه دارید بهتر است یک مرکز معتبر را برای خرید انتخاب کنید که برای این منظور گروه بازرگانی آهن یک باکیفیت‌ترین محصول را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

ورق سیاه از سری محصولات فولادی به‌شمار می‌رود که با استفاده از نورد گرم ساخته می‌شود و به‌عنوان ماده اولیه برای تولید بسیاری از تجهیزات مورد نیاز صنایع به‌کار می‌رود.

این محصول را می‌توان براساس معیارهای مختلفی مانند نوع کاربرد، شکل ظاهری و گرید در دسته‌های متنوعی قرار داد که بعضی از مهم‌ترین موارد شامل صنعتی، معمولی، ST37، ST52، شیت و رول می‌شود.

انتهای رپورتاژ آگهی/

کسب و کار
رپورتاژ

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی