وکیل تسخیری کیست؟ در چه شرایطی انتخاب می شود؟

وکیل تسخیری کیست؟ در چه شرایطی انتخاب می شود؟

بر اساس قانون، تمام افراد از حق و حقوق برابری برخوردار هستند و وکیل تسخیری، وکیلی است که از جانب قانون برای دفاع از افراد که تمکن مالی خوبی ندارند در نظر گرفته می شود. حال سوال پیش می آید که حق الوکاله وکیل تسخیری به چه شکل است؟ یعنی وکیل تسخیری هزینه ای برای ارائه خدمات خود دریافت نمی کند؟ در ادامه همراه ما باشید تا به طور کلی با معنی و مفهوم وکیل تسخیری و شرایط اخذ آن آشنا شوید.

وکیل تسخیری کیست؟

زمانی که یک موکل به خدمات یک وکیل نیاز پیدا می کند، هنگام انتخاب وکیل دو انتخاب پیش روی موکل قرار می گیرد که یکی وکیل تعیینی و دیگری وکیل تسخیری است. وکیل تعیینی در حقیقت به وکیلی گفته می شود که خود موکل برای رسیدگی به پرونده و حق و حقوقی که دارد، او را اخذ و او را به عنوان مدافع حق و حقوقش معرفی می کند.

اما گاهی اوقات در یک پرونده کیفری، فردی که مورد اتهام قرار دارد، توانایی مالی لازم برای استخدام یک وکیل را ندارد و نمی تواند شخصا هزینه مربوط به حق الوکاله وکیل را بپردازد. در چنین شرایطی، برای آنکه حق و حقوق فرد پایمال نشود، دادگاه موظف است وکیلی را برای رسیدگی به پرونده شخص تعیین کند. باید گفت که به وکیل تسخیری در اصطلاح وکیل معاضدتی نیز گفته می شود.

در چه شرایطی می توان وکیل تسخیری انتخاب کرد؟

در چه شرایطی می توان وکیل تسخیری انتخاب کرد؟

در بخش قبل به این موضوع اشاره کردیم که وکیل تسخیری به چه کسی گفته می شود؛ اما سوالی که پیش می آید، این است که در چه شرایطی می توان وکیل تسخیری انتخاب کرد. در پاسخ به این سوال دو حالت پیش می آید که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

نداشتن تمکن مالی:

اولین حالتی که می تواند منجر به تعیین وکیل تسخیری شود، همانطور که گفته شد، نداشتن تمکن مالی است. براساس ماده 347 قانون آیین دادرسی کیفری، تا پایان اولین جلسه رسیدگی از دادگاه، متهم می تواند از دادگاه تقاضای تعیین یک وکیل را داشته باشد. در چنین شرایطی، دادگاه احراز عدم تمکین متقاضی را انجام می دهد و اگر چنین موردی تایید شود، از بین وکلای حوزه قضائی، برای متهم وکیل تعیین می کند. در رابطه با بزه دیده نیز تبصره ای وجود دارد که مطابق با آن باید گفت هرگاه دادگاه حضور وکیل برای دفاع از بزه دیده را ضروری بداند و ثابت شود که وی تمکن مالی لازم را نیز ندارد، اقدام به تعیین وکیل برای وی می کند.

نکته: برای متهم، اگر ثابت شود فرد تمکن مالی ندارد، کافیست و دادگاه وکیل تسخیری را تعیین می کند. اما در رابطه با بزه دیده شرایط فرق دارد و علاوه بر آنکه عدم تمکن مالی باید تعیین شود، دادگاه نیز باید حضور وکیل برای بزه دیده را امری ضروری بداند.

برای برخی از جرائم خاص:

از دیگر حالت هایی که دادگاه وکیل تسخیری برای متهم تعیین می کند، می توان به الزام حضور وکیل در برخی از جرایم خاص اشاره کرد. از همین رو بر اساس ماده 348 قانون آیین دادرسی کیفری، در جرائم موضوع بندهای الف، ب، پ و ت ماده 302 قانون، جلسه رسیدگی به موضوع بدون حضور وکیل امکان پذیر نیست.

اهمیت حضور وکیل در جلسات رسیدگی به این دست از جرائم به قدری است که اگر متهم وکیلی تعیین نکند یا وکیل وی بدون عذر موجه در جلسه رسیدگی حاضر نشود، وکیل تسخیری تعیین می شود. حال اگر وکیل تسخیری نیز در جلسه دادگاه بدون عذر موجه حاضر نشود، علاوه بر آنکه از وکالت عزل می شود، وکیل دیگری برای پرونده تعیین خواهد شد.

به تعبیر دیگر نیز باید گفت، اگر جرمی که در دادگاه در حال بررسی است، شامل جرائمی باشد که مجازات آن شامل سلب حیات، حبس ابد، قطع عضو، پرداخت دیه کامل یا بیشتر از آن و موارد اینچنینی باشد، حضور وکیل در جلسات دادگاه، بدون غیبت و عذر موجه ضروری است. مسلما دلیل چنین قانونی، مجازات های سنگین در نظر گرفته شده است.

علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره شد، جرائم منافی عفت نیز در دادگاه کیفری یک مطرح و رسیدگی می شوند؛ بنابراین دادگاه نیز موظف است در چنین جلساتی، اگر متهم وکیل شخصی نداشت، برای او وکیل تسخیری استخدام کند.

میزان حق الوکاله ای که وکیل تسخیری دریافت می کند

در رابطه با اخذ وکیل تسخیری سوالات مختلفی برای افراد پیش می آید که یکی از رایج ترین آن ها به حق الوکاله دریافتی وکیل تسخیری مربوط می شود. در رابطه با این موضوع باید گفت جای هیچ نگرانی و دغدغه ای نیست، زیرا شخص نباید حق الوکاله ای در راستای استفاده از خدمات وکیل تسخیری بپردازد و در حقیقت این خدمات رایگان هستند.

حال شاید پیش خودتان بگویید حقوق و دستمزد وکیل تسخیری چه می شود که در رابطه با این موضوع باید گفت هزینه وکیل تعیین شده، از اعتبارات قوه قضاییه پرداخت خواهد شد. بنابراین اگر درگیر مشکلی شدید که امکان اخذ وکیل تسخیری برای آن وجود داشت و شما خودتان شخصا تمکن مالی لازم را نداشتید، می توانید بدون نگرانی از بابت حق الوکاله، یک وکیل تسخیری برای کمک به خودتان دریافت کنید.

تعهدات وکیل تسخیری

تعهدات وکیل تسخیری

بسیاری از افراد بر این باور هستند که وکلای تسخیری تعهد لازم برای رسیدگی به یک پرونده را ندارند، در حالی که باید گفت این چنین نیست و وکلای تسخیری نیز دقیقا همان تعهداتی که وکلای تعیینی به گردن موکلین خود دارند را خواهند داشت. البته مشخص است که وکیل تعیینی، از همه لحاظ برای موکل بهتر است و کمک می کند فرد نتایج بهتری بدست آورد. دلیل این موضوع نیز این است که فرد می تواند شخصا بسته به پرونده پیش آمده و شرایطی که دارد، یک وکیل مناسب را انتخاب کند. همچنین تخصص و توانایی وکلا نیز باهم تفاوت دارند و فرد می تواند در صورتی که شرایطش را دارد، یک وکیل خبره و ماهر را انتخاب کند.

برای مثال شرایطی را تصور کنید که درگیر یک پرونده ملکی در مشهد شده اید؛ مسلما اگر شما شرایط لازم را داشته باشید، به سراغ یک وکیل ملکی خوب در مشهد که به صورت اختصاصی در چنین پرونده هایی فعالیت دارد می روید و خیالتان از بابت پیگیری پرونده نیز راحت خواهد بود. این شرایط با شرایطی که هنگام اخذ وکیل تسخیری پیش می آید، کمی متفاوت است.

حال اگر شما شرایط و تمکن مالی لازم برای دریافت یک وکیل تعیینی را دارید، اما نمی دانید کدام وکیل را انتخاب کنید، باید بگوییم mastervakil.com آماده کمک به شما در این مسیر است. شما می توانید با جستجو در سایت مستر وکیل، با وکلای خوب در هر حوزه و شهر آشنا شوید و با خیال راحت رسیدگی به پرونده را به وکیل بسپارید. برای مشاهده لیستی از وکلا با تجربه روی لینک زیر کلیک کنید.

https://mastervakil.com/the-best-lawyers-in-mashhad/

کلام آخر

در این مقاله در رابطه با وکیل تسخیری به طور کامل صحبت کردیم و گفتیم که چه زمان می توانید از خدمات یک وکیل تسخیری استفاده کنید. هرچند که پیشنهاد ما به شما این است که اگر شرایط مالی خوبی دارید، وکیل تعیینی برای رسیدگی به پرونده بگیرید تا مطمئن شوید که همه چیز به خوبی پیش می رود و شما به حق و حقوقی که دارید می رسید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

سبک زندگیکسب و کار
رپورتاژ

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی