بازگشایی مدارس چگونه آغازی بر پایان آسیب‌های گوناگون می‌شود؟

 به گزارش ایرنا، مدرسه مهمترین کانون و بخش فراموش نشدنی دوران کودکی و نوجوانی هر کسی است. بهترین دوستان، بهترین خاطرات، ارزنده‌ترین تجربیات و شیرین‌ترین آموزه‌ها و واقعی‌ترین خنده‌ها، همگی یادگار دوران خوش مدرسه است. از احساس بزرگ‌ شدن با ورود به پایه اول ابتدایی و اشک‌هایی که مشخص نیست از ذوق دیدن آن همه هم‌سن و سال در کنار خود است یا دلتنگی برای خانه و مادر تا هیجان آماده شدن برای ورود به دانشگاه را مدیون حضورمان در مدرسه هستیم.

اکنون ۲۰ ماه می‌شود که دانش‌آموزان چیزی از احساساتی که گفته شد درک نمی‌کنند. اکنون مدت‌هاست دانش‌آموزان معلمشان را تنها در قاب تلفن همراه پدر و مادر می‌بینند و حتی مطمئن نیستند که او واقعی است یا مجازی. اکنون مدت‌ها است کودکان چیزی از هر روز صبح زود بیدار شدن و لذت تعطیلی صبح جمعه را درک نمی‌کنند و هر روزشان مانند عصر جمعه‌ کسل‌کننده و بی‌انگیزه می‌گذرد.

پدرها و مادرها نیز در این ۲۰ ماه در کنار اشتغال و مشغله‌های همیشگی، شغلی جدید به نام معلم سرخانه بودن را تجربه کردند. شغلی که در آن هیچ تجربه‌ای نداشتند و در عین حال، در انجام درست این وظیفه بسیار حساس و مهم دچار مسایلی شدند که در هیچ نسلی سابقه نداشته است.

در فرآیند آموزشی که حضوری نباشد گویا هیچ‌چیز سرجایش نیست. انگار زمان متوقف شده اما عمر به سرعت می‌گذرد و دانش‌آموزان بزرگ می‌شوند، بدون اینکه تفاوت پایه‌های تحصیلی را با یکدیگر به درستی درک کنند.

بازگشایی مدارس چگونه آغازی بر پایان آسیب‌های گوناگون می‌شود؟

حال که بعد از ۲۰ ماه زمزمه‌هایی از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید به گوش می‌رسد، والدین با بیم و امید به این خبر می‌نگرند. از طرفی از پایان رنجی خوشحالند که خودشان و فرزندشان تحمل کردند و از طرفی نگران سلامت فرزندشان هستند، این دو روس سکه آنان را بر سر دوراهی قرار داده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان، به دلیل اهمیت و حساسیت این موضوع و ضرورت پاسخ به نگرانی‌های والدین، میزگردی با حضور «محمد دستورانی» مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان و دکتر «احمد همتی» پزشک متخصص اطفال هم چنین دو تن از فعالان رسانه ای و فرهنگی به عنوان نماینده والدین دانش آموزان برگزار کرد. «سمانه سلطانی‌پور» دکترای علوم ارتباطات و مادر یک دانش‌آموز ابتدایی و «جواد رفیعیان» کارگردان تئاتر، معاون پرورشی یکی از مدارس و پدر یک دانش‌آموز ابتدایی نیز در این میزگرد حضور داشتند.

حضوری، نیمه‌حضوری یا مجازی بودن مدارس بستگی به تعداد دانش‌آموزان هر مدرسه دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در رابطه با جزئیات بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید گفت:سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱، با حضور ۱۲۶ هزار دانش‌آموز در ۵ هزار و ۵۰۰ کلاس درس یکهزار و ۱۰۰ مدرسه با تلاش ۹ هزار فرهنگی از ابتدای مهر به صورت مجازی آغاز می‌شود و در آبان یا آذر با توجه به شرایط هر مدرسه و با مجوز ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، به صورت حضوری، نیمه حضوری و یا مجازی ادامه می‌یابد.

دستورانی بیان کرد: مدارس با تعداد دانش‌آموز کمتر از ۵۰ نفر به صورت حضوری ادامه می‌یابد.

وی افزود: مدارس با تعداد دانش‌آموز کمتر از ۱۵۰ نفر با تقسیم‌بندی دانش‌آموزان و حضور هر گروه در یک روز از هفته، به صورت نیمه حضوری ادامه می‌یابد؛ این مدارس پنجشنبه‌ها نیز باز هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: مدارس پرجمعیت و واقع در مکان‌های پرخطر نیز با توجه به تصمیمات فعلی، به صورت کامل مجازی ادامه فعالیت دارند.

دستورانی بیان کرد: ۳۰۰ مدرسه زیر ۵۰ نفر در استان سمنان وجود دارد که به راحتی می‌توانند پذیرای حضور دانش‌آموزان باشند.

وی ابراز داشت: ۳۰ میلیارد ریال به منظور تامین ملزومات بهداشتی مدارس استان سمنان پیش بینی شد و به صورت نقدی یا غیرنقدی در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه شعار سال تحصیلی جدید در استان سمنان «تسهیل فرصت یادگیری باکیفیت در گام دوم انقلاب» است افزود: در گام اول انقلاب، آموزش و پرورش رشد کمّی داشت و چتر آموزش و پرورش برای پوششش تحصیلی از مرکز شهر تا روستاها رفت، اما در خیلی عرصه‌ها کیفیت آموزش و پرورش نیازمند ارتقا است؛ بر این اساس، شعار سال تحصیلی جدید انتخاب شد.

دستورانی بیان کرد: لازم است تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای آموزش مجازی به گونه‌ای فراهم شود که دامنه‌ این شکل از آموزش در استان گسترش یابد و دانش‌آموزان در تمام نقاط استان سمنان از آموزش مجازی برخوردار باشند.

وی افزود: طی جلساتی با مخابرات، اداره‌کل ارتباطات زیرساخت و اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان، روستاهای دارای اینترنت ضعیف شناسایی شد و ارتقای زیرساخت‌های این روستاها توسط ادارات مرتبط در حال پیگیری است.

بازگشایی مدارس چگونه آغازی بر پایان آسیب‌های گوناگون می‌شود؟
محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: انجمن اولیا و مربیان استان ۶ ماه پیش نظرسنجی در رابطه با بازگشایی حضوری مدارس برگزار کرد که بیشتر والدین مخالف بودند. اخیرا نظرسنجی جدیدی برگزار شد که نتیجه آن، موافقت بیش از ۷۵ درصدی اولیا و دانش‌آموزان با حضوری شدن آموزش بود.

دستورانی گفت: در نظرسنجی کشوری نیز طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، ۹۰ درصد اولیا با حضوری شدن مدارس به شرط ایجاد اطمینان خاطر با فراهم کردن ملزمات بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون معلمان موافق هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: بیشتر خانواده‌های مخالف با بازگشایی مدارس، یا دارای تک فرزند و حساس هستند و یا فرزندشان دچار بیماری زمینه‌ای است.

دستورانی بیان کرد: ۹۱ درصد جامعه هدف طرح واکسیناسیون فرهنگیان استان سمنان تا کنون واکسن دریافت کرده‌اند و در خصوص تکمیل هرچه سریعتر واکسیناسیون آنان با دانشگاه علوم پزشکی استان و شاهرود مذاکره شده است.

آغاز آموزش حضوری از پایه‌های بالاتر پیشنهاد می‌شود

پزشک متخصص اطفال نیز در رابطه با ملزومات بهداشتی بازگشایی مدارس گفت: اگر قرار بر رعایت استانداردها باشد، باید حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت عمومی کشور واکسینه شده باشند که بتوان گفت کنترل نسبی بر شیوع کرونا وجود دارد.

همتی بیان کرد: در کنار واکسیناسیون، باید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیز با دقت ادامه یابد و اکتفا به واکسیناسیون به تنهایی شیوع کرونا را کنترل نمی‌کند و خطر شیوع مجدد و سویه‌های جدید ویروس همچنان وجود خواهد داشت.

وی افزود: یکی از دلایل لزوم تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری پس از واکسیناسیون، سویه جدید ویروس کرونا است، زیرا مشخص نیست واکسن های موجود، در مقابل سویه‌های جدید ویروس نیز ایمنی کامل ایجاد کند.

پزشک متخصص اطفال گفت: بهترین روش حضوری کردن آموزش، واکسیناسیون دانش‌آموزان سنین بالاتر (سال‌های آخر دبیرستان) و بازگشایی مدارس از این سنین است.

همتی بیان کرد: دلیل این پیشنهاد این است که دانش‌آموزان سال‌های آخر دبیرستان در آستانه کنکور هستند و بیشتر از دیگران نیاز به آموزش حضوری دارند و از طرفی تجربه کافی در واکسیناسیون افراد با سنین پایین وجود ندارد.

وی ابراز داشت: بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روزانه بیش از یک میلیون دز واکسن درکشور تزریق می‌شود و این نویدبخش است که در کمتر از ۲ ماه میزان واکسیناسیون در کشور به سطح کافی برسد.

پزشک متخصص اطفال گفت: ادامه روند فعلی برای هیچ‌کس خوشایند نیست، زیرا دانش‌آموزان در سنین جنب و جوش هستند و اگر در خانه محدود شوند و به مدرسه نروند، هم آموزش بی‌کیفیت می‌شود و هم روانشان آسیب می‌بیند.

همتی گفت: دلیل اینکه در سن پایین کرونا سرایت و فوتی کمتری دارد ممکن است به دلیل وجود آنتی‌بادی واکسن‌های مختلفی باشد که کودکان می‌زنند؛ البته این هنوز کاملا اثبات نشده است و نیاز به پژوهش بیشتر دارد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که سرایت و میزان بستری سویه دلتا نسبت به سویه‌های قبل در سن پایین بیشتر شده است.

دستورانی در پاسخ به پیشنهاد این پزشک متخصص اطفال بیان کرد: پیشنهاد آغاز آموزش حضوری از سنین بالاتر پیشنهاد خوب و جدیدی است. اما برای دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی نیز باید تمهیداتی اندیشیده شود زیرا حساس‌ترین پایه های تحصیلی هستند.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت باید برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی و سال‌های آخر دبیرستان برنامه‌ریزی ویژه شود زیرا حساس‌تر از سایر پایه‌ها هستند و در صورت عقب ماندن از درس فرصت جبران کمتری دارند.

بازگشایی مدارس چگونه آغازی بر پایان آسیب‌های گوناگون می‌شود؟
احمد همتی، پزشک متخصص اطفال

سلامت دانش‌آموزان، مهمترین دل‌مشغولی این روزهای والدین

مادر یکی از دانش‌آموزان ابتدایی درخصوص نگرانی والدین برای سلامتی دانش‌آموزان گفت: من دارای یک فرزند پایه سوم ابتدایی هستم. آغاز شیوع کرونا که فرزندم در پایه اول ابتدایی مشغول به تحصیل بود، تمایل به حضورش در مدرسه نداشتیم.

سلطانی‌پور بیان کرد: سال تحصیلی گذشته که فرزندم پایه دوم ابتدایی بود، تجربه بیشتری در آموزش مجازی داشتیم و نحوه ارتباط با دانش آموز و معلم را بهتر فراگرفته بودیم، از این رو فرزندمان را بهتر همراهی کردیم.

وی افزود: دغدغه ما در سال تحصیلی جدید این است که سلامت دانش‌آموزان درخطر نباشد. اگر همه خانواده‌ها واکسینه شده بودند و واکسیناسیون به میزان بیشتری انجام شده بود، نگرانی کمتری داشتیم اما اکنون به عنوان مادر نگران این هستم که یکی از دانش‌آموزان کلاس ناقل ویروس کرونا باشد و باعث گسترش این ویروس شود.

سلطانی‌پور گفت: بهتر است حداقل سه ماه اول سال تحصیلی کلاس‌ها مجازی باشد و با پوشش گسترده‌تر واکسیناسیون و یا فراهم شدن امکان تزریق واکسن به دانش‌آموزان خردسال مدارس بازگشایی شود.

وی افزود: هیچ کس مایل نیست بار مضاعف بر دوش معلمان و خانواده‌ها باشد اما به واسطه نگرانی برای سلامت فرزندانمان، ترجیح می‌دهیم مدتی بیشتر دور از مدرسه باشند تا سلامت آنان حفظ شود.

مادر دانش‌آموز مقطع ابتدایی گفت: معلم فرزند ما درک بالایی داشت و برای فرزندانی که مادر شاغل داشتند کلاس جداگانه در ساعت‌های مناسب‌تر تشکیل می‌داد اما بسیاری از مادران شاغلی که فرزندشان در مدارس و کلاس‌های دیگر تحصیل می‌کردند، با ساعت کلاس‌ها و امتحانات فرزندشان مشکل داشتند.

سلطانی‌پور گفت: برنامه شاد نیز مشکل قطع شدن داشت و از طرفی استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی ممنوع بود. امید است این نقاط ضعف در سال تحصیلی جدید برطرف شود.

بازگشایی مدارس چگونه آغازی بر پایان آسیب‌های گوناگون می‌شود؟

در شرایط بحرانی همراهی والدین با آموزش و پرورش ضروری است

دستورانی در پاسخ به این مادر دانش‌آموز ابتدایی گفت: ۶۰ هزار نفر دانش‌آموز ابتدایی در استان سمنان مشغول به تحصیل هستند و حدود ۵۰ هزار نفر از کاربران شاد در استان سمنان مادران این دانش‌آموزان بودند که در کنار فرزندشان به آموزش و پرورش کمک کردند.

وی افزود: حضور این مادران تجلی‌گر جلوه‌های زیبایی بود. به طور مثال مادران بی سوادی بودند که طی آموزش‌های مجازی فرزندشان باسواد شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: اکنون شرایط بحرانی است و در این شرایط همه باید با آموزش و پرورش همراهی کنند. در۲۰ ماه گذشته، شبکه شاد تبدیل به ابَرشبکه آموزشی شد و با رفع ۱۲ مورد از معایب شبکه، از نظر کیفی و کمی بسیار ارتقا یافته است اما چون حجم درس ها زیاد است ممکن است در مواقع ترافیک حجمی قدری کندتر شود.

دستورانی بیان کرد: مشارکت مادران در کنار فرزندان باعث می شود قدر و قیمت کار آموزگاران را بهتر درک کنند. به ندرت گزارش‌هایی مبنی بر کم‌کاری برخی معلمان دریافت شد و اگر هم مساله ای بود با آن مورد برخورد شد.

وی افزود: تعداد مواد درسی زیاد است و توزیع ساعات کلاس برای تمام آن باعث می‌شود برخی دروس در ساعات نامناسب ارائه شود و لازم است والدین در این زمینه با معلمان همراه باشند.

اخلالی که آموزش مجازی در روند اجتماعی شدن دانش‌آموزان ایجاد کرد

پدر یکی از دانش‌آموزان ابتدایی نیز گفت: فرزند من پایه سوم ابتدایی است و ما به شدت موافق حضوری شدن مدارس هستیم.

رفیعیان بیان کرد: مهمترین دلیل برای حضوری شدن مدارس، اختلال در روند اجتماعی شدن دانش‌آموزان در آموزش به شکل مجازی است. به ویژه این که بیشتر خانواده‌ها تک فرزند هستند و اوقات فراقت کودکان و نوجوانان نیز با تبلت و گوشی‌های تلفن همراه می‌گذرد و مدرسه تنها مکان برای اجتماعی شدن آنان است.

معاون پرورشی یکی از مدارس گفت: علاوه بر این، کیفیت آموزش مجازی بسیار پایین است و ماندن طولانی مدت دانش‌آموزان در خانه و تخلیه نشدن انرژی سرشار دوران کودکی و نوجوانی نیز باعث بروز اثرات مخرب روحی و روانی می‌شود.

وی افزود: با مجازی شدن مدارس، تنش در منازل زیاد شده است زیرا مادران به دلیل حساسیت بالا نسبت به آموزش فرزندان، به آنان فشار زیادی وارد می‌کنند.

رفیعیان بیان کرد: برخی خانواده ها به استفاده از گوشی و ابراز دیجیتال تسلط ندارند و دانش‌آموزان از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و به بهانه دریافت مباحث آموزشی، وقتشان را در فضای مجازی به بطالت می‌گذرانند.

وی ابراز داشت: فرسایش معلمان و کادرآموزشی نیز از مضرات دیگر  آموزش مجازی است.

بازگشایی مدارس چگونه آغازی بر پایان آسیب‌های گوناگون می‌شود؟

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با تایید سخنان رفیعیان افزود: در ۲۰ ماه گذشته، با وجود سطح پایین آموزش، سطح نمرات دانش‌آموزان افزایش یافته است و این نشان‌دهنده غیرواقعی‌ شدن امتحانات و نحوه نمره‌دهی است.

دستورانی گفت: در امتحانات نهایی که برگزاری و نمره‌دادن واقعی بود، میزان قبولی در استان سمنان تنها ۰.۶ درصد کاهش یافت و وضعیت استان سمنان نسبت به بسیاری از استان‌ها بهتر بود. (پیش از کرونا میزان قبولی دانش‌آموزان استان سمنان در امتحانات نهایی ۹۱ درصد بود و امسال به ۹۰.۴ درصد رسید.)

تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون 

پزشک متخصص اطفال در رابطه با تاثیرات جهش مداوم ویروس کرونا بر افزایش خطرات آموزش حضوری بیان کرد: واکسن بیماری‌هایی مانند کزاز، دیفتری و فلج اطفال در بدو تولد دریافت می‌شود و نیاز به تزریق مجدد نیست. زیرا عامل این بیماری‌ها جهش نمی‌یابد اما واکسیناسیون آنفلوانزا به دلیل جهش مداوم به صورت سالانه انجام می‌شود.

همتی بیان کرد: کرونا نیز هم‌خانواده با آنفلوانزا است و مدام جهش می‌یابد. ممکن است شیوع سویه جهش‌ یافته جدید اثر واکسن را کم کند یا حتی از بین ببرد. از این رو خطر ابتلا به ویروس کرونا حتی با وجود واکسیناسیون وجود دارد و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضروری است.

وی افزود: از طرفی قطع ارتباط با مدرسه می‌تواند در رشد مهارت ارتباط جمعی دانش‌آموزان ایجاد خلاء کند و دسترسی زیاد از حد کودکان به فضای مجازی نیز از جهت روانی و اخلاقی آسیب‌زا است. بنابراین بازگشایی مدارس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند مفید واقع شود.

تکمیل واکسیناسیون موافقت والدین را بیش از پیش جلب می‌کند

سلطانی‌پور در رابطه با انتظارات والدین پیش از بازگشایی مدارس گفت: در صورت تکمیل واکسیناسیون کادر آموزشی و دانش آموزان، حضور تعداد کمتر و محدودتری از دانش‌آموزان در مدرسه در کنار رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، این اطمینان خاطر در والدین ایجاد می‌شود که با حضور فرزندشان در مدرسه موافقت کنند.

وی افزود: والدین نیز علاقه‌مند هستند که فرزندشان به مدرسه برود اما وقتی دانش‌آموزان وارد مدرسه شوند، توصیه‌های مادر و پدر و معلم را درخصوص رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فراموش می‌کنند.

مادر دانش‌آموز مقطع ابتدایی بیان کرد: حضوری شدن آموزش ضروری است اما اگر حضور دانش‌آموزان در مدرسه شیوع ویروس را گسترده‌تر کند و باعث تداوم روند فرسایشی کرونا در کشور باشد، مطلوب نیست.

وی افزود: شایعه وقتی به وجود می‌آید که در رابطه با موضوع مهمی ابهام وجود داشته باشد بنابراین لازم است اطلاع رسانی‌ها در رابطه با بازگشایی مدارس افزایش یابد.

سلطانی‌پور بیان کرد: ما در این دوران تلاش کردیم شرایط را به گونه‌ای محیا کنیم که فرزندمان در دوری از مدرسه آسیب روحی و روانی کمتری متحمل شود.

رفیعیان نیز ابراز داشت: برخی والدین به دلیل کم‌سوادی و ناتوانی در آموزش فرزندان خود، اصرار به آموزش حضوری دارند اما بسیاری از والدین تحصیل کرده نیز با آگاهی از تبعات آموزش مجازی اصرار به حضور فرزندشان در مدرسه دارند.

وی افزود: در مجموع تبعات ناشی از آموزش مجازی به قدری زیاد است که آموزش حضوری به خطرش می‌ارزد.

بازگشایی مدارس چگونه آغازی بر پایان آسیب‌های گوناگون می‌شود؟

تبعات اصلی آموزش مجازی بعدها نمایان می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در پایان ابراز داشت: تبعات اصلی آموزش مجازی با گذر زمان مشخص می‌شود، زیرا دانش‌آموزانی که پایه‌های تحصیلی‌شان ضعیف است، سال‌ها بعد در دانشگاه و بازار کار نیز از سواد کافی برخوردار نیستند و رد پای این خلاء همواره در آنان باقی می‌ماند.

دستورانی بیان کرد: لازم است دولت طی عمیاتی جهادی، بودجه تامین و ارتقای زیرساخت‌های مدارس را افزایش دهد. زیرا با بودجه‌های قطره‌چکانی نمی‌توان اعتماد دانش‌آموزان و خانواده‌ها را کسب کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه مشخص نیست شیوع کرونا تا کی ادامه یابد، لازم است زندگی با کرونا را فرابگیریم. به این منظور باید مدارس تجهیز شود و فرهنگ سازی گسترده اتفاق بیفتد و برای تحقق همه این‌ها نیاز به بودجه و اعتبار بیشتر است.

دستورانی با بیان اینکه در ۲۰ ماه گذشته کیفیت آموزش به شدت کاهش یافته و اثرات منفی روحی، روانی و جسمی زیادی دانش‌آموزان را درگیر کرده است گفت: دنیای امروز دنیای حرکت فازی است و حرکت صفر و یکی راه به جایی نمی‌برد؛ اگر مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها تفویض اختیار شوند، هریک می‌توانند در استان تحت مدیریت خود بسته به شرایط کرونا و میزان ضرورت آموزش حضوری یا مجازی در مورد نحوه بازگشایی مدارس تصمیم بگیرند. اما اکنون تصمیمات کلی و در سطح کلان گرفته می شود و همه استان‌ها موظف هستند یکسان رفتار کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: بسیاری از معلمان به دلیل بالا بودن سن، تولید محتوای فضای مجازی را بلد نیستند و نیاز به آموزش دارند و از سویی، بازمانده از تحصیل در این دو سال افزایش یافت و تمام این موارد نشان‌دهنده این است که لازم است زندگی با کرونا را فرابگیریم و فعالیت‌های عادی آرام آرام به حالت گذشته بازگردد در غیراین صورت آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر به جامعه وارد می‌شود.

پرده آخر:

آگاهی بخشی به خانواده ها، تکمیل واکسیناسیون فرهنگیان و معلمان علیه کرونا، اطلاع دقیق خانواده ها از چگونگی آموزش حضوری و حضور فرزندانشان در مدارس، رفع مشکلات زیرساخت‌ها برای تداوم آموزش مجازی در کنار آموزش های حضوری، و آموزش دقیق رعایت مسایل بهداشتی به دانش آموزان برای پیشگیری از هر میزان خطر شیوع کرونا، مباحثی است که از سوی حاضران در این میزگرد مورد تاکید قرار گرفت.

کرونا شکل دنیا و زندگی انسانها را در تمام سطوح تغییر داد و دگرگون کرد. گاه آسیب هایی ایجاد کرد که با گذشت زمان قابل جبران است اما آموزش عمومی حوزه ای است که آسیب به آن می تواند آینده فرزندان جامعه را تحت تاثیر قرار دهد تا حدی که جبران‌ناپذیر باشد.

مدرسه فقط محلی برای آموزش و سوادآموزی نیست، فرصتی برای همزیستی، ارتباط‌گیری، دوست‌یابی و مرحله ای از زندگی است که تکرار نمی‌شود و همین ویژگی‌ها آن را در جایگاه ویژه ای قرارداده است. سرعت گرفتن واکسیناسیون در ایران گامی مطمئن برای در پیش گرفتن روند بازگشایی گام به گام مدارس است تا مرحله ای به این مهمی در زندگی کودکانمان دچار لطمه نشود. بازگشایی مدارس می تواند حتی به گامی آگاهی‌بخش و هشیارکننده برای دیگر بخش های جامعه باشد، به این معنا که با رعایت تمام جوانب می توان زیست متناسب با شیوع کرونا داشت؛ بازگشایی مدارس را می توان آغازی برای پایان دورانی سخت دانست با تجربه‌هایی گرانبها برای همه.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی