نقش رضایت در طلاق

اگر زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی نباشد طلاق زن بدون دلیل امکان‌پذیر نیست. در این صورت زن باید یکی از شرایط زیر را داشته باشد تا بتواند طلاق بگیرد، یکی از شروط دوازده‌گانه ضمن عقد را داشته باشد و مرد از اجرای آن امتناع کند.

در صورتی که زن یکی از شرایط فوق را داشته باشد، می‌تواند دادخواست طلاق به دادگاه ارائه دهد. دادگاه در این موارد با توجه به دلایل و مدارک ارائه‌ شده توسط زن، در مورد طلاق او تصمیم‌گیری خواهد کرد. در ادامه به بررسی هر یک از شرایط فوق می‌پردازیم:

شروط دوازده‌گانه ضمن عقد

در عقد نکاح زن و مرد می‌توانند شروطی را در مورد زندگی مشترک خود تعیین کنند. این شروط می‌تواند مربوط به مسائل مالی، عاطفی، خانوادگی و سایر موارد باشد. در صورتی که یکی از این شروط به ضرر زن باشد و مرد از اجرای آن امتناع کند زن می‌تواند با استناد به این شرط، طلاق بگیرد.

عسر و حرج

عسر و حرج به معنای سختی و مشقت غیرقابل تحمل است. در صورتی که زن در زندگی مشترک خود با سختی و مشقت غیرقابل تحملی مواجه شود، می‌تواند طلاق بگیرد. برخی از مواردی که می‌تواند موجب عسر و حرج زن شود، عبارتند از:

  • ضرب و شتم و آزار و اذیت جسمی و روحی زن توسط مرد
  • نپرداختن نفقه توسط مرد
  • اعتیاد مرد
  • بیماری خطرناک و غیرقابل درمان مرد
  • زندانی شدن مرد
  • ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن

کراهت شدید

کراهت شدید به معنای نفرت و تنفر شدید است. در صورتی که زن از مرد به حدی متنفر شود که حاضر به ادامه زندگی با او نباشد، می‌تواند طلاق بگیرد.

در صورتی که زن یکی از شرایط فوق را داشته باشد می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواست طلاق ارائه دهد. دادگاه در این موارد، با توجه به دلایل و مدارک ارائه‌ شده توسط زن در مورد طلاق او تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در مورد وقتی زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی نباشد، نکات مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. برخی از این نکات عبارتند از:

  • زن باید دلایل و مدارک کافی برای اثبات ادعای خود را ارائه دهد.
  • زن باید از حقوق خود در مورد نفقه، حضانت فرزندان، مهریه و اجرت‌المثل آگاه باشد.
  • زن باید از مراحل مختلف طلاق آگاه باشد.

تاثیرات مخالفت مرد در طلاق از طرف زن

در صورتی که مرد با طلاق موافقت نکند روند طلاق طولانی‌تر خواهد شد. این امر می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های طلاق برای زن و همچنین افزایش تنش‌ها و اختلافات بین زن و مرد شود و احتمال طلاق زن کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند موجب ناامیدی زن از اخذ طلاق شود.

مخالفت مردمی‌تواند بر حقوق زن در طلاق تاثیر بگذارد. به عنوان مثال در صورتی که مرد با طلاق موافقت نکند زن نمی‌تواند حضانت فرزندان را به طور کامل به دست آورد. در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در مورد تاثیر مخالفت مرد در طلاق از طرف زن می‌پردازیم:

  • در صورتی که مرد با طلاق موافقت نکند، زن می‌تواند با ارائه دلایل و مدارک کافی، طلاق خود را از دادگاه درخواست کند. دادگاه در این موارد، با توجه به دلایل و مدارک ارائه‌شده توسط زن، در مورد طلاق او تصمیم‌گیری خواهد کرد.
  • در صورتی که زن بتواند اثبات کند که یکی از شرایط زیر را دارد، می‌تواند طلاق بگیرد حتی اگر مرد با طلاق موافقت نکند:
  • یکی از شروط دوازده‌گانه ضمن عقد را داشته باشد و مرد از اجرای آن امتناع کند.
  • عسر و حرج داشته باشد.
  • کراهت شدید نسبت به مرد داشته باشد و حاضر باشد برای گرفتن طلاق و جدایی کل مهریه‌اش را به شوهر ببخشد.
  • در صورتی که زن بتواند طلاق خود را از دادگاه بگیرد مرد موظف است مهریه و نفقه زن را به او بپردازد. همچنین در صورتی که فرزندانی از زن و مرد وجود داشته باشد دادگاه با توجه به مصلحت فرزندان در مورد حضانت آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

تاثیرات بخشش مهریه در مخالفت مرد

بخشش مهریه توسط زن، می‌تواند تأثیرات مختلفی بر مخالفت مرد داشته باشد. برخی از این تأثیرات عبارتند از:

  1. کاهش احتمال طلاق: بخشش مهریه می‌تواند احتمال طلاق زن را کاهش دهد. این امر به این دلیل است که یکی از دلایل اصلی مخالفت مرد با طلاق، دریافت مهریه از زن است. بنابراین، در صورتی که زن مهریه خود را ببخشد، مرد انگیزه کمتری برای مخالفت با طلاق خواهد داشت.
  2. افزایش احتمال طلاق از طریق توافق: بخشش مهریه می‌تواند احتمال طلاق از طریق توافق را افزایش دهد. این امر به این دلیل است که در صورتی که زن مهریه خود را ببخشد، مرد کمتر احساس می‌کند که از نظر مالی ضرر کرده است و بنابراین بیشتر مایل خواهد بود که با طلاق موافقت کند.
  3. عدم تأثیر بر مخالفت مرد: در برخی موارد، بخشش مهریه، ممکن است تاثیری بر مخالفت مرد نداشته باشد. این امر به این دلیل است که مرد ممکن است دلایل دیگری برای مخالفت با طلاق داشته باشد، مانند علاقه به ادامه زندگی با زن یا نگرانی در مورد حضانت فرزندان.

بخشش مهریه یک تصمیم شخصی است و زن باید با توجه به شرایط و ترجیحات خود این تصمیم را بگیرد. بخشش مهریه نمی‌تواند تضمین کند که مرد با طلاق موافقت کند.

در صورتی که زن تصمیم به بخشش مهریه بگیرد، باید این کار را با اطمینان و آگاهی انجام دهد.

ثبت درخواست طلاق از طرف زوجه

در صورتی که زوجه قصد طلاق دارد می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواست طلاق ارائه دهد. دادگاه در این موارد، با توجه به دلایل و مدارک ارائه‌شده توسط زوجه، در مورد طلاق او تصمیم‌گیری خواهد کرد.

مراحل درخواست طلاق از طرف زوجه

مراحل درخواست طلاق از طرف زوجه به شرح زیر است:

1. تهیه دادخواست طلاق

زوجه باید دادخواست طلاق خود را در دادگاه خانواده ثبت کند. دادخواست طلاق باید شامل اطلاعات زیر باشد:

  • نام و نام خانوادگی، نام پدر، نام همسر، شماره شناسنامه، کد ملی و محل اقامت زوجه
  • نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی و محل اقامت زوج
  • دلایل و مدارک طلاق

2. ارائه دادخواست به دادگاه

زوجه باید دادخواست طلاق خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد. دادگاه پس از ثبت دادخواست آن را به زوج ارسال می‌کند تا ظرف مدت ده روز نسبت به آن پاسخ دهد.

3. رسیدگی به دادخواست توسط دادگاه

دادگاه پس از دریافت پاسخ زوج، به دادخواست زوجه رسیدگی می‌کند. دادگاه در این موارد، با توجه به دلایل و مدارک ارائه‌ شده توسط زوجه، در مورد طلاق او تصمیم‌گیری خواهد کرد.

4. صدور حکم طلاق

در صورتی که دادگاه دلایل و مدارک زوجه را برای طلاق کافی بداند، حکم طلاق را صادر خواهد کرد. این حکم به زوجه و زوج ابلاغ می‌شود.

5. اجرای حکم طلاق

حکم طلاق توسط دفتر ثبت ازدواج و طلاق اجرا می‌شود. دفتر ثبت ازدواج و طلاق پس از اجرای حکم طلاق، آن را به زوجه و زوج ابلاغ می‌کند.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زوجه

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زوجه عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوجه
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی زوج
  • اصل و کپی سند ازدواج
  • اصل و کپی حکم قطعی طلاق در صورتی که قبلا ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد.
  • اصل و کپی وکالت‌نامه در صورتی که زوجه به وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهد.

انتهای رپورتاژ آگهی/

کسب و کارویژه متاهلین‌(بهداشت و خانواده)
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی