کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو نمونه‌ای کامل‌ و پیشرفته‌تری از کمپرسور هوا می‌باشد. کار این کمپرسورها با جابه‌جایی مثبت صورت می‌گیرد، به طوری که با استفاده از حرکات چرخشی داخلی به فشرده‌سازی هوا می‌پردازند. یکی از اجزای داخلی این کمپرسور روتورهای نر و ماده می‌باشند که در جهت مخالف هم می‌چرخند. معمولا هوا در امتداد روتورها در جریان است، کم‌کم که فضای میان روتورها کم می‌شود، هوا فشرده خواهد شد. بنابراین با کاهش یافتن حجم، هوا فشرده شده جهت مصارف متنوعی به کار گرفته می‌شود.

اجزای کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو از انواع صنعتی می‌باشد که برای تولید هوای فشرده کاربرد دارد. این کمپرسورها از دو روتور مارپیچی ساخته شده‌اند که بر خلاف جهت یکدیگر می‌چرخند تا هوا را فشرده ‌کنند. اجزای کمپرسور اسکرو به قرار زیر هستند:

  1. فیلتر هوا: این فیلتر مانع از داخل شدن ذرات گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها به داخل کمپرسور می‌گردند.
  2. هواساز: در این قسمت از کمپرسور روتورهای مارپیچی قرار می‌گیرند.
  3. موتور الکتریکی: این موتور با ایجاد نیروی محرکه موجب چرخش روتورهای مارپیچی می‌گردد.
  4. رادیاتور روغن: این رادیاتور روغن را خنک می‌کند.
  5. جداکننده روغن: این قسمت از کمپرسور روغن را از هوای فشرده جدا می‌کند.
  6. شیر فشار مینیمم: این شیر به خاموش کردن کمپرسور در زمانی می‌پردازد که فشار هوای فشرده شده در مخزن، کاهش یابد.
  7. شیر فشار ماکزیمم: اگر فشار هوای فشرده شده در مخزن افزایش یابد، این شیر به خاموش کردن کمپرسور می‌پردازد.
  8. بلبرینگ: این قطعه در قسمت‌های مختلف کمپرسور قرار می‌گیرد و موجب چرخش‌های دورانی و دایره‌وار می‌گردد.
  9. پیچ، واشر و مهره: این قطعات یکی از پرکاربردترین قطعات در انواع وسایل مکانیکی و الکتریکی می‌باشد که جنسی از فولاد ضدزنگ دارد و موجب می‌شود تا قطعات دستگاه به یکدیگر وصل شوند. این قطعات موجب افزایش دوام و عمر سایر قطعات دستگاه می‌شوند.

انواع کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو با توجه به معیارهای مختلفی به انواع گوناگون دسته‌بندی می‌شوند، یکی از این معیارها استفاده از روغن یا نبود روغن در تولید آن‌ها است، بنابراین می‌توان دو دسته اصلی این کمپرسورها را به صورت زیر بیان کرد:

کمپرسور اسکرو روغنی (Oil Injected Compressor)

در این نمونه کمپرسور از روغن به عنوان روان کننده و خنک کننده استفاده می‌شود تا در بین روتورها جریان پیدا کند. علاوه بر این روغن کمک زیادی به جدا کردن هوا از رطوبت می‌نماید. کمپرسورهای اسکرو روغنی نسبت به کمپرسور اسکرو خشک یا بدون روغن از ظرفیت‌های بالاتری برخوردارند و جهت مصارف صنعتی همچون تولید هوای فشرده برای ابزارهای پنوماتیک، تجهیزات پزشکی و… به کار گرفته می‌شوند.

کمپرسور اسکرو بدون روغن (Oil Free Compressor)

این نوع کمپرسور اسکرو فاقد روغن هستند یعنی روغن همانند روان‌کننده در میان روتور ها جریان ندارد و ظرفیتشان نسبت به کمپرسور اسکرو روغنی کمتر است. این کمپرسورها بیشتر جهت مصارفی به کار گرفته می‌شوند که لازم به هوای فشرده بدون روغن دارند، بنابراین از جمله کاربردهای این نوع کمپرسور فاقد روغن در صنایع غذایی، دارویی، تجاری و مسکونی می‌باشد‌.

شما می توانید انواع کمپرسور اسکرو را از کارخانه کمپرسور نوری تهیه و خریداری نمایید.

همچنین علاوه بر این دو دسته اصلی، کمپرسورهای اسکرو را می توان بر اساس پارامترهای دیگری همچون تعداد سیلندرها، سیستم خنک کننده و طراحی تقسیم ‌بندی کرد که به قرار زیر هستند:

کمپرسور اسکرو براساس تعداد سیلندر یا روتور

کمپرسورهای اسکرو در نمونه‌های یک روتور، دو روتور و چند روتور ساخته می‌شوند. کمپرسورهای که یک روتور دارند، متناسب با آن ظرفیت تولید هوای فشرده‌ کمتری هم نسبت به کمپرسورهای دو روتور یا بیشتر دارند.

کمپرسور اسکرو براساس نوع خنک کننده

کمپرسورهای اسکرو را با انواع خنک‌کننده‌ها همانند هوا و آب خنک می‌شوند. بنابراین کمپرسورهای اسکرو هوا خنک نسبت به کمپرسورهای آب خنک از هزینه اولیه پایین‌تری برخوردارند.

کمپرسور براساس نوع طراحی

کمپرسورهای اسکرو طراحی متفاوت دارند، به طوری که طراحیشان به صورت بسته یا باز می‌باشد. کمپرسورهای بسته بیشتر در صنعت کاربرد دارند، اما کمپرسورهای باز برای کارهای سبک‌تر استفاده می‌شوند.

کاربرد کمپرسور اسکرو

با توجه به این که کمپرسور اسکرو از قابلیت‌های مختلف و ویژه‌ای برخوردار می‌باشد از کاربرد گسترده‌ای نیز برخوردار است. بنابراین می‌توان برخی از کاربردهای اسکرو در صنایع مختلف را این طور بیان کرد:

  1. استفاده در صنعت هوا و گاز: امروزه از کمپرسور اسکرو جهت خشک کردن هوا، انتقال گازها، تولید نیتروژن و اکسیژن، کنترل فشار‌ و سیستم‌های تسویه هوا استفاده زیادی می‌شود.
  2. استفاده در صنعت نفت و گاز: به کارگیری کمپرسور اسکرو در صنعت نفت و گاز موجب شده تا از آن جهت تصفیه و جداسازی گازها، منتقل کردن نفت و گاز در لوله‌ها، کنترل نمودن فشار گازهای استخراج شده و… استفاده شود.
  3. استفاده در صنعت خودروسازی: بکارگیری کمپرسور اسکرو در صنایع خودروسازی موجب افزایش کیفیت خودروها گردیده است. از جمله موارد استفاده از این کمپرسورها می‌توان به فرآیندهای رنگ‌آمیزی و ایستگاه‌های خدماتی اشاره کرد.
  4. استفاده در صنایع غذایی: این دستگاه در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد، از مصارف متنوع این دستگاه در این صنعت می‌توان به تولید مواد غذایی مختلف نظیر نان و مواد شیرینی‌پزی می‌باشد.
  5. استفاده در صنعت الکترونیک: با کمک این کمپرسورها می‌توان به تست قطعات الکترونیکی پرداخت، همچنین گازها و هواهای مخصوصی را جهت استفاده در این صنعت تأمین کرد.
  6. به کارگیری در صنعت فضا و هوانوردی: از این کمپرسورها در پروازهای هلیکوپتر و هواپیما، کمک به فضانوردان بویژه جهت اکسیژن‌رسانی و سیستم‌های تنفس آن‌ها استفاده می‌گردد.
  7. استفاده در صنعت معدن: از کاربردهای مهم کمپرسور اسکرو می‌توان به استخراج و تصفیه مواد معدنی اشاره کرد. همچنین از طریق این کمپرسورها امکان تامین هوا جهت تنفس کارگران معدن و فشرده کردن هوا برای انفجارات میسر می‌گردد.

مزایای کمپرسور اسکرو

کمپرسورها انواع مختلفی دارند، اما یکی از این کمپرسورهای پرکاربرد نمونه‌ اسکرو است. استفاده از کمپرسور اسکرو مزیت‌های فراوانی به همراه دارد که می‌توان این مزایا را این چنین بیان کرد:

  • نگهداری و تعمیرات این نوع کمپرسورها بسیار راحت‌تر از نمونه‌های دیگر است.
  • استفاده از این کمپرسورها از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند.
  • امکان کنترل صدا و ارتعاشات این نوع کمپرسورها با داشتن هواساز به راحتی وجود دارد.
  • میزان مصرف انرژی این کمپرسورها در برابر انواع دیگر کمتر است.
  • هوای که توسط این کمپرسورها تولید می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار است.
  • قطعات به کار رفته در این کمپرسورها استاتیک می‌باشد، از این رو استهلاکشان بسیار ناچیز است.
  • این کمپرسورها از عملکرد مداوم و بدون توقف برخوردار هستند و نیازی به خاموش و روشن کردن آن‌ها نیست.

معایب کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو یکی از ماشین‌آلات پیشرفته‌ی می‌باشد که از کاربرد بالایی در صنعت برخوردار بوده و به عنوان کمپرسور کولر گازی نیز به کار می‌رود. این کمپرسور در کنار مزیت‌های بالایی که دارد از معایبی نیز برخوردار می‌باشد. می‌توان برخی از این معایب آن را این گونه بازگو کرد:

  • این کمپرسورها نسبت به موارد دیگر از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  • استفاده از این کمپرسورها در ظرفیت‌ها پایین‌تر از ۲۰۰۰ لیتر در دقیقه موجب افزایش هزینه نگهداری آن می‌شود.
  • اگر قطعات پیشرفته این کمپرسور به درستی تعمیر و نگهداری نشوند، کمپرسور اسکرو دچار آسیب زیادی می‌گردد.

انتهای رپورتاژ آگهی/

کسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی