۱۰ درصد کتاب‌های درسی بر پایه محتوای تربیت و یادگیری تدوین می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، حسن ملکی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع تبیین رویکردهای آموزشی سال تحصیلی و تشریح برنامه های تحولی به صورت برخط افزود: سازمان پژوهش مسیر تحولی را با برنامه معین و گام های مشخص برداشته است و همانطور که پیشتر گفته شد قرار است محتوای تربیت و یادگیری دانش آموزان تولید شود.

وی ادامه داد: این محتواها در ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری با رویکرد مبتنی بر اسناد تحولی راهنمایی را تبیین کرده و در شورای هماهنگی سازمان تصویب و به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شده است که تصویب شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین درباره برنامه ریزی درسی دوره پیش دبستانی اظهار داشت: دومین اقدام برای آغاز سال تحصیلی برنامه ریزی دوره پیش دبستانی است که به این منظور راهنمای برنامه درسی برای مهدکودک و پیش دبستانی تهیه و تولید شده است.

ملکی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی همچنین برای مهد کودک و پیش دبستانی، در یک فراخوان از تعدادی محتوای تهیه شده در سایر نهادها با اعمال تغییرات و اطلاحاتی بهره مند شد.

وی یادآور شد: هشت بسته تربیت و یادگیری دوره پیش دبستانی هم تولید و به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ارسال شده است که در روزهای آینده برای بهره برداری به استان ها ابلاغ می شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: در این راستا، اعلام شده اگر در هر نقطه ای از کشور محتوای پیش دبستانی تهیه شد، برای بررسی بیشتر به کمیته محتوای پیش از دبستان ارسال کنند.

تهیه برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی 

ملکی در ادامه درباره تولید برنامه درسی در دوران کرونا اظهار داشت: برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی تهیه شده است. در واقع سازمان پژوهش باید یک برنامه درسی متناسب با شرایط کرونایی ارائه دهد. این برنامه درسی درحال حاضر در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد که در روزهای آینده به استان ها ابلاغ می شود.

وی افزود: آموزش معلمان در شرایط کرونایی نیز در دستور کار است. در سال گذشته یک برنامه درسی تهیه شده بود، اما برنامه درسی امسال غنی تر، واقع بینانه تر، کاربردی تر و پخته تر است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین درباره طراحی ۶ رشته جدید در شاخه کاردانش گفت: استانداردها برای این رشته رعایت شده و برای اجرا به استان ها ابلاغ شده است. این ۶ رشته عبارت است از محیط بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگه داری تجهیزات پرورش دام و طیور، چهره پردازی، تعمیرات ناوگان و خط سازه های ریلی.

 وی درباره چاپ کتاب های درسی اظهار داشت: امسال ۱۴۶ میلیون جلد کتاب در سطح کشور چاپ و توزیع می شود، ۹۴۵ عنوان برنامه درسی نیز در سطح کشور تهیه شده است.

ملکی با بیان اینکه توزیع کتاب های درسی در حال حاضر در مدارس در حال انجام است، گفت: دانش آموزانی که موفق به ثبت سفارش نشده باشند، می توانند تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه به سامانه مربوطه وارد شوند و سفارش خود را ثبت کنند.

وی درخصوص نصب رمزینه های سریع  پاسخ کتاب درسی گفت: این اقدام فناورانه موثر در تربیت و یادگیری دانش آموزان است، به واسطه این رمزینه این امکان مهیا می شود که دانش آموزان با گوشی همراه بتوانند در حوزه تربیت و یادگیری به فضاهای نوینی دست پیدا کنند. در واقع به این واسطه از اطلاعات فناوری در غنی سازی منابع آموزشی استفاده می شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم  در ۶ رشته کاردانش اقدام دیگری است که آغاز شد.

ملکی از اجرای آزمایشی دروس آلمانی و فرانسه در پایه هفتم خبر داد و گفت: بر اساس برنامه درسی ملی سند تحول بنیادین باید امکانی فراهم شود تا دانش آموزان علاوه بر زبان انگلیسی زبان های دیگر را نیر فراگیرند.

وی همچنین با بیان اینکه چندرسانه ای شدن مجلات رشد یکی از اقدامات موثر بوده است، اظهار داشت: به واسطه نصب رمزینه های پاسخ در هر مجله، سه وجهی شدن خوانشی، دیداری و شنیداری مهیا شده است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: ۱۵ درصد محتوای رمزینه‌های سریع پاسخ توسط خود معلمان تولید شده و به نام خود آنها درج می شود تا مالکیت معنوی اثر حفظ شود.

ملکی همچنین با بیان اینکه توسعه مشارکت نهادهای فرهنگی تربیتی بیرون از سازمان یکی از اقدامات انجام شده سازمان پژوهش است، عنوان کرد:  با حدود ۶۵ نهاد فرهنگی تربیتی بیرون از سازمان پژوهش در این خصوص ارتباط برقرار شده که ۴ هزار تولیدات فرهنگی تربیتی این موسسات مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به طراحی ۳۱ عنوان وب سایت برای مجلات رشد، گفت: براساس مصوبه ۸۲۸ قانون شورای عالی آموزش و پرورش، ساماندهی منابع آموزشی و پرورشی به سازمان سپرده شده است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: هر ناشری می تواند براساس این آیین نامه، آثار خود را به سازمان ارسال کند تا کمیته داوری آن را بررسی کند و نشان استاندارد برای آن نصب شود.

ملکی با تاکید براینکه شبکه ملی رشد امسال با قوت بیشتری توسعه می یابد، گفت:  این شبکه به منبعی از محتواهای مورد نیاز دانش‌آموزان و معلمان تبدیل شده؛ به طوری که ۱۰ هزار محتوا در آن بارگذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه توزیع کتاب های درسی بدون مشکل انجام می شود، افزود: ثبت سفارش در پایه های انتقالی انجام شده است، ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی در پایه دهم صورت گرفته است، هرچند ثبت نام دانش آموزان در سامانه سیدا مشکلاتی داشت، اما بسیاری از این مشکلات نیز رفع شده است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: ثبت سفارش کتاب درسی در دوره ابتدایی ۹۶.۹۲ درصد، دوره اول متوسطه ۸۷.۲۲ درصد، دوره دوم متوسطه ۸۳.۰۷ درصد صورت گرفته است و در مجموع ۹۱.۹۶ درصد ثبت سفارش انجام شد که ۸۹.۹۸ درصد ثبت نام دانش‌آموزان بوده است. از این آمار ۹ درصد دانش‌آموز هنوز ثبت سفارش نکرده اند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی