بازگشایی مدارس، کرونا و دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت

به گفته کارشناسان حوزه آموزش و تربیت استان مرکزی شیوه آموزش غیرحضوری و تولد شبکه شاد را در نظام تعلیم و تربیت کشور باید به فال نیک گرفت و از آن در کنار روش‌های حضوری نهایت بهره را برد اما، استفاده از شیوه غیرحضوری به صورت ممتد و بدون کارویژه‌های حضوری در آموزش نه تنها دانش‌آموز را از ارتباطات چهره به چهره با معلم‌ها و همسالان محروم می‌کند بلکه کم‌تحرکی، افسردگی و اختلال در روند اجتماعی شدن را در درازمدت در پی خواهد داشت.

به گفته این کارشناسان با وجود برگزاری کلاس‌ها در شبکه شاد و تداوم آموزش در منزل، آموزش‌های مجازی بازدهی و کیفیت کلاس‌های حضوری را نداشته و نیاز است با ارایه راهکارهای مناسب زمینه بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس فراهم شود.

بازگشایی مدارس، کرونا و دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت

کم‌تحرکی تهدید جدی در  سلامت دانش‌آموزان

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی معتقد است: تعطیلی مدارس به‌دلیل شیوع کرونا سبب شده که دانش‌آموزان از کلاس‌های تربیت بدنی و فعالیت‌های مکمل بدنی محروم شوند و این مهم از نظر سلامت جسم و روان در درازمدت برای این قشر آسیب‌زا و تهدیدآفرین است.

«مهدی دمنه» افزود: برگزاری کلاس‌های غیرحضوری تاثیر چندانی در فعالیت بدنی دانش‌آموزان ندارد و ارزیابی انجام شده نشانگر آن است که اثربخشی فعالیت‌های ورزشی به صورت  غیرحضوری قابل قیاس با فعالیت بدنی حضوری نیست و متاسفانه با تعطیلی مدارس علاوه بر کاهش فعالیت‌های ورزشی و بدنی دانش آموزان، روند برگزاری المپیک‌ها و مسابقات منطقه‌ای و محلی نیز دستخوش تعطیلی شده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی در حوزه تربیت بدنی با شیوع ویروس کرونا به ناچار به سمت و سوی آموزش‌های آمادگی جسمانی در خانه سوق داده شده که امکان ارزیابی و کیفیت این فعالیت‌های ورزشی به طور کامل وجود ندارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی حذف و کمرنگ شدن فعالیت‌های ورزش همگانی در بین آحاد جامعه را از جمله آثار سوء آموزش‌های مجازی برای فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: حذف فعالیت‌های ورزشی در خانواده‌ها آثار بسیاری در سلامت جامعه به همراه دارد.

دمنه  افزود: آسیب به سلامت جامعه، اضافه وزن و افزایش بیماری‌های غیر واگیر در سال‌های آتی از جمله مشکلات کاهش ورزش همگانی در جامعه است.

وی ادامه داد: امید می‌رود که پیش از فراموشی ورزش و نهادینه شدن رفتارهای ناصحیح ورزشی در بین دانش‌آموزان و جامعه مدارس بازگشایی و این قشر همانند گذشته در کلاس‌های تربیت بدنی حضور یابند.

 معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی کمرنگ شدن خدمات بهداشتی را از دیگر مشکلات تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا عنوان کرد و گفت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا در استان و کشور علاوه بر آموزش‌های پیشگیری از بیماری که اکنون به‌صورت مجازی در حال انجام است، خدمات بهداشت و درمانی از جمله بهداشت دهان و دندان، مکمل‌های غذایی، آهن‌یاری، ویتامین دی و معاینات ادواری نیز برای دانش آموزان انجام می‌شد.

دمنه اظهارداشت: با شیوع ویروس کرونا در استان مرکزی و کشور تلاش شد و نوبت‌دهی، خدمات بهداشتی و سلامت به دانش‌آموزان ارایه شود که این اقدامات قابل قیاس با خدمات قبل نیست.

وی با بیان اینکه  طرح کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش آموزان) در ایام شیوع کرونا برای استان مرکزی اجرا شده است، گفت: در این طرح ۱۰۰ درصد دانش آموزان استان از نظر شاخص‌های بدنی مورد سنجش قرار گرفته و بر اساس آن برنامه‌های تمرینی و اصلاحی برای آنان در نظر گرفته شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: ۲۰ درصد دانش آموزان این استان براساس غربالگری انجام شده در طرح کوچ که سال تحصیلی گذشته در سطح مدارس این استان انجام شد، اضافه وزن دارند.

دمنه افزود: ۲۲۸ هزار و ۱۹۴ از ۲۳۰ هزار نفر از دانش آموزان استان مرکزی سال گذشته در طرح کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش آموزان) غربالگری شدند که ۹ و ۲۷ صدم درصد دانش آموزان چاق بودند.

وی ادامه داد: آمار کشوری دانش آموزان چاق کشور در این طرح ۱۰ و ۲۵ صدم درصد و دانش آموزان دارای اضافه وزن ۱۹ و ۸۵ صدم درصد بود که شمار دانش آموزان چاق استان مرکزی از میانگین کشوری آن کمتر است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: تعداد دانش آموزان پسر چاق و دارای اضافه وزن بر اساس نتایج این طرح در کشور از دانش آموزان دختر بیشتر بوده‌ است.

دمنه گفت: کاهش سه درصدی وزن دانش‌آموزان برای آموزش و پرورش استان مرکزی هدفگذاری شد که ۲ و نیم درصد این مهم، محقق شد.

وی عدم تحقق پنج دهم درصدی کاهش وزن دانش آموزان را شیوع کرونا و برگزاری غیر حضوری کلاس‌ها عنوان کرد و افزود: افزایش وزن دانش آموزان به دلیل برگزاری غیر حضوری کلاس‌های تربیت بدنی در سال‌های آینده بیشتر می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی، شمار دانش آموزان لاغر کشور را چهار درصد و خیلی لاغر را یک و ۹۵ صدم درصد عنوان کرد و گفت: تعداد دانش آموزان لاغر استان سه و ۵۱ صدم درصد و خیلی لاغر یک و ۶۲ صدم درصد است.

دمنه اظهار داشت: تعداد دانش آموزان دارای وزن متعادل استان مرکزی بر اساس اجرای طرح کوچ در استان ۶۵ و ۲۹ صدم درصد و متوسط کشوری این رقم ۶۱ و ۹۰ صدم درصد است.

بازگشایی مدارس، کرونا و دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت

استان مرکزی برای بازگشایی حضوری مدارس با رعایت موازین بهداشتی آماده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در این استان اندیشیده شده  و موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با حساسیت  انجام خواهد شد و مجموعه آموزش استان در انتظار دریافت مصوبه ستاد ملی کرونا به منظور پیشبرد و اجرای برنامه‌ها است.

«بهرام حسین‌آبادی » افزود: تمهیداتی برای بازگشایی مدارس از جمله آماده‌سازی فضاها، کلاس‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری برای بازگشایی مدارس دیده شده و آموزش و پرورش استان مرکزی با تصویب ستاد ملی کرونا از مهرماه جاری پذیرای دانش آموزان است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ برای آغاز به کار مدارس روستایی به صورت حضوری در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روستاها کم جمعیت نیز صورت گفته و برای مدارس شهری که جمعیت دانش‌آموزی بیشتری دارند، نیز شیوه نیمه حضوری و تدریجی در نظر است که تمامی این برنامه‌ها در ستاد ملی کرونا مراحل ارزیابی نهایی را می‌گذرانند.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: تزریق دُز دوم واکسن کرونا برای کارکنان آموزش و پرورش استان تا ابتدای مهرماه انجام می‌گیرد و با توجه به ورود واکسن‌های خارجی برای دانش آموزان نیز به زودی واکسیناسیون کلید می‌خورد.
حسین‌آبادی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استان مرکزی با تصویب ستاد ملی کرونا از آمادگی ۱۰۰ درصدی برای پذیرش دانش آموزان به‌صورت نیمه‌حضوری از ابتدای مهرماه جاری و حضوری از ابتدای آبان ماه برخوردار است و مقدمات لازم نیز برای پذیرش حضوری دانش‌آموزان مدارس روستایی از ابتدای سال تحصیلی اندیشیده شده‌ است.
وی ادامه داد: همچنین تمهیدات لازم بهداشتی برای مدارس شبانه‌روزی استان مرکزی تدارک شده و کلاس‌ها در این مدارس به‌صورت حضوری و رفع اشکال برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: کلاس‌ها در مدارس شهری استان مرکزی از ابتدای مهرماه جاری با حضور ۱۰ تا ۱۲ دانش آموزان برگزار شده و دانش‌آموزان  ۲ تا سه ساعت در مدارس حضور می‌یابند.

حسین‌آبادی افزود: توزیع کتاب‌های درسی در مناطق آموزش و پرورش استان مرکزی انجام شده و توزیع کتاب‌ در بین دانش آموزان از بیستم شهریور ماه جاری آغاز شده است.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های درس در استان مرکزی از آبان ماه جاری نیز بر مبنای مصوبه ستاد ملی کرونا انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی آموزش را ابزاری برای تربیت دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: آموزش به‌تنهایی مورد هدف خانواده‌ها و نظام تعلیم و تربیت نیست و آموزش و پرورش از برنامه‌های کمک تربیتی و آموزش برای دانش آموزان استفاده می‌کند.

حسین‌آبادی گفت: تربیت دانش‌آموزان در آموزش مجازی و غیرحضوری به خوبی اتفاق نیفتاده و در این آموزش‌ها به تربیت دانش آموزان کمتر پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: تاثیرپذیری و تاثیرگذاری دانش‌آموزان در روند تعلیم و تربیت با حضور در مدارس و ارتباط با گروه همسالان و معلمان حاصل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: حضور نداشتن دانش‌آموزان در مدارس از اسفندماه سال ۹۸ مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌هایی برای خانواده‌ها به همراه داشته و این مهم اکنون بازگشایی مدارس را به یکی از مطالبه‌های خانواده‌ها تبدیل کرده‌ است.

 حسین‌آبادی گفت: تمامی مدارس بالای ۱۰۰ دانش‌آموز استان مرکزی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به تجهیزات الکل‌پاش مجهز شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس در دستور کار معلمان قرار گرفته‌ است.

وی ادامه داد: اعتبار لازم با موضوع خاص کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به آموزش و پرورش استان مرکزی اختصاص یافته‌ است.

بازگشایی مدارس، کرونا و دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس سخت‌گیرانه خواهد بود

روابط عمومی و سخنگوی علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک نیز گفت: خانواده‌ها در صورت علامت‌دار بودن فرزندانشان از روانه کردن آنان به مدرسه خودداری کنند و تا اعلام جواب نهایی آزمایش کرونا، ضمن قرنطینه در منزل، نکات بهداشتی را رعایت شود.

«یاسر قربانی» افزود: دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان حضور در کلاس درس و فضای خارج کلاس، تمامی پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند تا موجب آلودگی خود و خانواده‌هایشان نشوند.

وی اظهار داشت: لازم است دانش‌آموزان فاصله‌گذاری اجتماعی که همان یک متر است را در مدرسه رعایت و در صورت سرفه یا عطسه از دستمال کاغذی شخصی استفاده کنند و لیوان یک‌بار مصرف همراه داشته و از گچ یا ماژیک وایت‌برد شخصی استفاده کنند.

بازگشایی مدارس، کرونا و دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت

دغدغه خانواده‌ها از بازگشایی مدارس رفع شود

مادر یکی از دانش آموزان اراکی گفت: خانواده‌ها دغدغه و نگرانی زیادی از بازگشایی مدارس و نحوه رعایت موازین بهداشتی دارند و اینجاست که باید  آموزش و پرورش پیش از بازگشایی مدارس اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا انجام داده و اطمینان خاطر خانواده‌ها را برای فرستادن دانش‌آموزان به کلاس درس حضوری برطرف کند.

«سمیه غلامی» افزود: نیاز است پیش از بازگشایی مدارس واکسیناسیون دانش آموزان برای جلوگیری از ابتلای آنان به ویروس کرونا همانند معلمان در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد و تا زمانی که فرایند واکسیناسیون دانش آموزان تکمیل نشده از برگزاری کلاس حضوری خودداری و به آموزش در بستر شبکه شاد بسنده شود.

مادر یکی دیگر از دانش آموزان اراکی گفت: برگزاری غیرحضوری کلاس‌ها مشکلاتی را برای خانواده‌ها و دانش آموزان به همراه داشته و نیاز است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آسودگی خیال والدین زمینه بازگشایی مدارس فراهم شود اما نباید از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی غافل شد.

«مریم حسینی» افزود: کلاس‌های غیرحضوری و از طریق شبکه شاد همانند کلاس‌های حضوری برای دانش آموزان بازدهی لازم را ندارد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دانش آموزان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس برای برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری از جمله خواسته‌های والدین و مردم از دولت و آموزش و پرورش است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.
۲۳۰ هزار دانش آموز در مدارس استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی