در کلاب هاوس خبرآنلاین مطرح شد؛اصلاحطلبان برای بقا در قدرت یک راه بیشتر ندارند/ علاقمندیم از رقابت عادلانه به صحنه سیاسی کشور برگردیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «برخورد اصلاحطلبان با دوست سیزدهم، تعامل، تقابل یا سکوت؟» عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین است که چهره های مختلف اصلاح طلبان،فعالان، سیاسیون و تحلیلگران رسانه ای نظراتشان را بیان می کنند.

 الان تفاوتی بین جهانگیری، باهنر، بادامچیان، نبوی، لاریجانی نمی بینم

حسین مرعشی دبیرکل کارگزاران
در اصل موضوع هیچ تفاوتی بین اصلاحطلبان و اصولگرایان و سایر سیاسیون کشور وجود ندارد. دولت اقای رییسی بر اساس خاستگاه رای شان و حمایتی که از جبهه اصولگرایی شده اند، نمایندگی بخشی از جبهه اصولگرایی را دارد. الان تفاوتی بین سیاسیونی از جمله آقای جهانگیری، باهنر،  بادامچیان، نبوی، لاریجانی نمی بینم. اصلاحطلبان و اصولگرایان طیف هستند و برخوردشان در برابر دولت یکسان نیست. دوستانی در جبهه اصولگرایان و اصلاحطلبان ممکن است فکر کنند آینده سیاسی آنها در گرو عدم موفقیت دولت اقای رییسی است. جمع زیادی از اصلاحطلبان علاقمندند کشور در دوره آقای رییسی مسایل کشور حل شود. بستگی دارد سیاستمدار هدفش از فعالیت سیاسی چه باشد. اگر هدف مردم و کشور باشند، نمیتواند کسی طرفدار مردم و سربلندی کشور باشد و بعد بگوید 8 سال یا 4 سال دوران یک رییس جمهور عدم توفیق باشد تا ما روی کار بیاییم. این خیلی پستی است. 
در دیدار از مجلس ایرلند که ما بعنوان اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بودیم. بر اساس سنت پارلمانی ایرلند فراکسیون اکثریت دولت تشکیل می داد و فراکسیون اقلیت محاسبات را داشت و ناظر بود. ایشان از اقلیت میزبان ما بود و 3 ماه بعد انتخابات بود. سوال کردم شما شانس موفقیت دارید؟ او گفت: خوشبختانه رقیب ما آنقدر خوب کشور را اداره کرده که ما شانسی نداریم و اقلیت خواهیم بود. 
ما باید از جامعه توسعه نیافته سیاسی، خصلتی، قومی و متعصب یواش یواش به جامعه نسبتا توسعه یافته تبدیل شویم که هدف را گم نکنیم. هدف هر سیاستمداری، جمع و جناحی باید ارتقای ایران و خدمت به مردم و رفاه آنها باشد. لذا هیچ سیاستمدار ملی و توسعه یافته ای نمی تواند نگاهش به 4 سال  دوره ریاست جمهوری آقای رییسی این باشد که او مشکل پیدا کند. نه، اگر او در بهترین شرایط را به خوبی اداره کند و فضای سیاسی رقابتی باشد و ما هم فرصت داشته باشیم شخصیتهای طراز اول را به صحنه بیاوریم، علاقمندیم از رقابت عادلانه به صحنه سیاسی کشور برگردیم و موفق شویم. ایران فرصت خطا ندارد. همه علاقمندیم آقای رییسی موفق شوند. اگر توصیه کردیم دولت را جامعتر بچینند فقط به این دلیل بوده که فکر می کردیم باید از تبدیل ایران به کشوری به دعواهای قومی، شخصی و جناحی جلوگیری شود.

                    

 ابزار بقا در قدرت برای اصلاحطلبان صرفا صندوق رای است
 

پسنده پور کارشناس روابط بین الملل
اصلاحطلبان برای بقا درقدرت یک راه بیشتر ندارند و آن هم–نه تقابل- بلکه نگاه انتقادی و داشتن دولت درسایه است. ابزار بقا در قدرت برای اصلاحطلبان صرفا صندوق رای است. این مستلزم حضور مردم است که در دوره انتخابات گذشته این امکان وجود نداشت. برای احیای آن باید راه حل کنشگرانه پیدا کنند. باید به شکل اقناعی از ابزارهای رسانه ای که در آن به مراتب از اصولگرایان متبحرتر هستند، استفاده کنند و بگویند ما برای حل مشکلات کشور اصلح هستیم. این با انفعال و سکوت میانه ای ندارد. قطعا اگر می خواهند همچنان در عرصه سیاست به شکل کنشگرانه حضور یابند، باید این کار را کنند. آنها در راهبرد خود قطعا نیاز به بازنگری در خود و نقد درون گفتمانی دارند. در تاکتیک که صندوق رای بوده، فعلا جوابی نگرفتند. در طبقه هدف اصلاحطلبان اگر این رویه تکرار شود و به عادت و رفتار سیاسی تبدیل شود، نه تنها اصلاحطلبان را به محاق می برد بلکه گفتمان اصلاحات را به خطر جدی مواجه می کند و جامعه را دچار دوقطبی می کند که منجر به رادیکالیزم در جامعه خواهد شد.

 عبدالجواد موسوی عضو شورای سردبیری خبرآنلاین
اصلاحطلب و اصولگرا را خیلی نمی شناسم. با دوستانی هم آشنا هستم که منافع ملی برایشان مهم است. آن چیزی که آقای مرعشی فرمودند انتزاعی است و در مملکت ما به این زودی رخ نمی دهد. جدای از این تعارفات و آرزوها، حقیقتا می خواهند چه کنند؟ ما در کشوری زندگی می کنیم که رسما یکی از بزرگان اصولگران گفته است سرخوردگی مردم سرمایه اجتماعی ما است. 8 سال به 8 سال جناحها دوقطبی ناکارامدی رقیب را ایجاد می کنند و مملکت را به همدیگر پاس می دهند. برای رسیدن به آنچه آقای مرعشی می گوید چطور باید عمل کرد و چه چاره ای اندیشید؟

2323

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی