مدیر مدرسه، مخاطب بی واسطه سند تحول است

به گزارش روز شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آمورش و پرورش، محمود امانی طهرانی امروز در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش با موضوع پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید افزود: در سند تحول بنیادین، از مدرسه به عنوان محلی برای شکل گیری موقعیت های مختلف یادگیری مؤثر نام برده می شود.

امانی طهرانی ادامه داد: بنابراین مدرسه محل درک و اصلاح موقعیت است و  آیین نامه اجرایی جدید مدارس نیز با این نگاه به مدرسه در فضای جدید شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: بر اساس تحلیلی که از سند تحول بنیادین صورت می گیرد، مأموریت مدرسه این است که بر تربیت رسمی و عمومی متمرکز باشد؛ البته در دوره تربیت رسمی و عمومی، از مدرسه انتظارات زیادی بیان می‌شود، در حالی که مدرسه یک مأموریت اولیه دارد.

امانی طهرانی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین، مدرسه باید بر شایستگی‌های پایه یادگیری، رشد متوازن در شایستگی‌های تربیتی در ۶ ساحت و مأموریت‌های ویژه ملی متمرکز باشد.

وی با تشریح نقش مدیر، خاطرنشان کرد: «مدیر» رکن ایجاد ارتباط موثر بین مدرسه، جامعه و حاکمیت، و دارای صلاحیت و اختیار، کنشگر و مسئول در قبال کیفیت و اثربخشی است. بنابراین آیین نامه اجرایی مدارس با این نگاه تدوین شده و نسخه امروز آن حاصل کار چند سال تلاش شورای عالی آموزش و پرورش است.

دبیر کل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیین نامه اجرایی مدارس، دارای هشت فصل است که ابتدا اجرای آزمایشی سه ساله خواهد داشت.  این آیین نامه یک درسنامه و مفصل ترین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که هدف آن ارتقای جایگاه مدرسه است. بنابراین، تقویت ارتباطات مدرسه، تمرکز زدایی، مشارکت جویی و …،  در دستور کار مدرسه قرار خواهد داشت.

امانی طهرانی در خصوص چرخش‌های تحول آفرین در پی این آیین نامه، اظهار کرد: چرخش‌هایی در راستای سند تحول بنیادین برای این آیین نامه در نظر گرفته شده است. بنابراین مدیران مدارس باید با این آیین نامه ارتباط برقرار کنند. برای آموزش این موضوع نیز اقداماتی در شورای عالی آموزش و پرورش، انجام خواهد شد.

گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش با موضوع پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی