۲۴ میلیون کودک محروم از تحصیل رهاورد پاندمی کرونا

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، در این مطالعه که به تاثیرات ناشی از تعطیلی مدارس پرداخته شده است ۳۷۰ میلیون کودک در جهان وعده غذایی رایگان مدارس را از دست داده‌اند، ۱۳ میلیون ازدواج با کودک تا پایان دهه تخمین زده شده است، ۸۰ میلیون کودک به دلیل اختلالات ایمن‌سازی در مدرسه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن هستند و احتمالا ۱۰ میلیون کودک زیر پنج سال با سوءتغذیه حاد روبرو خواهند شد. همچنین ۹۶ درصد از کودکان گزارش داده‌اند احساسات منفی آنها از هنگامی که مدارس ۱۷ تا ۱۹ هفته‌ تعطیل بوده‌اند، افزایش یافته است.

پیامدهای گسترده تعطیلی مدارس

این گزارش عنوان می کند که تعطیلی مدارس در سراسر جهان می تواند در کنار سایر تاثیرات ثانویه بیماری کووید-۱۹، در کوتاه مدت و بلندمدت پیامدهای گسترده‌ای برای کودکان، خانواده‌های آن‌ها و جوامع داشته باشد.

آموزش و پرورش به طور خاص مساله‌ای چالش برانگیز در وضعیت دنیاگیری است، از یک سو، محیط‌ مدارس خطر نرخ بالای انتقال کووید-۱۹ را به‌ همراه داد و تعطیلی آن‌ها به عنوان اقدام لازم برای محافظت از سلامت عمومی مد نظر قرار دارد. از سویی، رابطه مدرسه با سلامت، ایمنی و آینده زندگی کودکان مهم است، بنابراین، این موضوع یک داد و ستد ساده‌ نیست، بلکه ملاحظات دقیقی لازم است که مدرسه چگونه به کودکان، خانواده ها و جامعه گسترده‌تر نفع می‌رساند. احتمالا تعطیلی مدرسه، مزایای ناشی از تربیت، از جمله درآمدهای آتی و دورنمای شغلی بهتر را به خطر می‌اندازد.

فقدان دسترسی به مدرسه، به عنوان یک محیط محافظتی، کودکان را در صورت ناامن بودن خانه‌ در معرض سوء استفاده و آسیب قرار می‌دهد و سلامت جسمی و روانی آنها را به خطر می‌اندازد. بسیاری از خانواده‌ها و کودکان، خدمات و اطلاعات مهم بهداشتی را که معمولا در مدارس و سایر فضاهای یادگیری در دسترس است، از دست خواهند داد.

میلیون ها کودک، دیگر به وعده غذایی منظم و مغذی دسترسی ندارند، شوک اقتصادی ناشی از دنیاگیری، احتمالا بسیاری از کودکان را به سوی فقر سوق خواهد داد و خطرهای سوء تغذیه، استرس، بی‌پناهی و کارِ کودکان را افزایش می‌دهد و عواملی که دسترسی آن‌ها به یادگیری موثر در آینده را محدود می‌کند.

این گزارش بخشی از مجموعه پروژه ارزیابی ظرفیت های آموزش و پرورش در دوره شیوع بیماری کووید ۱۹ است که تحلیل‌های سطح بحران و جهانی را بر تأثیرات دنیاگیری در قلمروهای اصلی برنامه‌ریزی‌های بشردوستانه و توسعه‌ای، مانند پیامدهای یادگیری، حفاظت، بهداشت و فقر ارائه می‌کند. هدف از این گزارش ارائه مروری بر تصمیم گیری‌های بشردوستانه و چگونگی تاثیر دنیاگیری اخیر بر این تصمیم گیری‌ها و تاثیر مستمر بر آموزش کودکان در سراسر دنیا  است.

چگونگی اختلال در آموزش و اینکه این دنیاگیری چگونه یادگیری، بهداشت و محافظت از کودکان را به چالش کشیده است،از مهمترین موضوعات این تحقیقات است. این تحقیق نشان می‌دهد که مدارس و فضاهای آموزشی برای حمایت از رشد، رفاه و چشم انداز آینده کودکان و نوجوانان بسیار مهم هستند.

 با ایجاد اختلال در دسترسی به این فضاها، از طریق راهبردهای مهار دنیاگیری، مانند تعطیلی مدارس یا تضعیف (قطع) معیشت خانوارها و در نتیجه فقدان توانایی پرداخت هزینه مدرسه، ممکن است که کودکان و نوجوانان دیگر به خدمات انگل زدایی یا واکسیناسیون، وعده‌های غذایی رایگان مدرسه، فضاهای امن، یا گروه همسالان، یا یادگیری کافی مهارت‌های حرفه‌ای و اجتماعی، دسترسی نداشته باشند.

تعطیلی مدارس و آسیب‌هایی همچون ازدواج کودکان

در طول تعطیلی مدارس، بسیاری از دانش‌آموزان در معرض افزایش سطح استرس، از دست دادن منابع حیاتی بهداشتی و کاهش محافظت در مدرسه قرار می‌گیرند، وقتی مدارس برای مدت طولانی تعطیل می‌شوند، ازدواج کودکان افزایش می‌یابد، حاملگی‌ها گسترده‌تر می‌شوند، کودکان بیشتر در گروه‌های مسلح به استخدام در می‌آیند، استثمار جنسی افزایش می‌یابد و کار کودکان شایع‌تر می شود.

تعطیلی مدارس می‌تواند منجر به ترک تحصیل ۲۴ میلیون دانش‌آموز و از دست رفتن درآمدِ ۱۰ تریلیون دلاری آینده، برای گروه یادگیرندگان کنونی شود. شوک‌های اقتصادی ناشی از دنیاگیری، از جمله کاهش بودجه دولت‌ها و نیکوکاران، می‌تواند امکان دستیابی به مدرسه و یادگیری کودکان در آینده را محدود کند، زیرا با قطع درآمد خانوار، خطر سوء تغذیه و بی پناهی افزایش می‌یابد.

کاهش تقاضای آموزش، به دلیل بحران اقتصادی جهانی همچنین باعث بر هم خوردن انباشت سرمایه، توسعه و رفاه مردم، به ویژه سلامت و رفاه حال و آینده کودکان، در سراسر جهان خواهد شد

این عوامل ده‌ها سال کار برای تضمین برابری آموزش و کاهش فقر کودکان را به خطر می‌اندازد. اطمینان از جبران خسارت ناشی از تعطیلی مدرسه و کاهش یادگیری، به ویژه برای دانش‌آموزانی که از خانوارهای کم درآمد هستند، بسیار ضروری است.

آموزش موضوعی پیچیده به ویژه در شرایط دنیاگیری فعلی است، زیرا محیط مدارس خطر بالایی در انتقال کووید-۱۹ داشته و بسته شدن مدارس به عنوان اقدام ضروری برای محافظت از بهداشت عمومی در نظر گرفته می‌شود. از طرف دیگر، ارتباط بین مدارس و سلامت، امنیت و چشم انداز زندگی کودکان مهم است.

کووید-۱۹ و تعطیلی جهانی مدارس

تقریبا همه کشورهای دنیا به عنوان اقدام مهار کننده برای محدود کردن شیوع کووید-۱۹ مدارس را تعطیل کرده‌اند. در نقطه اوج کووید-۱۹ در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) ۱۸۴ کشور، تعطیلی مدارس را در سراسر کشور اجرا کردند. تا اواسط ماه آوریل، به دلیل دنیاگیری، تحصیل ۹۴ درصد از یادگیرندگان در سراسر جهان مختل شد، یعنی ۱.۵۸ میلیارد دانش‌آموز در ۲۰۰ کشور (طبق اعلام سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ ).

تعطیلی مدارس حدود ۹۹ درصد از دانش‌آموزان در کشورهای با درآمد متوسط ​​و پایین را تحت تأثیر قرار داده است. از ۱۹ اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹)، مدارسِ ۱۱۰ کشور جهان بسته بودند و بیش از ۵۶۰ میلیون یادگیرنده همچنان تحت تأثیر این تعطیلی قرار دارند.

اولین کشورهایی که در اواسط فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸)، مدارس را تعطیل کردند چین و مغولستان، همسایه چین بودند. یک ماه بعد، اکثر مدارس در سراسر قاره آمریکا، آسیا و اروپا به طور کامل یا جزئی بسته شده بودند. تعطیلی مدارس آفریقا کمی دیرتر انجام شد، اما در اواخر ماه مارس (اسفند ۱۳۹۸) همه کشورهای قاره آفریقا مدارس را بطور کامل تعطیل  کردند. در اوایل آوریل، تقریباً همه کشورها، مدارس را به طور جزئی یا کامل تعطیل نمودند.

از آنجا که سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان سراسر جهان در ماه سپتامبر و اکتبر آغاز می‌شود، فشار زیادی برای بازگشت دوباره دانش‌آموزان به مدرسه ایجاد شد. با این حال، انتقال کووید-۱۹ در مدارس نگرانیِ بزرگی است زیرا موارد مرگ و میر در سراسر جهان همچنان در حال افزایش است و محیط مدرسه خطر افزایش انتقال را دارد.

اگر چه مدل‌سازی و رصد اولیه نشان داده است که تعطیلی مدارس ممکن است به اندازه سایر مداخلات فاصله اجتماعی در جلوگیری از انتقال موثر نباشد به‌علاوه، اختلالات فزاینده در آموزش کودکان تأثیرات قابل توجه و گسترده‌ای در سلامتی، امنیت، حقوق، نتایج یادگیری طولانی مدت و بهره‌وری اقتصادی آنها خواهد داشت.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی