هشدار؛ نان را هرگز برشته نکنید/ این آسیب‌ها را به همراه دارد

به گزارش ساناپرس، هشدار؛ نان را هرگز برشته نکنید/ این آسیب‌ها را به همراه دارد زمانی که نان حرارت بالا می‌بیند، ماده‌ای شیمیایی به‌نام آکریلامید در آن به‌وجود می‌آید. این ماده در چیپس، سیب‌‌زمینی سرخ‌شده، بیسکوئیت‌ها، قهوه و دود توتون و تنباکو نیز وجود دارد.

این ماده در دمای بالا ایجاد می‌شود و طبیعتا اگر طبخ هر نوع غذا در فر، باربیکیو، تابه و… با دمای بیش از ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت پایین انجام شود، شرایط به وجود آمدن این ترکیب فراهم می‌شود.

آکریلامید از قندها و اسیدهای آمینه ای که به‌طور طبیعی در بسیاری از موادغذایی وجود دارند، به‌وجود می‌آید. در نتیجه مکانیسم بروز این تغییر، رنگ طلایی‌ و عطر و طعم خاص در خوراکی ها ایجاد می شود.

در کنار جذابیت این تغییر در مواد غذایی، متاسفانه آکریلامید یک ماده سرطان‌زاست. اما بهتر است در این خصوص چه اقدام انجام شود!

نان و خوراکی‌ها را با حرارت ملایم بپزید
برای کاهش زمینه تشکیل مولکول‌های آکریلامید، توصیه می‌شود هنگام طبخ غذا و گرم‌کردن نان از حرارت ملایم استفاده شود. در این حالت خوراکی‌ها نسبتا طلایی می‌شوند اما نمی‌سوزند.
یکی از مهم‌ترین مواد غذایی فراسودمند برای مردان، کلم بروکلی است که مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های A، C و K را همراه با مقادیر زیادی از فیبر وارد بدن می‌کند.

همچنین، قسمت‌های سوخته نان و دیگر موادغذایی را که مقدار زیادی آکریلامید دارند را نباید خورد. در مورد سبزیجات نیز مدت زمان مطلوب طبخ را باید در نظر گرفت تا حرارت زیادی نبینند.

سیب‌زمینی را در یخچال نگهداری نکنید
یکی دیگر از توصیه‌های مهم برای کاهش زمینه ایجاد آکریلامید، پرهیز از نگهداری سیب‌زمینی در یخچال است. در این شرایط، مقدار قند سیب‌‌زمینی افرایش می‌یابد و طی زمان پخت نیز آکریلامید بیشتری تولید می‌شود. بنابراین، سیب‌‌زمینی را باید در محل تاریک و خنک نگهداری کرد. همچنین، توصیه می‌شود به‌طور کلی مصرف خوراکی‌های سرخ‌شده کاهش یابد و رژیم غذایی شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات باشد. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که عملکرد رادیکال‌های آزاد و ترکیبات مضر و سرطان‌زا را در بدن خنثی می‌کنند.

اخباررژیم و تندرستیسبک زندگی
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی