عوامل مؤثر در تعیین قیمت طراحی و توسعه وب‌سایت

با گسترش اینترنت و استفاده روزافزون مردم از آن، بسیاری از افراد به فکر ایجاد یک سایت اینترنتی افتاده‌اند. اما هرچه بیشتر درباره قیمت طراحی سایت تحقیق کنید، بیشتر گیج می‌شوید. در این مطلب ما تمام عوامل موثر در تعیین قیمت طراحی و توسعه سایت را به شما معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

عوامل موثر در تعیین قیمت طراحی سایت

اگر دنبال طراحی سایت بوده‌اید، حتما می‌دانید که طراحی سایت قیمت‌های مختلفی دارد. قیمت طراحی سایت علاوه بر دستمزدی که شرکت یا کارشناس از شما درخواست می‌کند، به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. ۷ مورد از مهم‌ترین عواملی که روی هزینه ساخت سایت تاثیر می‌گذارند را در ادامه به شما معرفی کرده‌ایم.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سیستم‌های مدیریت محتوا به سیستم‌هایی گفته می‌شود که از آن برای مدیریت و انتشار محتوای سایت استفاده می‌شود. اگر سایت خود را با کدنویسی طراحی کنید، باید هزینه بیشتری بابت مدیریت محتوا بدهید؛ چرا که سیستم مدیریت محتوای شما از صفر طراحی می‌شود. از طرفی سیستم‌ مدیریت محتوای رایگان محبوبی مانند وردپرس نیز وجود دارد که بسیاری از متقاضیان سایت به آن رو می‌آورند. استفاده از وردپرس رایگان است، اما توسعه سایت و اضافه کردن بخش‌های مختلف به سایت در آن هزینه‌هایی را به دنبال دارد.

اما به غیر از سیستم وردپرس و سایت کدنویسی شده اختصاصی، سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی مانند پرتال وجود دارند که تمام ویژگی‌های یک سایت را در قالب یک پکیج آماده به کاربر خود می‌دهند. این سرویس‌ها ساختار منسجم و بهینه‌ای دارند و ساخت سایت با استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. از طرفی به علت ساختار یکپارچه‌ای که در آن‌ها وجود دارد، کیفیت خوبی را به کاربر خود تحویل می‌دهند. این سرویس‌ها تمام ویژگی‌های نام‌برده‌شده در این متن را در خود جای داده‌اند و یک سایت کامل با همه چیز را به کاربر خود می‌فروشند. هزینه طراحی سایت در پرتال هم بسیار معقول است و می‌توانید با رفتن به این سایت، تعرفه‌های مربوط به ساخت یک سایت تمام و کمال را مشاهده کنید.

ظاهر گرافیکی سایت

عامل دیگری که می‌تواند هزینه طراحی سایت شما را متغیر کند، ظاهر گرافیکی سایت است. در سایت‌های کدنویسی شده، یک گرافیست یا متخصص UI/UX به پروژه شما در طراحی ظاهر سایت کمک می‌کند. هرچه طراحی پیچیده‌تر باشد، دستمزد بخش گرافیکی هم بالا می‌رود. در طراحی سایت با وردپرس، شما می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید و با استفاده از افزونه المنتور، آن‌ها را تغییر دهید. اگر هم سایت خود را با یک سرویس CMS اشتراکی مثل پرتال ساخته باشید، می‌توانید از ده‌ها قالب آماده و بهینه آن برای سایت خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید هر قالب را با کمک پشتیبانی رایگان این سرویس برای خود شخصی سازی کنید. بابت قالب در این سرویس نیازی نیست پولی پرداخت کنید و پول آن در خرید اشتراک برای شما پرداخت شده است.

داینامیک بودن سایت

یکی دیگر از موارد خیلی مهم در طراحی سایت، داینامیک یا استاتیک بودن آن است. سایت‌های استاتیک هزینه طراحی خیلی کمتری دارند؛ اما برای مدیریت آن، خودتان باید برنامه‌نویسی بلد باشید. در واقع پنل مدیریتی سایت استاتیک بسیار ابتدایی است و مدیریت سایت در آن واقعا کار سختی است. طراحی سایت داینامیک هزینه بیشتری را برای شما به دنبال خواهد داشت. اما اگر می‌خواهید سایت خود با راحتی بیشتری توسعه دهید، بهتر است که یک سایت دینامیک داشته باشید.

بحث طراحی داینامیک یا استاتیک فقط در طراحی سایت با کدنویسی مطرح است. اگر سایت خود را با پرتال یا وردپرس بسازید، به صورت پیش‌فرض یک سایت داینامیک در اختیار شما قرار می‌گیرد.

ابزارهای موجود در سایت

مسئله دیگری که در هزینه طراحی سایت تاثیرگذار است، این است که چه ابزارها و ویژگی‌هایی در بخش مدیریت سایت قرار داده شده‌اند. اگر وب‌سایت با استفاده از کدنویسی طراحی شده باشد، در این زمینه یک مزیت و یک مشکل دارد؛ مزیت آن این است که هر ابزار یا ویژگی‌ که بخواهید را می‌توان برای سایت طراحی کرد و مشکل آن نیز این است که اضافه کردن هر ابزار یا ویژگی هزینه به همراه دارد.

از طرفی از آنجایی که خود وردپرس رایگان است، هزینه‌های مربوط به آن بیشتر به ابزارها و افزونه‌های آن مربوط می‌شوند. البته وردپرس افزونه رایگان هم دارد، اما اکثر افزونه‌های مربوط به این سرویس پولی هستند. ابزارهای موجود در سرویس پرتال محدودند، اما پاسخگوی نیاز کاربر هستند. از طرفی اگر ابزاری وجود نداشته باشد مشکل یا درخواست از طرف تیم پشتیبانی رفع می‌شود. تقریبا تمام ابزارها و افزونه‌های این سرویس نیز رایگان هستند.

پشتیبانی سایت

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند روی قیمت طراحی سایت اثرگذار باشد، پشتیبانی از سایت است. بسیاری از شرکت‌هایی که با وردپرس یا کدنویسی طراحی سایت انجام می‌دهند، برای مدتی پشتیبانی رایگان را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. با این حال حتی اگر پشتیبانی رایگان هم وجود داشته باشد، هزینه آن روی دستمزدی که بابت طراحی گرفته می‌شود دیده شده است. سرویس سایت ساز پرتال نیز تا زمانی که کاربرانش از این سیستم مدیریت محتوای اشتراکی استفاده کنند، هزینه‌ای را بابت پشتیبانی دریافت نمی‌کند و پشتیبان‌های فنی به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی نیازهای مدیران سایت‌ها خواهند بود.

هاست و دامنه

دو مورد اساسی و پایه برای ایجاد یک وب‌سایت، هاست و دامنه هستند. فرقی نمی‌کند که سایت خود را با چه روشی طراحی کرده‌اید، سایت شما حتما به یک آدرس اینترنتی (دامنه) و فضای بارگذاری (هاست) نیاز دارد. دامنه قیمت‌های مختلفی دارد که به پسوند دامنه و خود دامنه بستگی دارد. ارزان‌ترین پسوند دامنه معتبر در ایران مربوط به دامنه ملی یا .IR می‌شود که هزینه بالایی ندارد. با این حال اگر دامنه خاص‌تری را بخواهید تهیه کنید، باید هزینه بالاتری را پرداخت کنید.

هزینه هاست نیز بستگی به سرعت و میزان فضای میزبانی سایت شما دارد. موارد مختلفی مانند کیفیت هاست، امنیت، فضا، مدت زمان و… در قیمت یک هاست تاثیرگذار هستند. نکته جالبی که درباره هاست و دامنه می‌توانیم بگوییم این است که اگر سایت خود را با پرتال بسازید، هم یک هاست باکیفیت در اختیار شما قرار می‌گیرد هم یک دامنه IR به شما هدیه داده می‌شود.

ریسپانسیو بودن یا نبودن

از زمانی که استفاده از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیجیتال دیگر بین مردم رایج شده است، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لازم برای هر وب‌سایتی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا بودن آن است. این موضوع به این معنی است که اگر کاربر با هر سایز موبایل یا کامپیوتری به سایت شما وارد شد، قالب و ظاهر سایت به هم نمی‌ریزد و مرتب نمایش داده می‌شود. اگر از پرتال یا وردپرس برای ساخت سایت استفاده می‌کنید، باید یک قالب واکنش‌گرا برای سایت خود انتخاب کنید (هرچند که همه قالب‌های پرتال ریسپانسیو هستند). اما در طراحی سایت با کدنویسی، اگر سایت شما به صورت ریسپانسیو و واکنش‌گرا طراحی شود، هزینه بیشتری از شما دریافت خواهد شد.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با تمام عوامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت سایت آشنا کنیم. متوجه شدیم که هزینه‌های مربوط به طراحی سایت به عوامل گوناگونی بستگی دارند و در نهایت هزینه شما به سطح خواسته شما از سایت نیز برمی‌گردد. با این حال برای صرفه‌جویی در هزینه و در عین حال ساختن یک ساخت خوب با کمترین دغدغه، می‌توانید از سرویسی شبیه به پرتال استفاده کنید.

فناوریکسب و کار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی