کمالی: ظرفیت معطل مانده تولید،چهل درصد نیست بلکه ۹۰ درصد است

حسین کمالی از چهره های سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که سخنان سید ابراهیم رئیسی در اولین گفتگوی مستقیم تلویزیونی در رابطه با واکسن، مسائل سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصادی و… را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: صحبت های ایشان در چند بخش قابل بررسی و ارزیابی است نخست اینکه، آقای رئیسی وعده دادند برای اینکه با مردم ارتباط نزدیک تری داشته باشند  سفرهای استانی بیشتری رخ دهد و همچنین گفت و گوی مستقیم با مردم را در اولویت کار خود و دولتشان قرار بدهند. 

دولت رئیسی نباید وعده بدون پشتوانه بدهد

او افزود: نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد اینکه مسئولین  با مردم بنشینند و صحبت های آنها را بشنوند و  با آنها حرف بزنند بسیار خوب و ارزشمند است اما اینکه اگر وعده‌ای داده شود و اظهارنظری صورت بگیرد قطعا به توقع در شنونده و مخاطب خواهد انجامید این اظهارنظر اگر به نتیجه نرسد مطلوب و مقبول نرسد و به آنها عمل نشود و به وعده بدون پشتوانه تبدیل شود میزان بی‌اعتمادی اجتماعی را افزایش خواهد داد.  

>>>بیشتر بخوانید؛

توصیه مصباحی مقدم به رئیسی: دستاوردها را بزرگتر ازآنچه هست،جلوه ندهید

اینکه فکر کنیم طرف‌های غربی آمده اند منافع ما را تامین کنند اشتباه است

این چهره سیاسی اصلاح طلب با اشاره به سخنان رئیسی در رابطه با بحث سیاست خارجی و مذاکره ادامه داد: در رابطه با گفت و گویی که در سطح بین الملل می‌خواهد صورت بگیرد ما باید منافع ملی را ملاک قرار دهیم و براساس منافع ملی، گفت و گوی خودمان را با طرف های خارجی ادامه بدهیم طبیعی است که مذاکره برای طرفهای مقابل نیز به همین شکل خواهد بود. اینکه آقای رئیسی گفتند نباید گفت و گو برای گفت و گو باشد و باید منجر به یک نتیجه ملموس مبتنی بر منافع ملی باشد  سخن درستی است اما اینکه فکر کنیم مثلا طرف های  مقابل آمده اند تا منافع ما را تامین کنند و  برای خودشان هیچ انگیزه و هدف و منافعی متصور نیستند و تنها به صلح جهانی می اندیشند این اشتباه است. طبیعتا آنها براساس آنچه که خواسته آنها در سطح منطقه و سطح بین الملل است با ما وارد مذاکره می شوند. 

حسین کمالی: ظرفیت معطل مانده تولید،چهل درصد نیست بلکه ۹۰ درصد است

هر گفت و گویی در چارچوب برجام،ممکن است منافع ما را تامین کند اما….

کمالی اضافه کرد: در واقع هر گفت و گویی در چارچوب برجام، گرچه منافع ما را ممکن است تا حدودی تامین کند اما دارای یک سری محدودیت هایی برای ما است یعنی در حقیقت می پذیریم که از یک جهاتی کنترل شویم و تحت کنترل یک نظام بین المللی از قدرت های جهانی قرار بگیریم. در حقیقت ما می پذیریم که یک سری اقدامات را انجام ندهیم و آنها نیز می پذیرند از تحریمهای ظالمانه دست بردارند بنابراین در چنین شرایطی، گفت و گویی که صورت می گیرد نمی تواند تنها منافع ملی ما را تامین کند گفت و گویی سخت و پرچالش  پیش روی دولت است که چندان سهل و ساده نیست.

اینکه ما فقط حرف خود را سفت و محکم در مذاکره بزنیم به تفاهم نخواهیم رسید

کمالی بیان کرد: اینکه ما بخواهیم  رو در روی سایر کشورها به صورت سخت و محکم بایستیم  و حرف خودمان را بزنیم و در مقابل آنها هم حرف خودشان  را بزنند طبیعتا در این راستا به یک تفاهم دست پیدا نخواهیم کرد. طبیعتا در این نوع گفت و گو  طرفین خواسته هایی دارند و در صورتی توافق صورت می گیرد که این خواسته ها تامین شود. آن چیزی که درمورد غرب حائز اهمیت است  این است که آنها با ما از لحاظ ارزشی، سیاسی، فکری و اعتقادی  اختلاف نظر دارند. حالا موضوع  برجام هم اگر حل شود ممکن است مباحث حقوق بشری را مطرح کنند اگر این مباحث حل و فصل شود مجددا مباحث دیگری را مطرح می کنند از جمله مباحث همسایگان و مباحث موشکی. به هر حال ما این اختلافات را با کشورهای دیگر و قدرتهای جهانی و با سایر حکومت های منطقه داریم و  خواهیم داشت. 

دبیرکل حزب اسلامی کار عنوان کرد: حال اینکه چگونه می توانیم این جریانات را پیش ببریم و چگونه می توانیم گفت و گو کنیم که منافع ملی مان حفظ و تامین شودو به گونه ای تخاصم و برخورد جدی نینجامد، این به هنر دیپلماسی مسوولین کشور باز می گردد از این رو باید ببینیم وزارت خارجه  و دولت در این زمینه چگونه عمل خواهند کرد.

تقریبا ۹۵ درصد از کارخانه های ما یک شیفت کار می کنند

این عضو جبهه اصلاحات ایران در رابطه با بحث اقتصاد نیز اشاره کرد: در رابطه با بحث اقتصاد و اینکه ما می خواهیم تولید را راه بیندازیم و 40 درصد ظرفیت تولیدی کشور تعطیل است، من می خواهم بگویم که تنها 40 درصد ظرفیت تولیدی کشور تعطیل نیست اگر صنایع کشور و هزاران میلیارد دلاری که در این بخش تا کنون هزینه شده و سرمایه گذاری شده را در نظر بگیریم تقریبا ۹۵ درصد از کارخانه های ما یک شیفت کار می کنند آن هم با یک سوم ظرفیت. اگر کار خانه های تعطیل شده را نیز در نظر بگیریم در حقیقت  چیزی حدود 10 درصد از ظرفیت کل، الان مشغول تولید است و بقیه بخش هاو ظرفیت ها می توانند وارد تولید شوند. ظرفیت معطل مانده،  چهل درصد  نیست بلکه ۹۰ در صد است اگر صنایعی در یک شیفت کار میکنند  سه شیفت کار کنند و تولیدات را به جامعه برسانند . در مورد زمین های کشاورزی هم وضع  به همین ترتیب است و یا در رابطه با خدمات هم می بینیم زیرساختها به اندازه کافی توسعه یافته نیست و در این بخش هم اقدام جدی صورت نپذیرفته است.

 دولت باید سیاست اقتصادی درستی در راه اندازی واحدهای تولیدی اتخاذ کند

او تصریح کرد: اینکه دولت بخواهد اینها را راه اندازی کند و بخواهند اقدام جدی انجام دهد کار بسیار ارزشمندی است اما این در صورتی امکان پذیر است که بخواهند یک سیاست اقتصادی درست را در پیش بگیرند یعنی راه اندازی واحدها باید براساس مزیت و تخصص ملی صورت گیرد یعنی در چارچوب رقابت ملی و رقابت  بین المللی  اصلاح ساختار و راه اندازی  و تنظیم شود. اگر سیاست های درستی در این زمینه ها اتخاذ نشود مجددا برنامه ای پیش خواهد رفت که نهایتا با یک شکست سنگین مواجه خواهد شد بنابراین تولید رقابتی براساس مزیت و تخصص و در نظر گرفتن  آمایش سرزمینی می‌بایست در دستور کار قرار گیرد و ظرفیت های خالی که در کشور وجود دارد  به کار گرفته شوند و همه فعال شوند.

23219

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی