مفهوم عدالت با عقلانیت درک می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، حسین سلیمی روز دوشنبه در نشست تخصصی “فصل تحول” با عنوان ” گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و عقلانیت” به صورت مجازی اظهار داشت: دانشگاه علامه طباطبایی پیشتاز برگزاری جلسات در خصوص معضلات جامعه و ارائه راه حل بوده و بیش از ۵۰ نشست بین استادان و مسوولان کشور برگزار کرده است تا راه حل های معضلات کشور را ارائه کند، اما اینکه راه حل ها مورد توجه مسوولان مربوطه قرار گرفته یا خیر بحث دیگری است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه استادان دانشگاه علامه طباطبایی با آغاز دولت سیزدهم همچنان در برگزاری نشست برای حل معضلات کشور راه گشا هستند، افزود: مفهوم عدالت که موضوع  بحث این جلسه است، اهمیت بسیاری دارد. واژه عدالت با نگاه به تاریخ تفکر با تاریخ بشری هم سن است. چنانکه در کتاب ارسطو با بحث سقراط و مفهوم عدالت آغاز می شود و با این حساب می توان گفت فلسفه با عدالت آغاز می شود.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: کتاب های آسمانی به ویژه قرآن نیز بارها به واژه های عدالت و قسط تاکید کرده است، براین اساس در فلسفه پیدایش جوامع و آمدن رسولان عدالت و عدالت ورزی نقش کلیدی داشته است.

سلیمی با تاکید براینکه واژه عدالت با فطرت و اندیشه بشر آمیخته شده است، عنوان کرد: درحال حاضر افراد در جوامع مدرن هم هر حرف و خواسته ای را در زیر پوشش عدالت بیان می کنند.

وی یادآور شد: مفهوم عدالت در حدود ۱۵۰ سال گذشته در کنار آزادی به ۲ جریان دوران مدرن از جمله مارکسیم و لیبرالیسم آغشته شد، مفاهیم برابری طبقاتی و جنگ با سرمایه داری در مکتب مارکسیسم و مفاهیم مربوط به عدالت از آزادی انسان ها از لیبرالیسم به عدالت رجوع می کند و این آغشتگی باعث می شود که ما متکیان به ادیان الهی گاهی برای فهم عدالت به این مفاهیم مراجعه کنیم، اما این درصورتی است که خودمان منابع دینی داریم که با عقلانیت بتوان عدالت را درک کرد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در قرآن بارها به کلمه قسط و عقلانیت تاکید شده است و براین اساس می توان گفت با عقلانیت می توان  مفهوم عدالت را در ک کرد. مفاهیم قرآنی نشان می دهد عدالت یک امر آمیخته شده با عقلانیت است و همچنین براین اساس عقلانیت امری فردی نیست و جمعی است، چنانچه مردم در قرآن با فعل های جمع به عقلانیت دعوت شده اند.

سلیمی افزود: امیدوارم با منابع مهم دینی، توجه دولت و اهتمام دانشگاهیان، الگوی مناسبی از این مفهوم عدالت برای جامعه استخراج شود.

به  گزارش ایرنا، دومین نشست از مجموعه نشست های تخصصی فصل-تحول با عنوان «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و عقلانیت» به همت دانشگاه علامه طباطبائی در حال برگزاری است.

این نشست دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، از ساعت ۱۰ تا ۱۳ به صورت دوگانه و با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی