بهترین روش پخت برنج پاکستانی کدام است؟

آیا با پخت برنج پاکستانی آشنا هستید؟ برنج یکی از پرمصرف‌ترین اقلام غذایی در سبد غذایی جمعیت کثیری از مردم جهان به‌ویژه در کشورهای آسیایی است. علاوه بر ایران، کشورهای بنگلادش، پاکستان، هند، اندونزی، میانمار، تایلند، آمریکا و برخی کشورهای دیگر از تولیدکنندگان مهم برنج هستند. برنج پاکستانی یکی از پرمصرف‌ترین انواع برنج خارجی است که در بازار ایران به‌وفور یافت می‌شود. برنج پاکستانی به دلیل ویژگی‌هایی همچون داشتن آمیلاز کمتر، در مدت‌زمان کمتری پخته می‌شود. برای پخت برنج دو روش وجود دارد که می‌خواهیم ببینیم کدام روش برای پخت برنج پاکستانی بهتر است.

روش‌ های مختلف پخت برنج

برای پخت برنج پاکستانی و هر نوع برنج دیگر دو نوع روش پخت وجود دارد. باتوجه‌به نوع برنج و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها، برای هر نوع برنج می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. البته این موضوع به سلیقه فرد نیز بستگی دارد. دو نوع روش برای پخت برنج وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

قبل از آن بهتر است این نکته را یادآور شویم که به دلیل اهمیت برنج در سفره خانواده ایرانی، بهتر است برای خرید برنج، آن را از فروشگاه‌های معتبر مانند مشهدبرنج خریداری کنید و اما انواع پخت برنج عبارت‌اند از:

1. آبکش کردن برنج

اولین روش پخت برنج پاکستانی و هر برنج دیگر، آبکش کردن است. در این روش به تعداد نفرات برنج پاکستانی را (در صورت لزوم) پاک‌کرده و در ظرف مناسبی بریزید و آن را بشویید. بعد از دو الی سه بار شستن برنج پاکستانی، اجازه دهید در آب ولرم و نمک حداقل به مدت 1 ساعت خیس بخورد.

هر چه زمان خیس خوردن برنج بیشتر باشد هنگام پخت و دم‌کشیدن، دانه‌های آن بیشتر قد کشیده و مجلسی‌تر می‌شوند. بعد از حداقل یک ساعت از خیس‌خوردن برنج، در یک قابلمه بزرگ، بزرگ‌تر از حجم برنج، آب بر روی گاز گذاشته و اندکی نمک به آن اضافه کنید تا به جوش آید. می‌توانید به آب در حال جوش آب‌لیمو اضافه کنید. این کار موجب می‌شود برنج سفیدتر و زیباتر شود.

بعد از جوش‌آمدن آب قابلمه، آب برنج را خالی کرده و داخل قابلمه بریزید. مدتی پس از جوش‌آمدن برنج، چند دانه برنج را زیر دست له کنید یا می‌توانید با دندان امتحان کنید. وقتی احساس کردید برنج پاکستانی شما تقریباً مغزپخت شده است قابلمه را از روی گاز برداشته و آبکش کنید. روی برنج پاکستانی داخل آبکش آب سرد بگیرید تا دانه‌ها کاملاً از هم جدا شده و ظاهر زیباتری پیدا کنند.

در این روش پخت برنج پاکستانی در قابلمه مناسب مقداری روغن و زعفران ریخته و روغن داغ درست کنید. سیب‌زمینی‌های حلقه‌شده را کف قابلمه بچینید و برنج داخل آبکش را در قابلمه بریزید. سپس روغن داغ درست کرده و روی برنج بریزید. با دسته قاشق چند حفره داخل برنج درست کنید.

بعد از داغ‌شدن قابلمه و خروج بخار، حرارت گاز را تنظیم کنید و اجازه دهید 1 تا 2 ساعت برنج دم بکشد. این روش پخت برنج پاکستانی بسیار مناسب مجالس است و برنجی با دانه‌های کشیده و ظاهری زیبا سرو خواهید کرد.

2. برنج کته یا دمی

نوع دیگر برای پخت برنج پاکستانی و انواع دیگر برنج، آماده‌کردن برنج به‌صورت کته است. در این روش برخی افراد برنج را به مدت 1 ساعت در آب خیس می‌کنند؛ ولی برخی دیگر بدون خیساندن آن را پخت می‌کنند. در هر حال روش پخت برنج به‌صورت کته به این صورت است که برنج پاکستانی را بعد از پاک‌کردن و شستن یا بعد از خیساندن، به آب قابلمه در حال جوش اضافه می‌کنیم.

دقت کنید که در این روش از پخت برنج پاکستانی یا هر نوع دیگر برنج، آب داخل قابلمه باید کم باشد. در روش کته یا دمی آب داخل قابلمه دور ریخته نمی‌شود؛ بلکه باید آب داخل قابلمه کاملاً تبخیر شود و در همین حالت برنج پخته می‌شود. دقت کنید که هنگامی که برنج در حال جوش است نمک و روغن آن را تنظیم کنید.

شما بنا بر سلیقه خود می‌توانید هر روش پخت برنج پاکستانی را انتخاب کنید؛ ولی توجه داشته باشید برنج خریداری شده کهنه یا نامرغوب نباشد. به این منظور برنج پاکستانی را از فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه اینترنتی مشهد برنج خریداری کنید. مشهد برنج انواع برنج ایرانی و خارجی را با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

کدام روش پخت برنج پاکستانی بهتر است؟

در مورد روش پخت برنج پاکستانی این موضوع به سلیقه افراد، موقعیت و رژیم غذایی بستگی دارد؛ به‌عنوان‌مثال پخت برنج به روش آبکش به دلیل ظاهر قد کشیده دانه‌ها، جلوه زیباتری داشته و به‌قول‌معروف مجلسی‌تر است. وقتی برنج آبکش را بعد از دم‌کشیدن با زعفران ناب ایرانی و زرشک خوش‌رنگ خراسان تزیین کنید صد برابر جذابیت آن بیشتر می‌شود.

در روش پخت برنج پاکستانی به‌صورت کته، شما یک برنج خوشمزه و غنی از املاح و ویتامین‌ها خواهید داشت. به دلیل آنکه در روش پخت کته آب برنج دور ریخته نمی‌شود و برنج با آب داخل قابلمه پخته می‌شود تمام ارزش‌های غذایی آن حفظ می‌شود. این در حالی است که با آبکش کردن برنج مقدار زیادی از ویتامین‌ها و املاح معدنی برنج از بین رفته؛ ولی نشاسته آن همچنان در برنج باقی می‌ماند.

به همین دلیل نمی‌توان گفت بهترین روش پخت برنج پاکستانی کدام است. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم این موضوع به موقعیت، سلیقه و رژیم غذایی فرد بستگی دارد؛ به‌عنوان‌مثال افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند و رژیم غذایی خاصی دارند به توصیه پزشک برنج کمتری مصرف کرده و بیشتر به‌صورت کته استفاده می‌کنند.

دقت داشته باشید که تازگی و مرغوبیت برنج نیز بر میزان املاح و ویتامین‌های آن تأثیر دارد. ما به شما اطمینان می‌دهیم که با خرید از فروشگاه مشهد برنج، برنجی مرغوب با قیمتی مناسب در دستان شما خواهد بود.

چند نکته مهم هنگام پخت برنج پاکستانی

در ادامه چند نکته کاربردی درباره پخت برنج را یادآوری می‌کنیم. این نکات عبارت‌اند از:

  • وقتی برنج تازه است بهتر است زمان خیس‌خوردن آن کمتر باشد. در مورد برنج کهنه این موضع برعکس است.
  • هنگام پخت برنج پاکستانی به روش کته، از میزان کمی آب استفاده کنید تا برنج به‌اصطلاح «شفته» نشده و دانه‌های برنج به یکدیگر نچسبند.
  • افزودن مقداری آبلیمو به آب در حال جوش برنج آبکش، موجب سفیدتر و شفاف‌تر شدن دانه‌های برنج می‌شود.
  • بهتر است در روش آبکش بعد از دم انداختن برنج، با دسته قاشق چند حفره کوچک در برنج ایجاد کنید. این کار موجب خروج بخار شده و برنج زودتر دم می‌کشد.


جمع‌بندی

برنج یکی از اقلام پرمصرف در سبد غذایی کشورهای آسیایی است. علاوه بر ایران بسیاری از کشورهای دیگر مانند تایلند، هند، پاکستان، اروگوئه و آمریکا نیز از تولیدکنندگان برنج هستند. یکی از انواع برنج که در بازار ایران نیز به‌وفور یافت می‌شود برنج پاکستانی است. برای پخت برنج پاکستانی و انواع دیگر برنج دو روش وجود دارد. روش آبکش و روش کته یا دمی.

هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های خود را دارند. این موضوع که کدام روش پخت بهتر است به عوامل مختلفی بستگی دارد. فاکتورهایی مانند موقعیت سرو برنج، سلیقه فرد و رژیم غذایی همگی بر تصمیم‌گیری درباره نوع پخت برنج تأثیر مستقیم دارند. به‌عنوان‌مثال روش آبکش کردن بیشتر مخصوص مجلس و زمان‌هایی است که می‌خواهیم یک برنج قد کشیده داشته باشیم.

از طرف دیگر در این روش بسیاری از املاح و ویتامین‌های برنج از بین می‌روند. برعکس روش آبکش‌کردن، در روش پخت برنج پاکستانی به روش کته، املاح و ویتامین‌های برنج حفظ می‌شوند. با هر دو روش شما برنجی خوشمزه خواهید داشت. منتها مهم این است که در چه موقعیتی برنج را می‌خواهید یا سلیقه شما کدام را می‌پسندد. علاوه بر این‌ها مهم‌ترین نکته، خرید برنج مرغوب است که در این مورد باید بسیار دقت کنید. اگر به دنبال خرید برنج پاکستانی با برند معتبر و قیمت مناسب هستید ما

فروشگاه مشهد برنج را به شما معرفی می‌کنیم که رضایت و حقوق مصرف‌کننده برای مشهد برنج اهمیت زیادی دارد.

انتهای رپورتاژ آگهی/

آشپزیکسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی