شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح ژنتیکی در فرهنگ انجام می‌دهد

به گزارش روز یکشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، برخی وزرای دولت سیزدهم با سعیدرضا عاملی،‌ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفت و گو کردند.

اصلاح ژنتیکی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این دیدار اظهار داشت: با فعالیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی بیگانه نیستیم. سیاست گذاری‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی موثر است که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: گل سر سبد این فعالیت‌ها را پایگاه استنادی علوم جهان اسلام می‌دانم که قلب علم ایران است. در دوره مسوولیت خود، زمینه توسعه آن را به صورت جدی فعال می کنم و دامنه فعالیت‌های آن را گسترش ویژه‌ای می‌دهم. برای سرمایه گذاری مادام العمر باید فرهنگ سالم ایجاد کنیم.

زلفی گل تاکید کرد: این حیطه مثل ژنومی است که از نسلی به نسل بعدی منتقل می شود؛ به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی از این منظر، اصلاح ژنتیکی فرهنگی انجام می‌دهد که اثرات آن بعد از چند قرن مشخص شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ایجاد نقشه جامع شفافیت کشور را پیشنهاد می کنم در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد. چون این کار فرهنگ ساز و موجب پویش و پالایش فرهنگی می‌شود. در نقشه جامع شفافیت کشور می توانیم از ناکارآمدی ها و پلشتی‌ها جلوگیری کنیم.

صدور انقلاب اسلامی از طریق دانشجویان خارجی

بهرام عین اللهی،  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این دیدار، گفت: دشمن ۲ جنگ را با ما شروع کرده است. یکی جنگ اقتصادی که مردم را در فشار قرار داد و دیگر جنگ فرهنگی که متاسفانه جوانان ما را دچار مشکلات عدیده ای کرده است. در این ۲ جنگ باید برنامه محور عمل کنیم و از داشته های خودمان بهره بیشتری ببریم.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر، بحث “مرجعیت علمی” است. مقام معظم رهبری این بحث را حدود ۱۰ سالی است که مطرح کرده‌اند و زیر ساخت‌ها و استعدادهای خوبی در وزارت بهداشت و درمان پزشکی داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تربیت دانشجوی خارجی اظهار داشت: صدور انقلاب اسلامی از طریق دانشجویان خارجی می‌تواند محقق شود. دانشجویان خارجی تربیت شده در ایران، مُبَلغ خوبی برای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود شده‌اند.
 
 

شورای عالی انقلاب فرهنگی پناهگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی

در بخشی دیگر از این نشست، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص ظرفیت بالای شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیشبرد برنامه ها، گفت: در مجلس شورای اسلامی به دلیل فضای موجود، رغبت چندانی برای پیشبرد بحث های کلان فرهنگی وجود ندارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی پناهگاه خوبی برای حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می شود و با بستر سازی های خوب و پشتیبانی رهبر معظم انقلاب از فرهنگ می توانیم با هم فکری و ظرفیت قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیاری از این مسائل و مشکلات را حل و فصل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه مهندسی فرهنگی در نظر داریم برای اجرای تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک دبیرخانه داخلی در این وزارتخانه راه اندازی کنیم تا برنامه‌ها و سندهای لازم را تدوین و در اختیار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بگذاریم.

اسماعیلی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از عقب افتادگی‌های جدی در حوزه فرهنگی وجود دارد که در بخش‌های سیاست گذاری، ساختار و سازمان‌های اجرایی به انجام برسانیم و بتوانیم بخشی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب را در این حیطه مرتفع کنیم.
 

بازگشایی آرام، تدریجی و پلکانی مدارس با تقدم ذاتی سلامت

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به دغدغه آغاز سال تحصیلی گفت: بازگشایی مدارس، در یک فضایی مبهم و پیچیده در حال انجام است. در این زمینه همه تمرکز را روی بازگشایی گذاشته ایم و با اطمینانی که به رییس جمهوری داده ام با تلاش دوستان آغاز خوبی را برای سال تحصیلی پیش بینی کرده ایم.

وی ادامه داد: شعار و رویکرد کلان ما برای بازگشایی مدارس، یک بازگشایی آرام، تدریجی و پلکانی با تقدم ذاتی سلامت زیر نظر ستاد ملی کرونا است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش در حوزه فرهنگ از همه مظلوم تر واقع شده است؛ با وجود شکل گیری دولت، اما وزارت آموزش و پرورش بلاتکلیف است.
 

حوزه ورزش و جوانان نیازمند مشورت ها و کمک های شورای عالی انقلاب فرهنگی 

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان هم در این نشست گفت: دنیای وسیع ورزش و موضوعات مرتبط با جوانان، نیازمند رسیدگی و توجهات خاص مرتبط با شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه گفت: وقتی تیم‌های ورزشی، مدرسان و مربیان در تعاملات بین المللی حضور پیدا می کنند، فرهنگ مناسب و ارزشی از آموزه های دینی در انقلاب اسلامی ایران را به نمایش بگذارند و در این زمینه خاضعانه نیازمند مشورت ها و کمک های شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

وی از بازی های بومی محلی با فرهنگ و خاستگاه های مختلف در کشور نام برد و افزود: در دنیا موضوع “صلح و ورزش” مطرح شده است، اما در آن زمان ایرانیان در زمان حمله دشمن، به سر حد مرزها می رفتند و به جای جنگیدن با دشمنان، پیشنهاد چوگان بازی می کردند.
 

سند میراث فرهنگی و صنایع دستی در حال آماده سازی است

محمد حسن طالبیان، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: میراث، گردشگری و صنایع دستی در واقع سه سازمان در دستگاه های مختلف بود و در همه شوراها این وزارتخانه مغفول ماند. در صورتی که این وزارتخانه بسیار پایه ای است چون مرکزی برای تولید دانش و آسان ترین مسیر برای گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در منطقه و دنیا است.

وی افزود: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در همه حوزه ها لحاظ شود و عضویت جدی در همه شوراها داشته باشد. همچنین سند میراث و صنایع دستی در حال آماده سازی است که به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم می کنیم.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی