سلیمی نمین: هیچ دلیلی ندارد رئیسی را مالک اشتر زمانه بنامیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «مردم ابراهیم رئیسی را می بینند یاد شهید رجایی می افتند»، « بار دیگر مالک اشتر….» و …تعابیری که این روزها از سوی برخی چهره های مطرح اصولگرا درباره رئیس جمهور به کار برده شد. نوعی مصداق سازی و تقدس گرایی که نمونه آن در سال های قبل و دولت احمدی نژاد نیز تجربه شده بود. این درحالیست که برخی از دیگر چهره های اصولگرا چون حسین ابراهیمی بر این اعتقادند که این قسم تشبیه سازی ها به نفع رئیس جمهور و مملکت نیست. 


بیشتر بخوانید؛

عضو جامعه روحانیت: تشبیه کردن رئیسی به این و آن به مصلحت نیست

واکنش به سخنان دیروز حدادعادل : خوانش برخی به عنوان رجائی،ما را با جنسِ بدلی مواجه کرد


در همین راستا، عباس سلیمی نمین چهره سیاسی اصولگرا در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به تشبیه سازی ها و مصداق سازی هایی که اخیرا درباره رئیس جمهور مطرح می شود، گفت:من این گونه اظهارنظرها را نمی پسندم بلکه بر این باورم باید اجازه دهیم که شخصیت ها، خودشان را به نوعی ثابت کنند در واقع ما با تعاریفی سعی نکنیم که قضاوت زودهنگام داشته باشیم. الان بستر برای آقای رییسی فراهم است واقعا فرصت های چشمگیری پیش روی ایشان است.

تعریف‌های کلیشه‌ای به نفع رئیسی نیست

او افزود: بنابراین باید اجازه دهیم آقای رییسی خودش را در میدان عمل ثابت کند این گونه تعریف ها نه تنها به نفع شخصیتی مثل آقای رییسی نیست بلکه یک بازخورد منفی را در جامعه به همراه خواهد داشت. شخص بنده معتقد به این نوع بحث ها و تعریف و تمجیدها نیستم کما اینکه رهبری هم این کار را نکردند در دیدار آقای رئیسی با رهبری، چنین تعریف هایی را شاهد نبودیم البته از یک عملکرد دفاع کردند چراکه رفتن به خوزستان اقدام ارزنده ای بود اما مثلا یک تعریف های کلیشه ای این گونه به عمل نیاوردند.

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید به رئیسی کمک کنند

این چهره سیاسی اصولگرا ادامه داد: من فکر می کنم این مسئله هم به نفع جامعه است و هم به نفع آقای رییسی که حمایت هوشمندانه داشته باشد یعنی ایشان مسیر را هموار کنند و همه چه جریان اصلاح طلب و چه جریان اصولگرا کمک کنند تا آقای رییسی بتواند میزان خدمتگزاری اش را بیشتر کند.

او بیان کرد: این کمک کردن برای همه ممکن است و همه ما به سهم خودمان می توانیم چنین خدمتی را به جامعه مان ارائه دهیم. گاهی اوقات راه هموار کردن مسیر ایشان، این است که نیروهای تندرو را سرجایشان بنشانیم و اجازه ندهیم دولت را با فشار از تصمیمات معقول دور کنند.

سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که این نوع تعاریف که مشابه آن را در دولت احمدی نژاد را شاهد بودیم، چه آسیب هایی برای دولت و کلیت جریان اصولگرایی است، تصریح کرد: این مسئله فقط در جریان اصولگرایی نیست جریان اصلاح طلب نیز، تقدس گرایی خاص خودش را دارد خود را پرچمدار آزادی و برخی ارزشها می دانند آنها با ارزشهای خودشان تملق می کنند اصولگرایان هم با ارزشهای خودشان تملق می کنند.

سلیمی نمین: هیچ دلیلی ندارد رئیسی را مالک اشتر زمانه بنامیم

تعاریف بیجا از احمدی‌نژاد، او را از خود بی خود کرد

او عنوان کرد: یکی از دلایل از خود بی خود شدن آقای احمدی نژاد را تعاریف بیجای برخی چهره های اصولگرا می دانم درست است که آقای احمدی نژاد انسان فرصت طلبی بود و دچار خودشیفتگی فاجعه‌آمیزی بود اما تعاریف و تمجیدهای این چنینی، علی القاعده تاثیرات منفی داشت .

این چهره سیاسی اصولگرا افزود: به طور طبیعی، عناصر متملق  سعی می کنند به  شخصیت های برجسته و کانون قدرت نزدیک شوند چراکه هر امضای کانون قدرت می تواند تاثیر جدی مالی بسیاری داشته باشد از این رو ما باید دقت داشته باشیم. این حرف بدین معنا نیست که کار خوب  مسئول را نبینیم و از آن تقدیر نکنیم اما تعاریف کلی  مانند اباذر زمانه یا شخصیت های تاریخی صدر اسلام،  کار نادرستی است.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که نگاه مردم به این تقدس گرایی ها چگونه می بینید؟ تاکید کرد:شاید عده ای از مردم، از این تعابیر خوششان بیاید یا حتی ممکن است در مورد افرادی که از آنها خوششان می آید غلو و یا بزرگنمایی کنند بنابراین عامه مردم این گونه هستند.

او اضافه کرد: مردم وقتی به فردی رأی می دهند و او را دوست دارند سعی می کنند او را بزرگ کنند چون فکر می کنند بزرگ کردن آن فرد بزرگ کردن خودشان هم محسوب می شود عامه مردم حتی در مورد ائمه و شخصیت های تاریخی هم غلو می کنند. چون شخصیتی که آنها می پسندند و الگوی آنها است و در مورد آن شخصیت بزرگنمایی صورت بگیرد به نوعی بزرگ کردن انسان هم هست.

سلیمی نمین: هیچ دلیلی ندارد رئیسی را مالک اشتر زمانه بنامیم

هیچ دلیلی ندارد ابراهیم رئیسی را مالک اشتر بدانیم بلکه…

سلیمی نمین درباره فضای بی اعتمادی حاکم بر جامعه و تاثیر این مقدس سازی ها بر عمیق شدن این بی اعتماد، عنوان کرد: ما نباید به این فضا دامن بزنیم باید بگوییم فلان کاری که آقای رییس جمهور انجام داد کار ارزنده ای است هیچ دلیلی ندارد که او را مالک اشتر بدانیم بلکه باید گفت ایثار و فداکاری آقای رییس جمهور به دلیل رفتن به خوزستان و دیدن رنج مردم از نزدیک بسیار ارزنده است چون وقتی افراد در جایگاه بالا قرار گرفتند حفظ جان و موقعیت برایشان بااهمیت می شود آقای روحانی را داشتیم که نزدیک به دو سال از دفترش بیرون نیامد که مبادا ویروس کرونا، او را تحت تاثیر قرار دهد.

نباید به رئیسی و مسئولان چک سفید امضاء بدهیم

سلیمی نمین اشاره کرد: بنابراین ارزش کار آقای رییسی را باید ببینیم و به نیکی از آن یاد کنیم در واقع نباید چک سفید امضا بدهیم بدین معنا که هر کار بدی انجام بدهد بگوییم مالک اشتر است وقتی می گوییم مالک اشتر، یک هاله ای از تقدس به او می بخشیم و ضعف او را نمی بینیم.

کسی جرأت نمی کرد به احمدی نژادی که می گفتند معجزه هزاره سوم انتقاد کند

وی گفت: کمااینکه در مورد آقای احمدی نژاد هم همین اتفاق رخ داد آقای احمدی نژاد وقتی وارد حقه بازی شد و کاپشنش را حراج کرد که بگوید ساده زیست است دیگر کسی جرات نمی کرد به شخصی که او را معجزه هزاره سوم نامیدند یا در هاله نور قرار گرفته یا یار امام زمان است چیزی بگوید یا انتقاد کند اگر هم انتقاد می کرد در تقابل با موج بود.

نباید رئیسی را در حصار قرار دهیم

او تصریح کرد: بنابراین باید بسیار مراقب بود یقینا آقای رییسی شخصی است که می خواهد در مسیر خدمت گام بر دارد از این رو می تواند ضعف ها و قوت هایی داشته باشد ما برای اینکه بتوانیم او را مفیدتر و تاثیرگذارتر در جامعه ببینیم یقینا باید یکایک رفتار او را ارزش گذاری کنیم اگر ارزش مثبتی داشت او را تشویق و از وی دفاع کنیم اگر منفی بود انتقاد کنیم و ایرادی هم ندارد.

سلیمی نمین در پایان جمع بندی کرد: بنابراین نباید آقای رییسی را در حصاری قرار دهیم گفتن اینکه آقای رییسی مالک اشتر زمانه است او را در یک حصاری قرار می دهد که یقینا برای ما دیدن ضعف های او سخت خواهد بود.

۲۷۲۱۹

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی