تغییر استراتژی صادرات برق/ وزیر نیرو چه وعده‌ای درباره خاموشی‌ها داد؟

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قطع برق در تابستان امسال مشکلات متعددی را متوجه اقتصاد ایران کرد  قطع برق واحدهای صنعتی و تولیدی از جمله سیمان و فولاد و دیگر واحدای صنعتی، بحرانی جدی را برای این صنایع  بازار تولیدات آنها مهیا کرد. بخش مهمی از گرانی سیمان و میلگرد و … در ماه های اخیر نیز به کمبود برق در واحدهای تولیدی و صنعتی بازمی گردد.

 بیشتر بخوانید:

                         آخرین خبر درباره میزان صادرات برق 

                       هزینه‌تراشی غیرقابل جبران ماینرها برای محیط‎زیست/سود استخراج رمزارز چقدر است؟

در هفته‌های اخیر ، وزارت نیرو با هدف کاهش قطع برق خانگی، نسبت به سهمیه بندی برق صنعتی اقدام کرد و حجم قطع برق خانگی با کاهش قابل توجه روبرو شد . این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که قطع برق صنعتی،تبعات تورمی شدیدتری را برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت .

صادرات برق

 قطع برق در روزهای آینده به صفر می‌رسد

محرابیان، وزیر نیرو حالا وعده داده است دیروز- یکشنبه هفت شهریور- قرار بود خاموشی‌ها کاهش داشته باشد، اما ۵۰۰ مگاوات خاموشی در بخش‌های غیرمصارف خانگی داشتیم که ظرف روزهای آینده این رقم به صفر خواهد رسید.

محرابیان گفته است احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی دیگر از برنامه‌های ما در آینده برای کاهش خاموشی هاست، مدیریت مصرف و تقاضا یکی دیگر از برنامه‌های ما در این موضوع است که قرار است در این رابطه  طرحی را به دولت و یک لایحه به مجلس ارائه دهیم.

او تصریح کرد: ایران در دسته ۱۴ کشوری قرار دارد که در جهان جهش نیروگاهی دارد.محرابیان در جریان رای اعتماد وزیران پیشنهادی ، در کمیسیون انرژی وعده داده بود که سال آینده قطعی برق نخواهیم داشت.

 آیا برق صادر می‎شود؟

در ماه‌های خیر اخبار مرتبط با صادرات برق از ایران با حساسیت افکار عمومی روبرو شده است . کمبود برق و قطع آن که از سوی مقامات وزارت نیرو ناشی از گرمای زودرس هوا و افزایش مصرف، ماینینگ و استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال و همچنین بالا رفتن دمای هوا و ایجاد مشکل برای پروسه تولید برق اعلام شده بود اما این روند در روزهای اخیر که هوا معتدل‌تر شده نیز ادامه یافته است.

در ماه‎های ابتدایی سال اعلام شد کمبود بارش‌ها سبب شده تا چاه‌های کشاورزی بسیار زودتر از مدت مشابه سال گذشته با حداکثر توان به برداشت آب اقدام کنند و میزان مصرف برق بیشتری داشته باشند و همین امر در ایجاد کمبود برق موثر بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق درباره صادرات برق گفته است: همواره اولویت اصلی صنعت برق تامین نیاز داخلی و مصرف برق هموطنان در داخل کشور است و به هیچ عنوان در صورت کمبود یا محدودیت در کشور، واردات برق از صادرات بیشتر است.

وزیر نیرو نیز سیاست وزارتخانه متبوعش در خصوص صادرات برق را اعلام و تاکید کرده است: در خوزستان مصرف برق حدود ۹۵۰۰ مگاوت است که ۷ هزار مگاوات آن به صورت برق‌آبی است، اما تامین برق از نیروگاه برق‌آبی مطمئن نیست و برق تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی را باید برای صادرات مد نظر قرار داد و تامین برق را از نیروگاه‌های حرارتی انجام داد.

به نظر می‌رسد تغییر استراتژی در صادرات برق در دستور کار قرار دارد و به زودی سیاست‎های وزارت نیرو در این زمینه مشخص خواهد شد.  

۲۲۳۲۲۳

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی