واکسیناسیون معلمان روزنه‌ای به بازگشایی مدارس

بازگشایی مدارس تا حدودی به ۲ مساله مهم واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان و کاهش آمار کلی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در فصل پاییز گروه خورده است. واکسیناسیون معلمان به نتایج خوبی رسیده اما برای دانش‌آموزان هنوز واکسنی تهیه نشده است.

مسوولان معتقدند اگر معلمان واکسینه شوند، بهتر می‌توانند برای بازگشایی مدارس تصمیم‌ بگیرند، بر اساس آمارها حدود ۷۰ درصد معلمان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و برخی مسوولان از واکسینه شدن ۸۵ درصد معلمان و کادر اداری آموزش و پرورش خبر می‌دهند.

اما واکسیناسیون معلمان به تنهایی نمی تواند پازل بازگشایی مدارس را کامل کند؛ چرا که با ورود سویه های جدید کرونا، گروه های سنی کودک و نوجوان دیگر فقط ناقل این بیماری نیستند بلکه خود نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و آنها هم باید علیه این ویروس کشنده واکسینه شوند.

البته واکسینه شدن معلمان بخشی از این پازل سردرگم را تکمیل می‌کند تا شاید به نقل از علیرضا رییسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در آبان ماه کلاس های درس در برخی از مدارس با جمعیت پایین به صورت حضوری تشکیل شوند.

امیدواریم به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که ۳۰ درصد باقیمانده معلمان نیز تا قبل از تصمیم قطعی برای بازشدن مدارس واکسینه شوند، هرچند ممکن است تعدادی از معلمان نیز تمایلی به واکسینه شدن نداشته باشند در صورتی که در شرایط کنونی به هر شکل واکسن زدن بهتر از ابتلا یا مرگ ناشی از ویروس کرونا است.

حدود ۸۵ درصد فرهنگیان واکسینه شدند

محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفته است: تاکنون به صورت میانگین در استان‌های مختلف، حدود ۷۰ درصد فرهنگیان برای واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند. مقرر بود مرحله اول واکسیناسیون فرهنگیان تا ۲۵ مردادماه تکمیل شود. البته ممکن است در برخی شهرها که مشکلاتی در حوزه تزریق داشته‌اند، تعداد محدودی باقی بمانند که می‌توانند از طریق ثبت نام در سامانه و دریافت نوبت نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

وی درباره تاریخ دریافت دز دوم واکسن برای فرهنگیان نیز می گوید: دز دوم  بر اساس نوع واکسن اعلام می‌شود که معمولا حدود چهار هفته بعد از دریافت دز اول خواهد بود.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره زمان قطعی بازگشایی مدارس اظهار داشت: هنوز شیوه نامه آموزش حضوری مدارس آماده نشده زیرا با امواج متعدد بیماری کرونا بخشی از کار تحت تاثیر قرار گرفته است. احتمالا بازگشایی به صورت حضوری با تاخیر مواجه خواهد شد ولی اکنون تصمیم درباره زمان بازگشایی زود است.

سید جواد حسینی رییس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی نیز از واکسینه شدن ۸۵ درصد پرسنل آموزش ‌و پرورش استثنایی علیه بیماری کرونا تا پایان مرداد خبر داده و گفته است: علاوه بر واکسیناسیون همکاران فرهنگی آموزش‌وپرورش استثنایی، واکسیناسیون تمام عوامل اجرایی پایگاه‌های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نیز انجام شده است.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در خصوص بازگشایی مدارس گفته است: در جلسه ستاد  تصمیم بر این شدکه دو گروه در وزارت های بهداشت و آموزش و پرورش تشکیل شوند و پروتکل‌های بهداشتی را تدوین کنند هرچند که رویکرد ستاد ملی کرونا بازگشایی حضوری مدارس است.

وی از بازگشایی مدارس از اول مهرماه سال جاری به صورت مجازی خبر داده و می گوید: از حدود ۱۱۲ هزار مدرسه در کشور ۶۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه زیر ۱۰۰ نفر دانش آموز دارد و تصمیم بر این است که در صورت بازگشایی  هیچ کلاسی نباید بیش از ۱۵ نفر دانش‌آموز داشته باشد.

به گفته رییسی، هم اکنون ۸۵ درصد معلمان و کادر اداری آموزش و پرورش واکسینه شده‌اند و دز دوم واکسیناسیون معلمان و کادرهای اداری نیز به سرعت انجام خواهد شد، زیرا تعطیلی مدارس آسیب بسیار بیشتری دارد و ما با اعمال پروتکل‌های بهداشتی به دنبال بازگشایی مدارس هستیم.

واکسینه شدن ۶۰ درصد فرهنگیان تهران 

محمد صیدلو مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اعلام کرده است:‌ دز اول واکسن کرونای بیش از ۶۰ درصد از فرهنگیان این استان برابر با ۲۳ هزار و ۸۰۱ نفر تزریق شده است، از مجموع ۵۵ هزار و ۹۳۹ همکار در استان ۲۳ هزار ۸۰۱ نفر دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و با احتساب همکارانی که جزء عوامل برگزاری انتخاب اخیر بوده‌اند که زودتر واکسینه شده‌اند و کسانی که براساس نوبت‌بندی سنی نیز واکسن خود را دریافت کرده‌اند، تاکنون بیش از ۶۰درصد همکاران در طرح واکسیناسیون شرکت کرده‌اند.

به گفته وی، در کل شهرستان‌های استان تهران ۱۸ پایگاه واکسیناسیون وجود دارد که ۱۱ پایگاه آن مخصوص فرهنگیان است و  هفت پایگاه دیگر با همکاری شبکه بهداشت مناطق و بر اساس نوبت دهی، طرح واکسیناسیون فرهنگیان را انجام می‌دهند، امیدواریم با اجرای کامل این طرح آمادگی لازم جهت ورود به سال تحصیلی پیش‌رو بر اساس تصمیم‌گیری‌های منوط به دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا فراهم شود.

تکمیل واکسیناسیون معلمان تا قبل از آغاز مهرماه

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفته است: تصمیم بر آن شده که پوشش دو نوبت واکسیناسیون معلمان و سایر کارکنان مدارس تا قبل از مهر و آغاز سال تحصیلی جدید به پایان برسد. اساتید دانشگاه‌ها نیز به همین منوال خواهند بود.

به گفته وی، تیم‌های کارشناسی درحال بررسی واکسیناسیون دانش آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر و انتخاب مناسب‌ترین واکسن برای آن‌ها هستند. در کنار این‌ها واکسیناسیون گروه‌های متعددی از مشاغل پرخطر نیز در دست انجام است.

شتاب روند واکسیناسیون در شهریور

دکتر مصطفی قانعی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به ایرنا گفته است که روند واکسیناسیون از شهریور ۱۴۰۰ در کشور شتاب می‌گیرد و تا پایان آذر ماه امسال وضعیت مطلوبی پیدا می کنیم.

آخرین رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور عدد ۷۶۴ هزار و ۱۸۵ تزریق مربوط به روز چهارشنبه سوم شهریور است.

اطلاعیه شماره ۱۱ وزارت بهداشت در پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه که سوم شهریور منتشر شد ماحصل واکسیناسیون در ایران را چنین بیان کرد:‌ تاکنون ۱۷ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۷۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۸۳۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۴ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۱۹ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی