اهمیت خدمات شبکه چقدر است؟

خدمات شبکه آی تی پشتیبان

خدمات شبکه از جمله خدماتی است که امروزه اکثر مجموعه ها برای پیشبرد اهداف خود به آن وابسته هستند. شاید در نگاه اول برای کسب و کارهایی که زیر 5 تا کامپیوتر دارند به چشم نیاید (که در واقع این گونه نیست) اما برای کسب و کار هایی که در حال توسعه هستند بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد.

دلایل نیاز به خدمات شبکه

اما چرا ؟ مگر خدمات شبکه قرار است چه کار مهمی برای شما انجام دهد که باید یک هزینه جداگانه را به آن اختصاص دهید؟ جواب این سوال را به صورت ساده می گوییم.

کسب و کار هایی که تازه کار خود را شروع کرده اند اطلاعات حساسی ندارند اما کسب و کار هایی که به یک مرحله ی حداقلی رسیده اند و روز به روز اهمیت اطلاعاتی که در اختیار دارند بیشتر و بیشتر می شود، خیلی بیشتر به اهمیت سیستم های کامپیوتری و اطلاعاتی که در آن تولید و نگهداری می شود پی می برند.

1-افزاش حجم کاری

از طرفی دیگر هر چقدر حجم کار های یک مجموعه افزایش پیدا می کند، اهمیت سیستم های کامپیوتر و سرور ها بیش از پیش می شود و استفاده از آن برای انجام امور مختلف افزایش می یابد.

2- افزایش پرسنل مجموعه

به عنوان مثال شما زمانی که یک حسابدار در مجموعه خود دارید، نرم افزار حسابداری بر روی یک کامپیوتر نصب می شود و حسابدار مربوطه کار خود را انجام می دهد. اما زمانی که تعداد حسابدار های یک مجموعه بیش از یکی می شود، نیاز است تا آن ها به صورت همزمان بر روی اسناد مربوطه کار کنند. در اینجا نیاز به سرور به وجود می آید.

3-انتقال اطلاعات راحت تر

از طرفی دیگر وقتی پرسنل یک مجموعه کم است برای انتقال اطلاعات خود می توانند از فلش استفاده کنند. اما زمانی که تعداد افراد زیاد می شود و حجم کار ها افزایش پیدا می کند، برای انتقال اطلاعات افراد بین یکدیگر نیاز به پوشه های اشتراکی و در نهایت یک سرور برای انجام این کار می شود. در نهایت کار ها و اطلاعات مهم در مجموعه ها نیازمند سرور است.

انتقال اطلاعات در خدمات شبکه

4-نگهداری از اطلاعات و کامپیوتر ها

از طرفی دیگر سرور خود کامپیوتری است که امکانات خاص تری نسبت به کامپیوتر ها دارد و از آنجایی که اطلاعات مهم بر روی آن ذخیره شده است، نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه دارد تا از کار افتادگی آن موجب تاخیر در کارهای پرسنل یک مجموعه نشود. در نهایت کم کم نیاز به شخص یا شرکتی احساس می شود تا کار هایی از این دست را بتواند به درستی جلو ببرد.

خدمات شبکه یک تخصص است!

همانگونه که یک شرکت برای انجام کارهای حسابداری نیاز به حسابدار دارد و برای انجام کارهای مختلف شرکت نیاز به منشی دارد، برای انجام کارهای مرتبط با کامپیوتر ها و شبکه های کامپیوتری نیاز به قسمتی دارد که بتواند موارد مربوطه را به درستی انجام دهد.

لازم است که اشاره کنیم به این کارها خدمات شبکه گفته می شود که خود باز به قسمت های مختلفی تقسیم بندی شده و وابسته به نیاز های یک مجموعه می تواند سرویس مختلف خدمات شبکه به این مجموعه ها ارائه داده شود.

خدمات شبکه شامل چه مواردی است؟

اگر میخواهید با خدمات شبکه آشنایی کامل تر پیدا کنید می توانید به سایت خدمات شبکه آی تی پشتیبان مراجعه کنید تا بیشتر با این گونه خدمات آشنا شوید اما در اینجا به طور خلاصه برخی از خدمات شبکه ی با اهمیت را که اکثر مجموعه ها به آن نیاز دارند، برای شما عنوان می کنیم.

1-حفظ امنیت اطلاعات

زمانی که اهمیت اطلاعات یک مجموعه زیاد می شود، حفظ و نگهداری از آن نیز بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. این حفظ امنیت اطلاعات در شبکه های کامپیوتری خود به قسمت های مختلفی تقسیم بندی می شود:

تعیین دسترسی مجاز افراد

اولین و مهم کار برای حفظ امنیت اطلاعات در یک مجموعه تعیین دسترسی های درست برای تمامی افراد است. حتما شنیده اید که میگن آدم ها مراقب غریبه ها هستند و خیلی وقت ها از نزدیکان خود آسیب می بینند. این موضوع در یک مجموعه و شرکت هم وجود دارد.

خدمات امنیت شبکه

خیلی اوقات دسترسی همکاران در یک شرکت به اطلاعات مهم بخش شما راحت تر از یک آدم غریبه است. در نهایت کارشناس خدمات شبکه باید با تعیین دسترسی های مجاز برای افراد، جلوی هر گونه سو استفاده و دسترسی از این طریق را بگیرد. این تعیین دسترسی ها باید به گونه ای باشد تا خللی بر روی کار افراد وارد نشود و در عین حال کسی نتواند به صورت عمدی و یا سهوی به اطلاعات بخش های دیگر صدمه ای وارد کند.

تعیین امنیت شبکه

بخشی از امنیت شبکه مربوط به تعیین دسترسی بود که توضیح دادیم اما بخش دیگر مربوط به جلوگیری از نفوذ عوامل بیرونی است! کارشناس خدمات شبکه وظیفه دارد تا با انجام تنظیمات درست در شبکه و استفاده از سیستم های امنیتی مانند آنتی ویروس ها جلوی هر گونه اتفاق خارجی را بگیرد.

استفاده از ابزار های امنیت شبکه

لازم به توضیح است که هر ابزاری اگر به صورت درست در یک جا استفاده نشود، می تواند خود آسیب زا و دردسر ساز شود، به گونه ای که افراد همان کارهایی که به صورت روتین و عادی انجام میدادند رو هم دیگر نمی توانند به صورت درست انجام دهند. بر اساس این موضوع شخص یا شرکتی که قرار است خدمات شما را انجام دهد باید علم و تجربه کافی در این رابطه را در اختیار داشته باشد تا بتواند از ابزار های امنیتی به درستی استفاده کند.

2- تهیه بکاپ های استاندارد

فکر نمی کنیم اهمیت بکاپ گیری بر کسی پوشیده باشد اما خیلی ها فکر می کنند بکاپ یعنی یک نسخه کپی از اطلاعات! که این موضوع به صورت کامل درست نیست! عملا همان نسخه کپی از اطلاعات اگر نتواند در مواقع بحرانی مورد  استفاده قرار گیرد دیگر نمی توان اسم آن را بکاپ گذاشت! به عنوان مثال فرض کنید سیستم شما آلوده به باج افزار شود و تمامی اطلاعات شما همراه با بکاپ ها نابود شود!

خدمات بکاپ در شبکه

در نتیجه چگونگی بکاپ گیری برای اینکه در هر موقعیت خطرناکی بتواند مورد استفاده قرار بگیرد حرف اول را میزند در غیر این صورت بود و نبود فایل های بکاپ دیگر اهمیتی نخواهد داشت. اما چگونه این موضوع امکان پذیر است؟

بکاپ آفلاین در خدمات شبکه

یکی از شیوه های بکاپ گیری که آی تی پشتیبان برای خدمات پشتیبانی شبکه پروژه های خود انجام می دهد بکاپ گیری آفلاین است، به این صورت که لازم است به صورت حضوری انجام شود تا حفظ امنیت اطلاعات تضمین شده باشد و هیچ عامل بیرونی نتواند منجر به آسیب به اطلاعات شود. در این بکاپ اطلاعات به یک دیوایس خارج از شبکه منتقل می شود.

بکاپ گیری ابری

بکاپ گیری در فضای ابری نیز یکی دیگر از خدمات شبکه آی تی پشتیبان است که برای جلوگیری از حذف ناخواسته اطلاعات انجام می شود. تاکید ما بر روی بکاپ گیری و روش های مختلف برای انجام آن به خوبی نشان دهنده اهمیت حفظ اطلاعات در خدمات شبکه می باشد که خیلی از مجموعه ها بدلیل تکراری بودن پروسه و همچین زمان بر بودن آن، پس از مدتی دیگر انجام نمی دهند! اما این موضوع برای آی تی پشتیبان بیش از هر موضوع دیگری حائز اهمیت است.

انتهای رپورتاژ آگهی/

 

فناوریکسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی