چاقی مادران باردار خطر ابتلای فرزندان به سرطان روده را افزایش می‌دهد

به گزارش روز پنجشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از ساینس، بر اساس نتایج این تحقیقات که با مطالعه روی بیش از ۱۸ هزار مادر و فرزند از سال ۱۹۵۹ تا سال ۲۰۱۹ میلادی انجام گرفت، مشخص شد شرایطی که در اثر چاقی در رحم مادر ایجاد می‌شود، فاکتورهای خطر کلیدی برای ابتلا به این نوع سرطان هستند.
بر اساس این تحقیقات افزایش وزن مادران در ابتدای بارداری ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده در فرزندان آن‌ها ندارد، در حالی که افزایش وزن کلی مادران به میزان ۱۰ تا ۱۳ کیلو در دوران بارداری موجب افزایش خطر ابتلای فرزندان آن‌ها به سرطان روده به میزان دو برابر می‌شود.
همچنین میزان خطر ابتلا به این نوع سرطان در بین نوزادانی که با وزن ۴ کیلو گرم و بیشتر متولد می‌شوند، در مقایسه با نوزادانی که با وزن طبیعی متولد می‌شوند، بیشتر است.
به گفته محققان با توجه به این که تحقیقات انجام شده از نوع شهودی است، تنها وجود رابطه بین چاقی مادران در دوران بارداری و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده در فرزندان را اثبات می‌کند و مستنداتی را در خصوص دلیل این ارتباط به دست نمی‌دهد.
روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک ضایعات غذا خارج می‌شوند و ضایعات آماده دفع می‌شوند.

سرطان روده بزرگ از رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها ناشی می‌شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ‌های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می‌شوند. ممکن است این پولیپ‌ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.
مراحل اولیه سرطان معمولا بدون علامت است؛ بنابراین غربالگری هر ۶ ماه یک بار توصیه می‌شود. تغییر در اجابت مزاج و اسهال یا یبوست مداوم، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع، نازک شدن قطر مدفوع، مشاهده خون در مدفوع، سندرم روده تحریک پذیر، شکم درد و نفخ مداوم، خستگی مزمن، کاهش اشتها، کم خونی، احساس درد در ناحیه شکم و کاهش وزن از مهمترین علایم هشدار بیماری هستند.
آزمایش خون و مدفوع رایج‌ترین روش‌های تشخیصی هستند. در صورت مشاهده علائم بیماری، برای تشخیص نهایی از کولونوسکوپی و نمونه برداری استفاده می‌شود. افرادی که در خانواده خود سابقه بیماری روده یا انواع سرطان دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.  
عوامل متعددی از جمله عدم تحرک، سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال (روده بزرگ) نقش دارد.
میوه و سبزیجاتی مانند انار، انگور، گلابی، قارچ، عدس، سویا و نخود سبز حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند باعث جلوگیری از التهاب و بیماری‌های روده شوند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Gut منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی