امضای تفاهمنامه بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی و موسسه اصلاح بذر چغندرقند

به گزارش ایرنا، تفاهم نامه همکاری های تحقیقاتی درهفت ماده و ۵ تبصره امروز چهارشنبه به امضای روسای دو مرکز رسید که از اهم موضوعات آن تعامل و همکاری فعال و سازنده جهت برقراری ارتباطات علمی و پژوهشی هدفمند با مشارکت تخصص های مختلف در راستای وظایف حاکمیتی و تحقیقاتی و انجام تحقیقات مشترک مورد نیازطرفین به منظور توسعه و تجاری سازی محصولات فناورانه در حوزه گیاهان قندی به شرح شناسایی نشانگرهای مولکولی SNP مرتبط با تجمع ساکارز در ریشه چغندرقند، شناسایی نشانگرهای مولکولی پیوسته با ژن های تحمل به ساقه روی (بولتینگ) در چغندرقند، شناسایی نشانگرهای مولکولی جدید پیوسته با ژن های مقاومت به ریزوکتونیا است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در مراسم امضا و تبادل این تفاهم نامه، برگزاری جلسه امروز را در راستای تفاهمات صورت گرفته در جلسه نخست هماهنگی ۲۱ فروردین ماه امسال دانست.

مریم هاشمی تصریح کرد: راهکارهای همکاری مشترک با موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند بررسی شده و حاصل بررسی های صورت گرفته در قالب تفاهم نامه امروز امضا شد.

اباذر رجبی معاون پژوهشی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند نیز، محورهای مدنظر در تفاهم نامه را شامل نشانگرهای ملکولی و اصلاح معکوس چغندرقند برشمرد و مهمترین اولویت موسسه متبوع خود را بالابردن عیار چغندرقند با روشهای ملکولی دانست.

صابر گلکاری رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز  در سخنانی عنوان کرد که با توجه به نیاز روزانه به صنعت قند و شکر، پژوهشگاه بیوتکنولوژی مایل به کمک برای رفع معضلات کشاورزی این حوزه است.

وی در ادامه جلسه که در محل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاوری برگزار شد خواستار تهیه یک ساز و کار منظم به منظور ارتقا هرچه بیشتر همکاری های منظم بین پژوهشگاه  و سایر موسسات تحقیقاتی شد.

داریوش طالقانی رییس موسسه تحقیقات اصلاح تهیه بذر چغندرقند نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از رویکرد جدید پژوهشگاه در تعامل بیش از پیش با موسسات تحقیقاتی، مشکل بزرگ گیاه چغندرقند را بیماری های مختلف این گیاه از جمله ریزومانیا و انحصار شرکت های بزرگ تولید کننده بذر آن در دنیا عنوان کرد.

وی ضمن تأکید بر نقش موثر پژوهشگاه در امور اصلاحی بذر چغندرقند، اولویت اصلی موسسه را بالا بردن عیار چغندرقند با روشهای نوین بیوتکنولوژی دانست.

امضای تفاهمنامه بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی و موسسه اصلاح بذر چغندرقند

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی