توصیه اصلاح طلب معروف به رئیسی/ ۴ یا ۵ نفر از وزرای پیشنهادی رای نمی آورند

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی به بیان نکاتی درباره کابینه پیشنهادی رئیسی و دفاع او از آن پرداخت که در ادامه بخشی از آن را می خوانید. 

*آقای عطریانفر! ارزیابی و تحلیل کلی شما از سخنرانی‌ها و اظهارات آقای رئیسی چیست؟ دفاع ایشان را از وزرای پیشنهادی در مجلس چگونه دیدید؟

رقبای سیاسی درانتخابات ریاست جمهوری در مرحله تبلیغاتی شعارهای وسیع و کمتر واقع بینانه‌ای را مطرح می کنند و برای پیروزی بر رقیب، جلب نظرافکار عمومی و تاثیر روی نظر مردم شعارهای دهن پُرکنی می دهند ولی وقتی به مسئولیت می رسند و در انتخابات پیروز می شوند طبیعی است که نمی توانند متکی بر همان شعارهای غیر واقعی، جامعه را اداره کنند و مجبور هستند روی زمین بیایند و تصمیم بگیرند.

 در انتخابات سال ۱۴۰۰ شعار رقبای انتخاباتی عموما شعارهای اقتصادی بود مبنی بر اینکه ما می توانیم معیشت مردم را بهبود ببخشیم، قدرت خریدشان را افزایش دهیم. شعارهایی که بسیار جذاب بود اما واقعیت این است که مهم ترین اولویت آقای رئیسی، باید تاکید روی بازشناسی عوامل اصلی مشکلات اقتصادی، پاسخگویی به دغدغه های مردم و تقویت قدرت خرید (خصوصا جامعه محروم) در ایران باشد و در این رابطه باید یک تیم هماهنگ با خرد جمعی وجود داشته باشد.

 نیروهای کابینه ایشان باید از یکپارچگی همدلانه ای برخوردار باشند و از همه مهم تر از نظر من تفوق ذهنی شخص رئیس جمهور است که باید بتواند در بزنگاه ها، چه موارد اقتصادی و یا غیر اقتصادی حرف تمام کننده‌ای داشته باشد وعمل بکندیعنی سخن ایشان سخن بی تردید وبا اراده ای محکم باشد. ترکیب کابینه مطرح شده، حداقل در گام اول این را نشان نمی‌دهد چون بخش گسترده ای از نیروها شاید مورد شناخت مستقیم شخص آقای رئیسی نبودند و با همفکری دیگران اینها را دور هم جمع کرده اند، البته من این را برای یک رئیس جمهور عیب نمی دانم.

حداقل توصیه‌ای که به رئیس جمهور داریم این است که ایشان سکان تصمیم گیری و تدبیر را باید در دولت، شخصا بدست بگیرد مبادا اجازه دهد اختلاف نظر میان وزرائی که احتمالا رأی خواهند آورد و کار را شروع میکنند، باعث معلق شدن انتظارات مردم شود. به نظر من اگر روی این قضیه تاکید کنیم به نفع کشور، مردم، رئیس جمهور و دولت خواهد بود.

توصیه اصلاح طلب معروف به رئیسی/ ۴ یا ۵ نفر از وزرای پیشنهادی رای نمی آورند

*پیش بینی شما این هست که این کابینه رای آورد یا خیر؟

طبیعی است اگر مجلس بخواهد دغدغه رهبری که روز تنفیذ اعلام کردند دولت باید استقرار پیدا کند را پاسخ دهند باید به کل تیم رای دهد. این مجلس به صورت کلان سیاسی خود از حامیان آقای رئیسی بوده و باید از مؤید دولت ایشان هم باشد اما واقعیت این است که به خاطر عدم حضور نیروهای برجسته تر جبهه اصولگرایی ، مجلس نسبت به برخی از این چهره ها حساسیت منفی دارد و احساس می کند نمی تواند رأی حرفه ای خود را مثبت بدهد. وقتی اینگونه باشد احتمال رای نیاوردن ۴ ، ۵ نفر از این افراد وجود دارد.

از این جهت توصیه من این است به جای اینکه مجلس وقت خود را الان مصروف این مسئله کند که به کدام یک از این افراد رای بدهد یا ندهد، (اگرچه ما نمی توانیم برای مجلس تعیین تکلیف کنیم) اما اگر وقت خود را بیشتر روی هماهنگی وزرای معرفی شده متمرکز کند و به آقای رئیسی کمک کند که یک کل منسجم نسبتا موفقی را در دولت تشکیل دهد، بهتر از جاری ساختن نوعی اختلاف و تفاوت در وزرایی است که تعدادی از آنها بخواهند رای نیاورند و کابینه بخواهد بعداً با تنی چند وزیر تواناتر اما ناهماهنگ تکمیل شود.

در نتیجه فکر می‌کنم یک کابینه متوسط و حتی ضعیف اما هماهنگ، به خصوص در این شرایط، می تواند کارها را مؤثرتر پیش ببرد و مسائل را حل کند تا کابینه ای که در آن اختلاف موج بزند ولی برخی چهره هایش شاخص باشند. کار جمعی دولت را زودتر به اهداف تعریف شده  می‌رساند.

۲۷۲۱۵

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی