مسیر یادگیری برنامه نویسی از 0 تا 100

مسیر یادگیری برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از مهم ترین و مفیدترین مهارت ها در عصر تکنولوژی است. یادگیری برنامه نویسی مخصوصا برای افرادی که به دنبال شغلی با درآمد مناسب و فضای پیشرفت زیاد هستند بسیار گزینه مناسبی است. علاوه بر این بازار کار برنامه نویسی بازاری است که همیشه تقاضای آن روبه افزایش است و دلیل آن مهاجرت کسب و کارهای سنتی به مدل های کسب و کار آنلاین و امروزی است.

شاید باورتان نشود اما با وجود این تعداد برنامه نویس در دنیا، همچنان کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه احساس می شود. بنابراین می توان گفت همچنان در دنیا تقاضا بیشتر از عرضه می باشد و این یک فرصت طلایی برای یادگیری این تخصص و شروع به کار است. ما در این مقاله قصد داریم تا یک مسیر مناسب برای یادگیری برنامه نویسی به شما ارائه کنیم تا بتوانید با یک برنامه ریزی اصولی اولین قدم ها را برای ورود به این حوزه بردارید.

 

1-   اهداف شغلی خود را تعیین کنید.

این اولین چیزی است که باید به آن فکر کنید چرا که به شدت در مسیر آینده شما در برنامه نویسی تأثیر می گذارد. شما باید از ابتدا بدانید که قرار است چه کاری انجام دهید، کجا می خواهید کار کنید؟ ایران یا خارج از کشور؟ در چه شاخه ای از برنامه نویسی قصد فعالیت دارید؟ و بسیاری سوالات دیگر که باید از ابتدا پاسخ آن را بدانید.

به عنوان مثال:

  • برای توسعه راه حل های سازمانی سمت سرور، جاوا (Java) بهترین گزینه است.
  • برای کدنویسی بک‌اند، می‌توانید PHP، Python یا Ruby را انتخاب کنید.
  • برای توسعه دهندگان فرانت اند، یادگیری جاوا اسکریپت یا TypeScript بهترین سرمایه گذاری است.
  • اگر می خواهید در آینده یک تحلیلگر داده باشید، جاوا، پایتون، اسکالا یا R مناسب خواهند بود.
  • برای توسعه بازی نیز می تواند یادگیری C++ یا سی شارپ به همراه موتور بازی Unity مناسب باشد.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری

1-   برای شروع یک زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید.

بعد از اینکه درباره آینده شغلی خود و اینکه چه حرفه ای را می خواهید پیش بگیرید فکر کردید، حالا زمان انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب برای شروع یادگیری است. در ادامه بهترین گزینه ها برای شروع یادگیری برنامه نویسی را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

جاوا (Java)

جاوا یکی از معروف ترین و تاثیرگذارترین زبان های برنامه نویسی جهان است که متعلق به کمپانی اوراکل است. یادگیری جاوا نسبتاً ساده است و حوزه کاربرد بسیار وسیعی دارد. این زبان بر اساس اصل “یک بار بنویسید، هر جا اجرا کنید” طراحی شده، به این معنی که پس از کامپایل کد، می توان آن را بر روی تمام پلتفرم های پشتیبانی شده توسط جاوا بدون تغییر در کدها اجرا کرد.

 

کاربردهای جاوا:

  • برنامه های سطح سازمانی سمت سرور
  • برنامه های موبایل (برای اندروید)
  • بک اند در توسعه وب
  • اطلاعات بزرگ

 

پایتون (Python)

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی که به سرعت در حال پیشرفت می باشد، پایتون است. همانطور که احتمالاً می دانید، این زبان در سال 1991 معرفی شد و نام خود را از سریال کمدی “سیرک پرواز مونتی پایتون (The Flying Circus of Monty Python)” گرفته است. پایتون یک زبان برنامه نویسی ساده است که مخصوصاً برای مبتدیان بسیار مناسب است چرا که می‌توانید بدون نیاز به هفته‌ها نشستن و مطالعه درباره سینتکس آن کدنویسی را شروع کنید.

 

کاربردهای پایتون:

  • بک اند در توسعه وب
  • علم داده
  • نمونه سازی

 

سی پلاس پلاس (C++)

C++ و C قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی در این لیست هستند و البته زبان های بسیار قدرتمندی نیز هستند. C++ در اوایل سال 1980 به عنوان مجموعه ای از پیشرفت ها در زبان برنامه نویسی C برای نیازهای خود ایجاد شد. یعنی در ابتدا برنامه‌ریزی نشده بود که زبان برنامه‌نویسی تحت عنوان  C ++ ایجاد شود.

 

کاربردهای C++

  • بازی های Triple-A و همه برنامه‌هایی که تأخیر (latency) در آنها حیاتی است
  • سیستم های عملیاتی
  • درایورها و برنامه های کاربردی سیستم

 

روبی (Ruby)

یکی دیگر از نام های معروف در دنیای برنامه نویسی روبی است. با وجود اینکه این زبان در سال 1993 ظاهر شد، تنها در 10 سال یعنی در سال 2003، زمانی که فریم ورک Ruby on Rails 2.0 منتشر شد، به یک محبوبیت جهانی رسید. این نسخه در واقع برای حل تمام کارهای پیش پا افتاده ای که متخصصان وب مدرن با آن روبرو هستند طراحی شد. این یعنی سرعت توسعه به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

 

کاربردهای روبی

  • بک اند در توسعه وب
  • اسکریپت ها
  • برنامه های وب

 

برنامه ریزی برای یادگیری برنامه نویسی

1-   برنامه ریزی برای شروع یادگیری

 

حالا باید دریابید که چگونه یک برنامه یادگیری واضح و مشخص برای یادگیری برنامه نویسی ایجاد کنید که به شما کمک کند تا به سریع ترین و بهترین شکل ممکن مسیر یادگیری را طی کنید. علاوه بر این شما باید پیشرفت خود را در طول زمان مقایسه کنید تا بدانید تا کجا پیش رفته اید و چه مهارت هایی را باید در ادامه یاد بگیرید. برای این برنامه ریزی مراحل زیر را طی کنید:

 

طرح خود را بخش بندی کنید

اولین و مهمترین قدم این است که هدف بلند مدت خود را به بخش های کوچک تقسیم کنید. برای هر بخش یک جدول زمانی ایجاد کنید و بر اساس آن حرکت کنید. زمان مناسب را برای هر بخش در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که تمام اطلاعات آن بخش را به خوبی می آموزید. از عجله برای تکمیل دوره یادگیری خود خودداری کنید.

 

یک مهلت تعیین کنید

برای ایجاد یک برنامه ریزی مناسب، ابتدا باید یک ددلاین برای خود تعیین کنید. تصمیم بگیرید که چند هفته یا چند ماه طول می کشد تا کل دوره یادگیری خود را کامل کنید. شما باید یک عدد حدودی در ذهن خود داشته باشید. سپس تکالیف را طبق برنامه خود انجام دهید تا در مهلت مقرر یادگیری زبان مورد نظر خود را به پایان برسانید.

گذراندن دوره های آموزش برنامه نویسی

منابع لازم برای یادگیری را پیدا کنید

گام بعدی یافتن منابع کارآمد یادگیری برنامه نویسی مانند وبلاگ ها، کانال ها و… است. از طریق گوگل جستجو کنید تا منابع مختلف را بیابید. یکی از بهترین گزینه ها برای یادگیری برنامه نویسی استفاده از دوره های آموزش برنامه نویسی در سایت داناپ (Danup.ir) است که تقریبا تمامی زبان ها و فریم ورک های برنامه نویسی را به کمک آن می توان یاد گرفت.

 

تعادل بین یادگیری تئوری و عملی را حفظ کنید

برنامه نویسی یک فعالیت عملی است. مثل شنا کردن، مثل نواختن آلات موسیقی. بنابراین، تا حد امکان بیش از آنچه به صورت تئوری می آموزید، به شکل عملی کدنویسی کنید.

 

عضو جوامع برنامه نویسی شوید

برای حفظ انگیزه و دریافت پشتیبانی، می توانید بخشی از جوامع مختلف توسعه دهندگان باشید. در آنجا می‌توانید با افرادی که مشکلات مشابهی دارند و همچنین با برنامه‌نویسان باتجربه‌تر که ممکن است به شما کمک کنند ارتباط برقرار کنید. بهترین جامعه برنامه نویسان وبسایت Github است که در واقع پلتفرمی برای ذخیره، توزیع و مدیریت کدهای منبع یا همان سورس کدهاست. حرفه ای ترین توسعه دهندگان دنیا از جمله توسعه دهندگان کمپانی های بزرگی چون مایکروسافت و RedHat در این پلتفرم فعالیت دارند و می توانید از تجربیات آنها استفاده کنید. Reddit نیز می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. ردیت شامل 130000 کامیونیتی است و هزاران موضوع و مطلب در رابطه با برنامه نویسی در ان وجود دارد.

انتهای رپورتاژ آگهی/

آموزشکسب و کار
رپورتاژ

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی