پوشکی که قند خون را کنترل می‌کند

به گزارش روز سه‌شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از ساینس، نظارت مستمر نشانگرهای زیستی بدن یکی از روش‌هایی که به تازگی برای کنترل بیماری‌ها و سلامت با استفاده از تجهیزات و ابزار پوشیدنی مورد توجه محققان قرار گرفته است. یکی از این موارد سطح گلوکز بدن است که در بیماران مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است.

به این منظور محققان ژاپنی پوشکی ابداع کرده‌اند که قند خون بیمار را به طور مستمر کنترل می‌کند و اطلاعات ضروری را در اختیار کادر پزشکی قرار می‌دهد. این ابزار فقط برای سالمندان کاربرد ندارد و بیمارانی که تحت مراقبت‌های ویژه هستند نیز از نمونه‌گیری مستمر خون بی‌نیاز می‌شوند.

در سطح این پوشک حسگرهایی تعبیه شده که اطلاعات مورد نیاز را با فناوری بی‌سیم برای پزشک ارسال می‌کند. مشکلی که در توسعه این فناوری وجود داشت، تامین منبع انرژی بود، زیرا امکان تعبیه باتری در پوشک وجود ندارد. محققان برای حل این مشکل از الکتروشیمی استفاده کردند که در آن انرژی مورد نیاز از ادرار بیمار تامین می‌شود.

کنترل قند خون با این روش حدود یک دقیقه زمان می‌برد و می‌توان از این فناوری و نمونه عرق برای تشخیص نشانگرهای زیستی دیگر نیز استفاده کرد.
نتایج این مطالعه در نشریه  ACS Sensors منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی