نخستین اهدای موفقیت‌آمیز کلیه و کبد در شرایط پارگی آئورت در ایران

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی ایران، سام زراعتیان نژاد دوانی افزود: اهداکننده دچار پارگی شریان آئورت بود و وقتی فردی در این وضعیت قرار می گیرد، مدت زمان زیادی زنده نمی ماند و در مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت فوت می کند.

وی با بیان اینکه آئورت، اصلی ترین و بزرگ ترین رگ بدن است که جریان خون از آن عبور می کند، تصریح کرد: این بیمار ۶۰ ساله در مجتمع بیمارستانی حضرت رسول شناسایی و با پلاکت بین ۱۰ تا ۳۰ هزار یعنی کمترین میزان فاکتورهای انعقادی خون به اتاق عمل انتقال داده شد.

زراعتیان اظهار داشت: با استفاده از ترمیم محل خونریزی شریان آئورت، کلیه و کبد مریض جدا شد که این نوع پیوند در کشور بی سابقه و در دنیا هم به میزان کمی گزارش شده است.

سرپرست واحد فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی کشور، پیدا کردن بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو به دلیل نتیجه مثبت تست PCR آنها به سختی انجام می شود.

وی افزود: در چنین وضعیتی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیمارانی را که حتی بعضی دانشگاه ها نامناسب برای اهدای عضو تشخیص می دهند، با استفاده از مراقبت های ویژه به فرآیند اهدا می رساند.

زراعتیان با اشاره به افزایش تعداد بیماران در انتظار پیوند، گفت: در ماه گذشته با وجود پیک کرونا نزدیک به ۱۴ بیمار، در واقع هر بیمار هشت عضو اهدا کرده است.

دانشگاه علوم پزشکی ایران در پنج سال متوالی دانشگاه اول کشور از نظر تعداد عضو اهدایی و تعداد افراد اهدا کننده بوده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی