فرآیند تبدیل وضعیت هیات علمی دانشگاه فنی وحرفه‌ای تسهیل شود

به گزارش روز شنبه روابط عمومی دانشگاه فنی وحرفه ای، حسین سلمانی در یادداشتی اظهار داشت: بیش از یک دهه از تاسیس نخستین دانشگاه مهارتی می گذرد. دانشگاه مهارتی در ایران با تاریخی ۱۷۵ ساله از دارالفنون، مدرسه پست و تلگراف، هنرستان های عالی، انستیتو تکنولوژی تا دانشگاه فنی و حرفه ای  است.

وی افزود: در این یک دهه نزدیک به ۲ میلیون دانشجو از این دانشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی فارغ‌التحصیل شده اند. بر اساس مطالعات آماری از فارغ‌التحصیلان سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ بیش از ۶۰ درصد از دانش آموختگان در اغلب رشته ها و در تعدادی از آنها نظیر طراحی دوخت تا ۸۰ درصد جذب بازارکار در بخش غیر دولتی شده اند. در حال حاضر نیز ۱۸۰ هزار دانشجو در ۱۷۹ واحد آموزشی فعال در ۱۱۱ شهرستان تحصیل می کنند.

سلمانی در ادامه عنوان کرد: با توجه به ماهیت عملی بودن دروس رشته های فنی وحرفه ای، دو سوم از سرفصل های درسی در ۳ هزار کارگاه و آزمایشگاه توسط بیش از ۶۸۰ عضو هیئت علمی (رسمی و پیمانی)، ۲۸۶ مدرس رسمی و ۱۶ هزار مدرس مدعو تدریس می شود.

به بیان وی، در طول برنامه ششم توسعه و از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ماه مهر ۱۳۹۹ تعداد جذب اعضای هیات علمی از ۴۷ مورد به بیش از ۲۲۰ نفر از طریق فراخوان و بورسیه افزایش یافته و در سال جاری نیز در صورت اخذ مجوزهای لازم این عدد به ۳۰۰ نفر افزایش می‌یابد که معادل رشد ۶ برابری است.

سلمانی ادامه داد: کادر آموزشی در موسسات آموزش عالی  کشور از طریق فراخوان جذب متمرکز وزارت علوم، معرفی بورسیه، انتقال از سایر دانشگاه ها و موسسات دولتی و تبدیل وضعیت کارشناس به عضو هیات علمی تامین می شود. 

وی همچنین، عنوان داشت: در سال های اخیر با وجود رشد ۶ برابری جذب عضو هیات علمی در دانشگاه از طریق فراخوان های جذب متمرکز و بورسیه های معرفی شده توسط  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرایند نظام سهمیه بندی دانشگاه ها، اخذ مجوز از سازمان امور اداری و استخدامی، تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه محدودیت هایی را برای این روش ایجاد کرده است. همچنین، تجربه انتقال از سایر دانشگاه ها هم با موانعی نظیر تجانس رشته تحصیلی با نیاز واحدهای آموزشی، موافقت مبدا و مقصد، انتقال ردیف بودجه و سایر عوامل روبه رو شده است.

سلمانی در این یادداشت اظهار داشت: راهکار تبدیل وضعیت اعضای غیر هیات علمی به عضو هیات علمی در رشته های مورد نیاز دانشگاه مکمل روش های دیگر است. تجربه تبدیل و تطبیق وضعیت نیروهای آموزشی در این دانشگاه و سایر موسسات آموزشی در زمان رشد و بلوغ، باعث توسعه نیروی انسانی مورد نیاز، کاهش، بهبود نسبت هیات علمی به دانشجو و کاهش هزینه حق التدریس شده است.
به بیان وی، از میان بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ عضو غیر هیات علمی  شاغل در دانشگاه فنی وحرفه ای، افراد نخبه و توانمندی را می توان یافت که شرایط و معیارهای لازم برای تبدیل وضعیت به عضو هیات علمی را داشته باشند. از این رو، فراهم ساختن شرایط تبدیل وضعیت در کنار تطبیق وضعیت باقیمانده نیروهای آموزشی دانشگاه، افزون بر تکمیل زنجیره نیروی انسانی مورد نیاز برای تدریس دروس عملی و نظری به افزایش بهره وری، صیانت و نگهداری بهینه از سرمایه چند صد میلیارد تومانی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی منجر می شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی