ویژگی های پلای وود چیست؟ هر آنچه نیاز دارید بدانید

خیلی وقت ها افرادی که به دنبال یک محصول خاص می‌گردند، علاقه دارند تا به سراغ بهترین شرکتی که برای آن محصول سراغ دارند بروند. حتی بسیاری از افراد قبل از انتخاب یک محصول، سعی می‌کنند برند مناسب را پیدا کرده و هنگامی که شرکت مناسب را پیدا کردند، با خیال آسوده اقدام به تهیه محصولات و یا خدماتی که می‌خواهند می‌کنند. پلای وود یکی از محصولاتی است که خیلی از افراد علاقه دارند قبل از تهیه آن، بدانند این محصول کجا تولید شده و چه ویژگی هایی دارد. در این مقاله با این موارد بیشتر آشنا خواهیم شد؛ با ما همراه باشید.

پلای وود چیست؟

پلای وود یک تخته چوبی است که از روی هم قرار گرفتن چند ورق چوب به هم چسبیده تولید می‌شود. این محصول به دلیل استحکام بالایی که به دست می‌آورد، در صنایع مختلفی کاربرد دارد. تخته چندلایه، از گذشته های دور تاکنون همواره یکی از مناسب ترین انتخاب های ممکن برای کارهای گوناگون مانند ساخت میز و مبلمان، قالب بندی و … بوده است.

ویژگی های پلای وود

پلای وود، دارای ویژگی هایی است که این ویژگی ها، باعث شده اند تا کاربرد های فراوانی داشته باشد. در ادامه به مهمترین ویژگی های پلای وود ها می‌پردازیم.

1.     استحکام بالا

این محصولات از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند؛ به طوری که حتی احتمال تاب برداشتن آن ها در طول سال ها بسیار کم است.

2.     مقاومت بالا در برابر ضربه

این ویژگی پلای وود ها، آن را به یک گزینه عالی برای ساخت و ساز تبدیل کرده است. این ویژگی به تخته چندلا کمک می‌کند تا سطح بالایی از فشار را بدون شکستگی تحمل کند.

3.     مقاومت در برابر برش

پنل های تخته سه لا در برابر بریده شدن بسیار مقاوم هستند. پنل های پلای وود با یک چسب بسیار قوی به هم چسبانده می‌شوند و برای محکم کاری بیشتر، از منگنه و میخ نیز برای دوام بیشتر اتصالات استفاده می‌شود.

4.     مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی

همانطور که گفتیم، پلای وود به طور کلی به عنوان یک محصول مقاوم در نظر گرفته می‌شود اما مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی، به نوع چوب مورد استفاده در تخته سه لا و چسب های مورد استفاده در آن برای چسباندن ورقه های مختلف بستگی دارد. بهترین چوب برای تخته های سه لا معمولا از درخت هایی که چوب سخت دارند، مانند افرا و توس استفاده می‌شود. پلای وود های تولید شده با این چوب ها در برابر آب و مواد شیمیایی مقاومت دارند. اگر به دنبال تخته سه لایه هایی هستید که مقاومت بیشتری در برابر آب و مواد شیمیایی داشته باشند، باید به سراغ پلای وود هایی بروید که با چوب های نرم مانند کاج یا صنوبر ساخته می‌شوند.

5.     انعطاف پذیری

پلای وود ها انعطاف پذیر هستند. البته نه در حدی که بشود آن ها را به صورت رول قرار داد. اگر قصد خم کردن تخته سه لایه را دارید، باید بدانید در صورت وارد کردن نیروی زیاد و بدون ابزار و تخصص کافی، امکان شکستن آن وجود دارد.

6.     مقاومت در برابر آتش

تخته چند لایه نسوز، نوعی از پلای وود است که در ساختمان های مختلفی که آتش سوزی در آن ها احتمال زیادی دارد استفاده می‌شود. این نوع از تخته های سه لا با رزین مقاوم در برابر آتش ساخته می‌شوند که به جلوگیری از گسترش آتش کمک می‌کند.

7.     عایق صدا و حرارت

تخته سه لا را می‌توان یک عایق صوتی خوب نام برد. این قابلیت باعث می‌شود امواج صوتی جذب شود و از عبور آنها جلوگیری خواهد کرد. پلای وود عایق گرما نیز هست و همین موضوع سبب می‌شود این محصولات، ماده ایده آل برای عایق کاری دیوار، کف و سقف منازل باشد.

پلی وود چیست؟

ممکن است هنگام تهیه پلای وود، به نام پلی وود نیز برخورد کرده باشید و برایتان سوال پیش آمده باشد که پلی وود چیست؟ و آیا پلای وود و پلی وود یکسان هستند؟ این محصول در واقع ماده ای مشابه چوب است که با ترکیب کردن مواد پلاستیکی و چوب تولید می‌شود. به پلی وود، چوب پلاست نیز گفته می‌شود. پس در نهایت، پلای وود و پلی وود دو محصول کاملا مجزا از یک دیگر هستند و شباهتی (به جز نامشان) ندارند.

انواع پلای وود

پلای وود هم مانند دیگر محصولات، انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن ها، می‌تواند کاربرد مختلفی داشته باشد. در این بخش به معرفی انواع تخته سه لا خواهیم پرداخت.

پلای وود چوب نرم

این نوع از پلای وود ها، از درختانی مانند کاج و صنوبر که چوب نرمی دارند استفاده می‌شود. البته پلای وود چوب نرم را می‌توان با چوب درخت سدر نیز تولید کرد.

پلای وود چوب سخت

پلای وودهای چوب سخت، از آنژیوسپرم ها تولید می‌شود. این نوع تخته سه لا مستحکم، برای مواردی که تحمل وزن زیاد مناسب است کاربرد بالایی دارد.

پلای وود انعطاف پذیر

این نوع از تخته های چند لایه، همانطور که از نام آن پیداست، برای ساخت مبل و سایر سازه های انعطاف پذیر استفاده می‌شود.

تخته چندلا دریایی

به نوعی از پلای وود ها که در محیط های مرطوب قابل استفاده است، تخته چندلا دریایی گفته می‌شود. از این پلای وود ها می‌توان در حتی در مدت طولانی در رطوبت استفاده کرد. همچنین این پلای وود ها در برابر قارچ نیز مقاوم هستند.

بهترین پلای وود برای خرید چیست؟

برای خرید پلای وود، توصیه ما اعتماد به برندی است که در زمینه پلای وود نامی آشنا بوده و نمونه کارهای زیادی داشته باشد. گروه بازرگانی مدحت وود، بزرگ ترین وارد کننده پلای وود در ایران است که در زمینه واردات پلای وود از کشورهای روسیه، فنلاند و … پیشگام در ایران می‌باشد.

برای استفاده از پلای وود، باید دقت داشته باشید پلای وودی خریداری کنید که تمام ویژگی های مورد نیاز برای یک تخته چندلایه مناسب را داشته باشد.

قیمت پلای وود

قیمت پلای وود، بستگی به موارد مختلفی مانند چوب مصرفی، ویژگی های موجود در آن و … دارد و بدون در نظر گرفتن این موارد، نمی‌شود یک قیمت خاصی تعیین کرد. در نتیجه، برای مطلع شدن از آخرین قیمت پلای وود، توصیه ما بررسی سایت هایی مانند مدحت وود است که با مراجعه به آن ها، می‌توانید به وسیله تماس با کارشناسان، از آخرین قیمت انواع پلای وود مطلع شوید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را به طور کامل با پلای وود و ویژگی های آن آشنا کنیم. همچنین با انواع پلای وود ها و تفاوت آن ها با پلی وود نیز آشنا شدیم. چنانچه شما نیز قصد استفاده از پلای وود در موارد مختلف را دارید، توصیه می‌کنیم به مدحت وود، به عنوان بزرگ ترین وارد کننده پلای وود که نمونه کارهای زیادی، از جمله پروژه پالایشگاه عسلویه، نیروگاه اتمی بوشهر و … اشاره کرد.

انتهای رپورتاژ آگهی/

کسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی