صندوق کمند چیست؟ (بالاترین سود ثابت بورسی)

صندوق درآمد ثابت یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ابزاری مطمئن برای کسب سود در بازار بورس محسوب می‌شود. این صندوق‌ها برای افرادی که تجربه زیادی در این نوع سرمایه‌گذاری‌ها ندارند؛ یک گزینه مناسب است. سرمایه‌گذاری یک صندوق با درآمد ثابت، معمولا در اوراق و بانک انجام می‌گیرد؛ اما سود آن بیشتر از سود سپرده‌های بانکی است. کمند یکی از همین صندوق‌هاست که در این مقاله به ارائه جزییات بیشتری درباره آن صندوق‌های درامد ثابت می‌پردازیم

صندوق درامد ثابت چیست؟

به صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ که بازدهی آن‌ها دارای نوسان زیادی نباشد، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (Fixed Income) می‌گویند. معمولا سود صندوق درامد ثابت قابل پیش‌بینی خواهد بود. صندوق‌های‌ درآمد ثابت با نام صندوق‌های بدون ریسک هم شناخته شده‌اند. مدیر صندوق‌ درآمد ثابت، فقط می‌تواند بخش بسیار محدودی از سبد را در دارایی‌های پرریسک، سرمایه‌گذاری نموده و تقریبا ۷۰ تا ۹۰ درصد کل وجوه سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها، در دارایی‌های بدون ریسک مانند اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و دیگر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری خواهد شد. سود صندوق‌های درامد ثابت، بطور روزشمار محاسبه خواهد شد و به همین دلیل نحوه دریافت سود صندوق کم نیز بسیار آسان و مطمعن خواهد بود. شاید تنها نکته‌ای که بتوان به عنوان یک نکته منفی از این صندوق‌ها بیان کرد؛ این موضوع باشد که سود صندوق درامد ثابت، از یک حد مشخص فراتر نمی‌رود و میزان آن از حد تورم کشور بالاتر نخواهد رفت. البته این امر نیز به دلیل بدون ریسک بودن این نوع سرمایه گذاری، طبیعی است.

انواع صندوق‌های درآمد ثابت

انواع صندوق ‌درآمد ثابت را بر اساس نوع سوددهی

  • صندوق درآمد ثابت غیر قابل معامله در بورس: دراین صندوق که با نام صدور و ابطال نیز شناخته می‌شود؛ سرمایه‌گذار بطور مستقیم، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند. سود چنین صندوق‌هایی پس از گذشت مدت معینی به‌صورت دوره‌ای (۱ ‌ماهه، ۶ ‌ماهه یا ۱ ‌ساله) بین کلیه سرمایه‌گذاران تقسیم خواهد شد. همچنین اگر سهامداری قصد خارج کردن پول خود از صندوق را داشته باشد؛ پس از ابطال واحدها، می‌تواند همان مبلغ اولیه‌ای که واریز کرده بود را دریافت ‌کند. صندوق‌های غیر قابل معامله در بورس، به کد بورسی نیاز ندارند و برای معامله واحدهای آن‌ها، باید بصورت آنلاین به وب‌سایت صندوق رفته و یا حضورا به نمایندگی صندوق مراجعه نمایید.
  • صندوق درآمد قابل ‌معامله در بورس: در این صندوق‌، سرمایه‌گذارها در واقع سود خود را از طریق خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها (همچون خرید و فروش سهام) کسب می‌کنند. این نوع از صندوق‌ها در بورس، یک نماد مخصوص داشته و هر زمان که سرمایه‌گذار بخواهد صندوقش را بفروشد؛ با توجه به رشد قیمت نماد در همان زمان، سود می‌کند.
  • صندوق درآمد ثابت مخصوص اوراق دولتی: با این نوع از صندوق‌ها، نمی‌توان برای خرید سهام، حق تقدم و سایر ابزارهای بازار سرمایه اقدام نمود. این صندوق‌ها بسیار کم ریسک بوده و میزان سود آن‌ها نیز تقریبا ثابت است.

چرا سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت از بانک‌ بهتر است؟

ریسک صندوق‌ درآمد ثابت، نزدیک به همان میزانی است که در سرمایه‌گذاری بانک‌های معتبر وجود دارد. اما بازدهی آن از بانک‌ها بیشتر خواهد بود. همچنین صندوق درامد ثابت، دارای سود روزشمار، عدم الزام به بلوکه شدن سرمایه شما و بالا بودن میزان نقدشوندگی است که در مقایسه با بانک‌ها، امتیازات ویژه‌ای محسوب می‌شوند.

بهترین صندوق درامد ثابت

بهترین صندوق‌ درامد ثابت، باید دارای مدیران متخصص و آگاه باشد و این مدیران، پول را در سبد متنوعی از دارایی‌های متعدد، سرمایه‌گذاری ‌کنند. سود و بازدهی سرمایه‌گذاری نیز بین سهامداران، با توجه به میزان سهم هر یک از آن‌ها، تقسیم خواهد شد. بهترین صندوق درامد ثابت قابل معامله ضمن داشتن یک مدیریت حرفه‌ای، باید نقدینگی و تنوع نیز داشته باشد. تنوع ریسک ضرر را کاهش خواهد داد. نقدینگی صندوق نیز باید طوری ارائه شود که سرمایه‌گذار هر زمان که بخواهد؛ بتواند سهام را در صندوق، خریده و یا به‌فروش برساند. در ادامه یکی از بهترین صندوق‌های درامد ثابت، یعنی صندوق کمند را معرفی خواهیم کرد.

صندوق کمند چیست؟

صندوق سرمایه گذاری کمند، یک صندوق درامد ثابت با پرداخت سود ماهانه و قابل معامله است. 70 تا 90 درصد از کل سرمایه‌گذاری صندوق کمند باید به دارایی‌های بدون ریسک مانند اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و اوراقی با درآمد ثابت اختصاص داده شود. بنابراین احتمال ضرر و زیان برای سرمایه‌گذاران صندوق کمند، بسیار ناچیز و نزدیک به صفر خواهد بود. سود ماهانه صندوق کمند نوسانات بسیار کمی داشته و میزان این سود، قابل پیش‌بینی است.

نحوه دریافت سود صندوق کمند

در نخستین روز کاری، بعد از روز پانزدهم هر ماه، محاسبه سود صندوق کمند بطور کامل صورت گرفته و در واقع، این روز، تاریخ معین برای زمان واریز سود ماهانه صندوق کمند است. بعد از پرداخت سود نقدی، ارزش واحدهای صندوق، به میزان مبنا، بازخواهد گشت. سرمایه‌گذاران صندوق قابل معامله کمند بورس در هر روزی از ماه که بخواهند؛ اجازه خرید واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق با قیمت تابلوی معاملاتی (بر اساس عرضه و تقاضا و در محدوده ارزش NAV) را دارند. پس از خرید، در پایان دوره معین یکماهه، سود صندوق کمند، برای آن‌ها واریز خواهد شد. اما اگر قبل از این تاریخ نیز، تصمیم بگیرند که سهام خود را از صندوق درآمد ثابت کمند خارج کنند؛ واحدهای صندوق با قیمتی بالاتر از قیمت خرید، به‌فروش می‌رسند و سود دوره نگهداری از افزایش قیمت هر واحد به‌دست خواهد آمد. میزان سود ماهانه صندوق کمند بر اساس پیش‌بینی سود سالیانه صندوق محاسبه خواهد شد و در هر ماه، یک دوازدهم سود سالیانه، برای سهامداران صندوق در نظر گرفته می‌شود. مدیریت صندوق کمند، به عهده تیم حرفه‌ای كاريزما است و شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت charisma.ir مراجعه کنید.

 سخن پایانی

صندوق درآمد ثابت، روشی بسیار مناسب و ایمن برای سرمایه‌گذاری است. شما می‌توانید برای موفقیت در این نوع سرمایه‌گذاری، با خیالی آسوده و با هر میزان سرمایه، کار خود را به مدیرانی متخصص بسپارید. یک تیم مجرب با پیگیری مداوم اخبار مرتبط و استفاده از اطلاعات و دانش خود، اقدام به انتخاب بهترین اوراق و معامله آن‌ها در بهترین زمان نموده؛ تا بازدهی صندوق و در نتیجه سود شما افزایش‌یابد. صندوق کمند که به معرفی آن پرداختیم یکی از صندوق‌های پربازده‌ای است که توسط تیم حرفه‌ای کاریزما مدیریت می‌شود.

سوالات متداول

ویژگی‌های بهترین صندوق درامد ثابت کدام است؟

بطورکلی ریسک پایین، بازدهی و درآمد منظم، تنوع، مدیریت تخصصی و نقدینگی، از مزایا و ویژگی‌های بهترین صندوق درامد ثابت به شمار می‌رود.

حداقل سرمایه گذاری لازم برای صندوق‌های درامد ثابت چقدر است؟

در بعضی صندوق‌ها حداقل سرمایه را حدود 1000 دلار و در تعدادی از آن‌ها نیز، بیش از 10000 دلار است. بطورکلی این مبلغ، در صندوق‌های مختلف، متفاوت خواهد بود.

صندوق درامد ثابت با تقسیم سود دوره‌ای، مناسب چه افرادی است؟

این صندوق‌ها برای افرادی که می‌خواهند در یک محدوده زمانی خاص، سود خود را دریافت کنند مناسب است. همچنین این صندوق‌ها برای افراد ریسک گریز گزینه خوبی هستند.

چرا صندوق کمند از بهترین صندوق‌های درامد ثابت است؟

دارایی‌های موجود در سبد صندوق کمند، توسط مدیران صندوق، به دقت و بطور کامل بررسی شده و پتانسیل‌های موجود شناسایی خواهند شد. به این ترتیب بازدهی صندوق کمند دارای ثبات بوده و سهامداران می‌توانند از سود دریافتی ماهانه خود مطمئن باشند.

کدام سازمان بر صندوق درآمد ثابت نظارت دارد؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت نموده و هیچ صندوق درامد ثابتی نمی‌تواند بدون اخذ مجوز از این سازمان، مشغول فعالیت شود.

پول و بورسکسب و کار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی