سپرده‌گذاری ۶۲ هزار میلیارد تومانی منابع ارزی در بانک‌ها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گرچه عمده تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به صورت ارزی پرداخت می شود، اما بخشی از آن با تبدیل ارز به ریال صورت می‌گیرد.

بررسی آخرین وضعیت عملکرد صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس تاکنون نشان می‌دهد که در حوزه تسهیلات ریالی تا پایان سال ۱۳۹۳، حدود  ۲۱.۱ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق در قالب قراردادهای عاملیت ریالی با بانکهای عامل منعقد شده است.

سپرده‌گذاری ۶۲ هزار میلیارد تومانی منابع ارزی در بانک‌ها

از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ از محل این نوع قراردادها ۱۱.۸ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۳ هزار طرح معرفی شده از سوی بانکها اختصاص و به حساب آنها واریز شده است.

اما از سال ۱۳۹۴ تاکنون صندوق توسعه ملی برای سپرده گذاری ریالی اقدام کرد که در بانک های  خصوصی، دولتی و موسسات مالی بوده است،  در همین راستا تا پایان سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۶۲.۵ هزار میلیارد تومان از محل تسعیر منابع ارزی صندوق  به بانکها و موسسات سپرده پذیر برای انجام تکالیف تخصیص داده شده است.

از مبلغ سپرده گذاری شده، ۵۲.۸ میلیارد تومان یعنی حدود ۸۴ درصد مربوط به اجرای قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین  قانون بودجه است.

حدود ۹.۷ هزار میلیارد تومان نیز (معادل ۱۶ درصد) به اجرای قانون حمایت از توسعه و ابجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری اختصاص پیدا کرده است.

صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۰ تاسیس و بر اساس قانون برنامه پنج ساله توسعه، سالانه سهمی از درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز و فرآورده های آن جهت ذخیره‌ای برای نسل آینده و همچنین بکارگیری در راستای توسعه کشور در آن ذخیره و بر اساس ضوابط تعیین شده در جهت تامین مالی طرح‌های اقتصادی و سرمایه گذاری در قالب تسهیلات ارزی و ریالی در اختیار بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد.

۲۲۳۲۲۵

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی