اقدام خطرناک رئیسی به روایت یک اصولگرا /واکنش هیات رئیسه مجلس به ادعای نمایشی بودن جلسات رأی اعتماد به کابینه

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در خصوص کابینه سیزدهم، اظهار داشت: کابینه سیزدهم ترکیب متفاوتی با دولت‌های گذشته دارد، به این دلیل که شاخص‌هایی که وزرا بر اساس آن به مجلس معرفی شده‌اند متفاوت است.

وی افزود: برخی از وزرای پیشنهادی دارای توانمندی‌های بالایی هستند، رزومه‌ای قوی دارند و ارزیابی کارنامه فعالیت‌هایشان نشان می‌دهد مدیرانی موفق بوده‌اند و می‌توانند تحولات جدی در حوزه مدیریتی خود ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اظهار داشت: برخی از وزرای پیشنهادی نیز توانمندی خوبی دارند، اما رزومه قوی همراه آنها نیست. برخی موضوعات نسبت به این وزرا باید شفاف‌تر شود.

جوکار معدل نهایی کابینه را قابل قبول خواند و گفت: تاثیرگذاری وزرای پیشنهادی با توجه به رزومه و تجربه این افراد متفاوت است. بنابراین آرای نمایندگان در جلسه رای اعتماد به وزرا متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مجلس به وظیفه خود برای بررسی صلاحیت وزرا عمل می‌کند، گفت: باید کابینه قوی انتخاب شوند تا مشکلات و چالش‌های اقتصادی، اشتغال و مسکن حل شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس تاکید کرد: تمام تلاش دولت و مجلس در حل مشکلات مردم است و در این راستا همگرایی و تعامل کامل بین آنها وجود دارد.

جلسات رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی رئیسی نمایشی نیست

سید نظام‌الدین موسوی در واکنش به ادعای افرادی که می‌گویند رأی اعتماد به وزرای دولت سیزدهم نمایشی است و مجلس صلاحیت همه وزرای پیشنهادی رئیسی را تایید می‌کند، گفت: این ادعا دروغ محض و بی‌اساس است و ما در مجلس طبق شاخص‌ها عمل می‌کنیم و هیچ چیز در مجلس یازدهم قابل پیش‌بینی نیست.

بنا به گزارش مهر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته این غیرقابل پیش‌بینی بودن، حُسن مجلس است و نشان می‌دهد که مجلس و نمایندگان مستقل هستند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما شاخص‌ها و ویژگی‌هایی را برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در نظر گرفته‌ایم و وزرا می‌توانند بر مبنای آن شاخص‌ها، برنامه و کارنامه خود را در سامانه‌ای که مجلس در نظر گرفته است، بارگذاری کنند.

اقدام خطرناک و پرریسک رئیسی به روایت یک اصولگرا /واکنش هیات رئیسه مجلس به ادعای نمایشی بودن جلسات رأی اعتماد به کابینه

موسوی اظهار داشت: یکی از ایراداتی که در گذشته وجود داشت، این بود که سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب توسط برخی از مسئولان اجرا نمی‌شد اما مجلس شورای اسلامی و دولت فعلی الان در این زمینه با هم هماهنگ هستند و تاکید دارند که باید ذیل سیاست‌های مشخص و ابلاغی کلان نظام حرکت کنند.

وی گفت: البته اینکه در دولت چه کسانی می‌توانند سیاست‌های کلان نظام را اجرا کنند، بستگی به تصمیم مجلس دارد. وزرای پیشنهادی باید برنامه و کارنامه خود را ارائه دهند، از خودشان دفاع کنند و نمایندگان مجلس هم بر اساس آن رأی می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هماهنگی بین دولت و مجلس به معنای هماهنگی در اجرای سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری است اما در اینکه چه کسی می‌تواند آن برنامه‌ها را اجرا کند، بستگی به نظر نمایندگان و توانمندی وزرای آینده دارد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ پیش فرضی درباره رأی نمایندگان قابل پذیرش نیست و هر احتمالی ممکن است در زمینه رأی اعتماد به وزرا بیفتد.

برخی وزرای پیشنهادی مرد بحران نیستند/ کابینه سیزدهم یکدست نیست

صادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در رابطه با ارزیابی خود از لیست پیشنهادی کابینه سیزدهم و نقش آنها در تحول‌آفرینی، گفت: کابینه پیشنهادی سیزدهم، کابینه یک دستی نیست و ما در این کابینه هم شاهد افراد با تجربه، کاری و با سابقه خوب و هم شاهد افراد فاقد تجربه ای که خود را تحول ساز می‌دانند هستیم و این خیلی خطرناک است زیرا فرد، بی تجربه است و این بی تجربگی خود را قبول دارد.

به گزارش مهر، وی افزود: ما در این فهرست دو عزیز خوب و زحمتکش داریم که متاسفانه نه تنها تجربه وزارت ندارند که حتی تجربه کار در یک واحد اداری ۵۰ نفره را هم ندارند. اگر اداره اقتصاد و دارایی یا اداره آموزش و پرورش را در بُعد یک شهرستان در نظر بگیریم، این افراد در این مقیاس هم، جایی را اداره نکردند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: جالب اینجاست که با اعتماد به نفس بالا قائل به ایجاد تحول هستند که این، کار را خطرناک‌تر می‌کند. برای مثال وزیر پیشنهادی علوم را داریم که ریاست دانشگاه همدان، که به اندازه یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران هم دانشجو ندارد، را برعهده داشته و حالا می‌خواهد نظام دانشگاهی کشور را اداره کند و این در حالی است که در دوران ریاست دانشگاه همدان نیز از سوی او شاهد تحولی نبودیم.

کوشکی اضافه کرد: نکته این است که وزارت علوم در کنار بحث های علمی، پژوهشی و فرهنگی یک بُعد امنیتی دارد؛ متاسفانه دشمنان نظام و انقلاب خیلی وقت‌ها امید بسته‌اند که بخواهند دانشگاه‌ها را کانون فعالیت‌های ضد امنیتی خود کنند. آیا کسی که دانشگاهی با ۴ یا ۵ هزار دانشجو را اداره کرده است، می‌تواند فتنه انگیزی امنیتی دشمنان در دانشگاه‌ها و بحران‌ها را اداره کند؟!

وی خاطرنشان کرد: اساسا برخی از افراد کابینه پیشنهادی مرد بحران نیستند و با بحران آشنایی ندارند و نسبت به آن بی‌تجربه هستند و از طرفی بعضی از چهره‌ها مانند وزیر پیشنهادی ورزش هم قبلا مسئولیت داشته است اما هیچ تحولی از او ندیدیم. می‌توان با صراحت گفت اگر او وزیر شود، اوضاع وزارت ورزش همان است که در گذشته بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: به هر حال کابینه یکدست نبوده و واقعیت این است که شخصا برای آقای رئیسی احساس خطر می‌کنم زیرا با این کابینه و با توجه به اینکه اکنون یکی از بحرانی‌ترین فضاهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را تجربه می‌کنیم، سپردن کار به افرادی که تجربه بحران ندارند و اصلا بحران دیده نیستند تا بتوانند بحران را مدیریت کنند، خیلی کار پر ریسک و خطرناکی است که آقای رئیسی انجام می‌دهد.

کوشکی افزود: نمی‌دانم واقعا اگر افرادی مانند وزیر علوم و وزیر اقتصاد و آموزش و پرورش رای بیاورند ایشان چه خواهد کرد؟ یک سال دیگر اگر خدای ناکرده مشکل جدی‌تری در این عرصه‌ها پیش بیاید پاسخ آقای رئیسی چه خواهد بود؟ می‌خواهند بگویند وزرای من بی‌تجربه بودند؟ یا مجلس حاضر است این کابینه و علی‌الخصوص گزینه‌های مساله دارش را امضا کند؟ و اگر امضا کند و رای اعتماد دهد فردا چه پاسخی در خصوص مشکلاتی که ایجاد شده، خواهد داشت؟

وی در پایان گفت: ما این عزیزان را افراد بدی نمی‌دانیم اما برای مثال اگر وزیر پیشنهادی علوم یک چهره قاطع انقلابی با سابقه تحول‌گرا در حوزه آموزش عالی بود یا سابقه معاونت وزارت داشت می‌گفتیم بسیار خوب؛ اما اکنون این چنین نیست. آقای رئیسی در عرصه بحرانی کشور می‌خواهد سکان مناصب مهمی مانند وزارت آموزش و پرورش، علوم و اقتصاد را به دست کسانی بسپارد که بحران دیده نیستند و این خیلی کار را خطرناک می‌کند.

27219

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی