مصرف مشترک قلیان چه بلایی سرتان می‌آورد؟

به گزارش ساناپرس؛ مصرف مشترک قلیان چه بلایی سرتان می‌آورد؟

بهداشت نیوز نوشت: رئیس گروه بهداشت محیط و کار شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: مصرف اشتراکی قلیان احتمال بروز بیماری‌های میکروبی و ویروسی در افراد را افزایش می‌دهد.

سیده فاطمه حسینی در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: مصرف‌کنندگان قلیان به این دلیل در بین انواع دخانیات موجود در بازار به قلیان روی آورده‌اند که آن را کم‌خطرترین نوع مواد دخانی می‌دانند، غافل از این‌که آنچه کشیدن قلیان با مصرف‌کنندگان آن می‌کند به مراتب ناگوارتر از سیگار است.

حسینی تصریح کرد: علاوه بر بیماری‌های مرتبط با تنباکو، مصرف اشتراکی قلیان می‌تواند منجر به افزایش احتمال میکروب سل و ویروس‌هایی مثل هرپس و هپاتیت شود.

وی همچنین اظهار کرد: در همین حال سازمان بهداشت جهانی بعد از اعلام همه‌گیری در حال رشد مصرف سیگار که در دهه گذشته بارها و بارها تکرار کرده بود، در چند سال گذشته اذعان کرده است که با همه‌گیری دیگری از دخانیات به نام قلیان روبه‌رو هستیم.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: در جواب افرادی که با این استدلال قلیان مصرف می‌کنند که فکر می‌کنند قلیان اعتیادآور نیست و تفریحی می‌کشند، چون ممکن است مثلاً هفته‌ای یا ماهی یک‌بار آن را مصرف کنند پس خطرات کمتری آن‌ها را تهدید می‌کند، باید گفت: که این استدلال کاملاً اشتباه است، چراکه هر بار مصرف قلیان حاوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم نیکوتین است درحالی‌که هر سیگار حاوی تنها ۸ میلی‌گرم نیکوتین است.

سیده فاطمه حسینی بیان کرد: باورهای غلط در مورد مصرف قلیان که در جامعه و بخصوص جوانان و نوجوانان رواج داشته، باعث افزایش شیوع مصرف قلیان در جامعه بخصوص در بین دختران و زنان گردیده است.

حسینی، پنج باور غلط در خصوص مصرف قلیان را برشمرد و گفت: اولین باور غلط این است که فکر می‌کنند، ازآنجاکه تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر می‌شود، کلیه مواد مضر آن تصفیه می‌شود در حالی که کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطان‌زای آن را تصفیه نمی‌کند. دومین باور غلط، استنشاق دود قلیان ریه‌ها را نمی‌سوزاند، به همین دلیل مضر نیست، درصورتی‌که باید گفت: دود قلیان وقتی استنشاق می‌شود، ریه‌ها را نمی‌سوزاند، زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک می‌شود. با اینکه دود خنک می‌شود، اما هنوز هم حاوی مواد سرطان‌زایی است که برای بدن مضر است.

سیده فاطمه حسینی در خصوص باور غلط سوم، کشیدن قلیان سالم‌تر از کشیدن سیگار است، اظهار کرد: دود قلیان به همان اندازه دود سیگار مضر است و محصول نهایی قلیان و سیگاری، دود یکسان است که حاوی مواد سرطان‌زا است. باور غلط چهارمی که در بین افرادی که قلیان می‌کشند، وجود دارد این است که کشیدن قلیان به اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نیست، زیرا نیکوتین در خود ندارد ولی در واقعیت باید به این افراد گفت: تنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است و در واقع، در یک جلسه ۶۰ دقیقه‌ای قلیان، فرد در معرض حجم دودی ۱۰۰ تا ۲۰۰ مرتبه بیشتر از یک سیگار قرار می‌گیرد.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان در خصوص باور غلط پنجمی که در خصوص مصرف قلیان وجود دارد بیان کرد: تنباکوی گیاهی قلیان سالم‌تر از تنباکوی معمولی است، باید به این افراد تأکید کرد، این هم مثل کشیدن سیگار گیاهی یا طبیعی، فرد را در معرض مواد سرطان‌زا قرار می‌دهد.

حسینی تصریح کرد: کشیدن قلیان حجم تنفسی بدن را کاهش داده و مواد سمی ناشی از نوع توتون و تنباکوی قلیان، سلامت افراد را با خطر روبرو می‌کند این ترکیب به علت حرارت زیاد، موادی را وارد بدن می‌کند که عوارض ناگواری برای انسان به دنبال دارد.

اخبارسلامت
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی