همه چیز درباره رژیم لاغری در دوران بارداری و شیردهی

به دلیل تفاوت هایی که سیستم بدنی بانوان با آقایان دارد، نیازهای تغذیه آنها نیز با آقایان کاملا متفاوت است؛ با این تفاسیر رژیم لاغری زنان با رژیم لاغری مردان فرق دارد. ما در طول این نوشتار قصد داریم درباره رژیم لاغری زنان در دوره های مختلف مانند رژیم بارداری و رژیم شیردهی صحبت کنیم با ما همراه باشید.

آیا رژیم لاغری زنان مشابه رژیم لاغری مردان است؟

خیر به دلیل تفاوت های سیستم بدنی زنان و مردان با یکدیگر دارند، بنابراین نیازهای تغذیه ای آقایان و خانم ها نیز متفاوت از یکدیگر است.

طبق تحقیقات انجام شده زنان تمایل بیشتری به غذا خوردن دارند و دلیل آن هم به هورمون های متفاوت زنان به نسبت مردان برمی گردد؛ بدن خانم ها به چربی بیشتری به نسبت آقایان نیاز دارد، به همین دلیل احتمال افزایش وزن و چاقی در زنان بیشتر از آقایان است.

همچنین زنان به نسبت مردان استرس بیشتری را تجربه می کنند و از طرفی مردان با روش های صحیح مثل پیاده روی کردن و … استرس خود را کنترل می کنند. اما متاسفانه اکثر بانوان در این شرایط دچار پرخوری عصبی می شوند و یا در بهترین حالت اموری مثل نقاشی کشیدن، گوش دادن به موسیقی و …. را که بدون نیاز به تحرک است را انتخاب می کنند.

رژیم لاغری برای بانوان باردار

قبل از هر چیز خیالتان را راحت کنیم که رژیم لاغری در دوران بارداری ممنوع است مگر اینکه پزشک گرفتن رژیم لاغری بارداری را تجویز کرده باشد.

بسیاری از زنان به این دلیل سمت رژیم بارداری برای لاغری می روند که تصورشان این است که، در این دوران بیشتر غذا می خورند و باید آن را کنترل کنند؛ در حالی که این حجم از غذا خوردن در این دوران برای سلامت مادر و جنین لازم و ضروری است.

البته این مسئله در دوران شیردهی هم صدق می کند و باید به اندازه ای غذا بخورید تا بتوانید نیازهای بدن خود و کودک خود را تامین کنید.

بنابراین با این تفاسیر به هیچ عنوان از رژیم هایی تحت عنوان رژیم بارداری رایگان و … در این دوران استفاده نکنید و تلاش برای کاهش وزن چشمگیر در این دوران نداشته باشید؛ مگر به توصیه پزشک.

بهترین رژیم بارداری چه رژیمی است؟

  • همان طور که گفتیم تغذیه در دوران بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. خانم های باردار باید در طی روز آب کافی (8 الی 10 لیوان) و مایعات فراوان مصرف کنند.
  • همچنین مصرف میوه و سبزیجات تازه در این دوران بسیار حائز اهمیت است تا از خطر ابتلا به بیماری های گوارشی مثل یبوست در این دوران در امان باشند.
  • بهتر است به جای استفاده از راه های لاغری در بارداری، روش های کاهش مصرف قند را اولویت قرار دهید؛ زیرا خانم های بسیاری در این دوران دچار دیابت بارداری می شوند و مصرف قند اضافی می تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد. بنابراین مصرف شکر، قند، شکلات و آبمیوه های صنعتی را در این دوران به حداقل ممکن برسانید.
  • پزشکان برای جلوگیری از حالت تهوع در ماه های اول بارداری مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B6 را توصیه می کنند.
  • در ماه اول بارداری مصرف آهن و فولات را افزایش دهید که در مواد غذایی مثل گوشت، غلات، اسفناج و حبوبات وجود دارد. همچنین مصرف کافئین را در این ماه قطع کنید.
  • در رژیم غذایی سه ماه اول بارداری مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ای و مغزیجات از اهمیت بسزایی برخوردار است.
  • در رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری به منظور افزایش حجم خون، از غذاهای حاوی آهن، ویتامین سی، پتاسیم و کلسیم استفاده کنید.
  • در سه ماهه آخر بارداری علاوه بر رعایت کردن اصول رژیم بارداری، از انجام ورزش های بارداری مانند پیاده روی غافل نشوید.

رژیم لاغری برای بانوان شیرده

همان طور که گفتیم پزشکان از گرفتن رژیم لاغری در دوران بارداری و شیردهی حمایت نمی کنند. بدن زنان در دوران شیردهی به منظور تولید شیر کافی بیش از 500 کالری در روز نیاز دارد. البته نظر پزشکان این است که رژیم روزانه زنان باردار باید 1800 تا 2200 کالری داشته باشد تا برای بهبود سلامت بدن مادر و کودک کافی باشد.

بهترین رژیم شیردهی چه رژیمی است؟

ایمن و سالم بودن رژیم شیردهی بیش از هر چیز اهمیت دارد. با استفاده از یک رژیم ایمن و سالم است که مادر می تواند مواد مغذی مورد نیاز کودک را تامین کند و در کنار آن سلامتی خود نیز به خطر نیفتد. شما با رعایت نکات زیر در رژیم شیردهی خود می توانید کاهش وزن ایمن را تجربه کنید:

  • کاهش مصرف کربوهیدرات ها: محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها می تواند باعث کاهش وزن در دوران شیردهی شود. البته با مصرف میوه، سبزیجات و پروتئین ها باید جای خالی کربوهیدرات ها را پر کنید. همان طور که گفتیم روزانه حداقل 1800 کالری باید دریافت کنید و قبل از شروع هر گونه رژیم لاغری در این دوران با پزشک خود مشورت کنید.
  • به میزان کافی آب بنوشید: در دوران شیردهی باید بدن شما کاملا هیدراته باشد و دچار کم آبی نشود. نوشیدن حداقل 9 لیوان آب در این دوران توصیه می شود.
  • نرمش کنید: با مشورت پزشک خود می توانید نرمش های آرام و آهسته را شروع کنید. اصولا پزشکان انجام 20 الی 30 دقیقه ورزش هایی مثل یوگا، پیاده روی و … بعد از زایمان را مفید می دانند.
  • هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنید: در طول رژیم شیردهی به هیچ عنوان نباید هیچ کدام از وعده های غذایی خود را حذف کنید؛ چرا که حذف وعده های غذایی باعث کاهش متابولیسم و انرژی بدن می شود و نتیجه عکس بر لاغری دارد.
  • گرفتن رژیم لاغری سریع ممنوع: رژیم های لاغری سریع در هیچ دورانی به خصوص دوران شیردهی و بارداری به هیچ عنوان به بانوان توصیه نمی شوند.

انتهای رپورتاژ‌ آگهی/

رژیم و تندرستیکسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی