خبر آمد، خبری در راه است؟ / توافق برجام تایید شد؟ / طلا و دلار در حال ریزش!؟

خبر آمد، خبری در راه است؟ / توافق برجام تایید شد؟ / طلا و دلار در حال ریزش!؟

برخی اخبار منتشر شده حاکی است که ایران و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که در برابر کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، گشایشی را در برخی از تحریم‌ها فراهم می آورد.

برترین‌ها: برخی اخبار منتشر شده حاکی است که ایران و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که در برابر کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، گشایشی را در برخی از تحریم‌ها فراهم می آورد.

این در حالی است که هنوز مسیر مذاکرات ادامه دارد، فعلا آن چیزی که مشخص است ماجرای تبادل زندانیان است و احتمالا ماجرای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق که ورود این پول‌ها به کشور می‌تواند موجب اتفاقات مثبتی در زمینه اقتصادی شود.

خبر آمد، خبری در راه است؟

جماران خبر داد که میدل ایست آی در گزارشی مدعی شده است:

* گفتگوهای مستقیم میان رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل، در خاک آمریکا انجام شده اما باید دید که آیا مقام های ارشد هم از این پیشنهادات حمایت می کنند یا نه.

*  این مذاکرات به طور مستقیم در خاک آمریکا برگزار شده‌ که تحولی قابل توجه در روند دیپلماتیک میان دو کشور است. با این حال، ایالات متحده تمایلی به بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ یعنی برجام ندارد. امیر سعید ایراونی، سفیر تازه ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، رهبری هیئت مذاکره ایران را بر عهده داشته است. وی همچنین نقشی کلیدی در مراحل اولیه گفتگوهای سازش میان ایران و عربستان سعودی در بغداد ایفا کرده بود.

* میدل ایست آی در ادامه مدعی شده است: از طرف آمریکا هم رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در چندین نشست مستقیم با ایراونی گفتگو کرد.

* در ادامه گزارش ادعا شده که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و دو طرف به یک توافق موقت رسیده‌اند که جزییات آن به مقام های ارشد دو کشور ارائه خواهد شد. در چارچوب این توافق، ایران متعهد می شود که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد و بالاتر خود را متوقف کند و به همکاری با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و تأیید برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

خبر آمد، خبری در راه است؟

* در برابر، به تهران اجازه داده می شود که روزانه تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند و به درآمد آن و نیز دیگر منابع مسدود شده اش در خارج از کشور دسترسی داشته باشد مشروط بر آنکه این منابع انحصارا برای خرید مجموعه‌ای از کالاهای اساسی شامل غذا و دارو هزینه شوند.

*  میدل ایست آی مدعی است که  علاوه بر مذاکرات دوجانبه بین ایران و ایالات متحده، قطر هم نقش تسهیل کننده ای را میان دو طرف داشته و در حل مسائل مربوط به بانکداری که به عنوان یک نقطه اصلی اختلاف ظاهر شده بود، کمک کرده است. میدل ایست آی از رابرت مالی و نیز وزارت خارجه قطر، درخواست کرده که در زمینه این گزارش نظر دهند. ایروانی جزییات این توافق را به تصمیم گیران ارشد در تهران منتقل کرده تا به تایید برسد. با اینحال، مشخص نیست که رهبر معظم ایران و شورای عالی امنیت ملی از این توافق حمایت کنند.

* میدل ایست آی در پایان ادعا کرده است: در گذشته، مقام های ایرانی با چنین توافق موقتی مخالفت کرده بودند بویژه در طول سالهای 2017 تا 2021 که دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بود. رابرت مالی به ایرانی ها گفته است که جو بایدن دیگر قصد بازگشت به برجام در آن شکل اولیه اش را ندارد. مالی همچنین هشدار داده که اگر ایران غنی سازی اورانیوم در سطح نوددرصدی را آغاز کند، کنترل مسئله هسته ای ایران، از وزارت خارجه آمریکا به وزارت دفاع این کشور سپرده می شود.

خبر آمد، خبری در راه است؟

روایتی دیگر از جزییات پیش‌نویس «توافق موقت» ایران و آمریکا

* فعال رسانه ای اصولگرا روایتی از جزییات توافق موقت به دست آمده میان ایران و آمریکا در مرحله پیش از تصویب نهایی را روایت کرد. دیروز نیز روزنامه «هاآرتص» ضمن اعلام زمان «بسیار نزدیک» توافق موقت تهران و واشنگتن ،جزییاتی از این توافق را منتشر کرده بود که با تکذیب آمریکا همراه شد.

علیرضا تقوی‌نیا، فعال رسانه‌ای و سیاسی اصولگرا نوشت:

شنیده هایی از توافق موقت:

۱- مدت این توافق تا پایان دوره بایدن خواهد بود

۲-غنی سازی ایران از ۶۰ درصد به ۲۰درصد می رسد

۳- هیچ سانتریفیوژی برداشته نمی شود.

۴- مواد غنی شده اتمی از ایران خارج نمی شود اما پلمب می شود تحت نظارت آژانس اتمی

۵- ۲۴ میلیارد دلار از پول های ایران آزاد می شود.

خبر آمد، خبری در راه است؟

* ظاهرا طرفین ماجرا به این نتیجه رسیده اند که برجام دیگر قابلیت احیا ندارد و بر اساس این توافق ، برنامه اتمی ایران کاملا حفظ میشود ولی نگرانی غربی ها بابت حرکت ایران به سمت بمب اتمی تا پایان دوره ریاست جمهوری جو بایدن رفع می گردد.

* روزنامه «هاآرتص» چاپ اسرائیل هم دیروز با استناد به گفته‌های مقامات دفاعی دولت تل آویو گزارش داد ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند.

* این گزارش می‌افزاید مقامات دفاعی اسرائیل می‌گویند سرعت پیشرفت مذاکرات میان ایران و آمریکا بیش از حد انتظار بوده و امکان رسیدن به توافق در چند هفته آینده وجود دارد.

* بر اساس این گزارش، توافق شامل محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی و کاهش تحریم‌های آمریکا خواهد بود؛ به‌طوری که در قدم اول حدود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول آزاد خواهد شد.

* گزارش «هاآرتص»، البته بی‌پاسخ نماند و امروز، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا وجود گفت‌وگوهای محرمانه میان تهران و واشنگتن را رد کرد.

* ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش ادعایی روزنامه هاآرتص مبنی بر اینکه ایران و آمریکا در حال انجام رایزنی‌های محرمانه برای حصول یک توافق اولیه هستند، تاکید کرد که به این گونه شایعات و یا درز گفت‌وگوهای دیپلماتیک که تمایل به دروغ‌پردازی و گمراه کردن دارند، پاسخ نمی‌دهد.

خبر آمد، خبری در راه است؟

اسرائیلی‌ها قیمت دلار و سکه را در تهران تغییر دادند!

* هاآرتص، نشریه اسرائیلی هم در گزارشی مدعی شده که مذاکرات ایران و آمریکا پیشرفت چشمگیری داشته است.

* معامله گران می گفتند این خبر هم احتمالا کفه ترازوی کاهشی ها در بازار را تا حدودی سنگین تر کند.

* قیمت دلار امروز «پنجشنبه، ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲» بار دیگر کاهش یافت و در پایان معاملات امروز به کانال ۴۹ هزار تومان بازگشت.

* قیمت دلار تاثیر خود را بر قیمت سکه هم گذاشت.

* قیمت سکه بهار آزادی هم با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید که بیشترین میزان کاهش قیمت در میان سکه‌های موجود در بازار را ثبت کرده است.

* قیمت نیم‌ سکه هم به ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. این فلز زرد هم ۴۰۰ هزار تومان از قیمت خود را از دست داده است. قیمت ربع سکه هم به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

* برخی از کارشناسان اقتصادی‌ منتظر ریزش بیشتر قیمت دلار هستند. آنها معتقد بودند اگر دلار نتواند خود را در محدوده بالا ۵۰ هزار تومان حفظ کند، ریزش بیشتر قیمت در راه است و راه برای کاهش قیمت بیشتر باز می‌شود.

* البته به گفته این گروه، این ریزش موقتی است و ادامه آن به تغییر سیاسی بزرگی مانند توافق برجام نیاز دارد واگرنه قیمت‌ها به روال قبل بر می‌گردد.

* بررسی اخبار سیاسی هم نشان می‌دهد که هنوز جای امیدواری برای توافق وجود دارد و ممکن است این خبر مثبت ظرف روزهای آینده به بازار برسد و دلار را ارزانتر کند. اما اگر بازار سیگنال اصلی را دریافت نکند، باید منتظر برگشت قیمت دلار بود.

اخبارسیاسی
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی