پایان حیات «برجام»؟ / روایتی از جزییات پیش‌نویس «توافق موقت» ایران و آمریکا

پایان حیات «برجام»؟ / روایتی از جزییات پیش‌نویس «توافق موقت» ایران و آمریکا

 فعال رسانه ای اصولگرا روایتی از جزییات توافق موقت به دست آمده میان ایران و آمریکا در مرحله پیش از تصویب نهایی را روایت کرد. دیروز نیز روزنامه «هاآرتص» ضمن اعلام زمان «بسیار نزدیک» توافق موقت تهران و واشنگتن ،جزییاتی از این توافق را منتشر کرده بود که با تکذیب آمریکا همراه شد.

علیرضا تقوی‌نیا، فعال رسانه‌ای و سیاسی اصولگرا نوشت :

شنیده هایی از توافق موقت:

۱- مدت این توافق تا پایان دوره بایدن خواهد بود

۲-غنی سازی ایران از ۶۰ درصد به ۲۰درصد می رسد

۳- هیچ سانتریفیوژی برداشته نمی شود.

۴- مواد غنی شده اتمی از ایران خارج نمی شود اما پلمب می شود تحت نظارت آژانس اتمی

۵- ۲۴ میلیارد دلار از پول های ایران آزاد می شود

ظاهرا طرفین ماجرا به این نتیجه رسیده اند که برجام دیگر قابلیت احیا ندارد و بر اساس این توافق ، برنامه اتمی ایران کاملا حفظ میشود ولی نگرانی غربی ها بابت حرکت ایران به سمت بمب اتمی تا پایان دوره ریاست جمهوری جو بایدن رفع می گردد.

 روزنامه «هاآرتص» چاپ اسرائیل هم دیروز با استناد به گفته‌های مقامات دفاعی دولت تل آویو گزارش داد ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند.

این روزنامه اسرائیلی چهارشنبه ۱۷ خردادماه نوشت در روزهای گذشته «پیشرفت‌های چشمگیری» در مذاکرات هسته‌ای انجام شده است.

این گزارش می‌افزاید مقامات دفاعی اسرائیل می‌گویند سرعت پیشرفت مذاکرات میان ایران و آمریکا بیش از حد انتظار بوده و امکان رسیدن به توافق در چند هفته آینده وجود دارد.

بر اساس این گزارش، توافق شامل محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی و کاهش تحریم‌های آمریکا خواهد بود؛ به‌طوری که در قدم اول حدود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول آزاد خواهد

گزارش «هاآرتص»، البته بی‌پاسخ نماند و امروز، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا وجود گفت‌وگوهای محرمانه میان تهران و واشنگتن را رد کرد.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش ادعایی روزنامه هاآرتص مبنی بر اینکه ایران و آمریکا در حال انجام رایزنی‌های محرمانه برای حصول یک توافق اولیه هستند، تاکید کرد که به این گونه شایعات و یا درز گفت‌وگوهای دیپلماتیک که تمایل به دروغ‌پردازی و گمراه کردن دارند، پاسخ نمی‌دهد./خبرآنلاین

جزییات پیش‌نویس «توافق موقت» برجامی ایران و آمریکا  / فعال رسانه‌ای اصولگرا روایت کرد

اخبارسیاسی
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی