واریزی جدید برای مردم / واریزی سود سهام عدالت در حساب ها در مرحله اول

به گزارش ساناپرس؛ واریزی جدید برای مردم / واریزی سود سهام عدالت در حساب ها در مرحله اول

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: وب سرویس تصدیق اصالت احکام انحصار وراثت بصورت برخط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور به سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری ارائه شده است.

تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی امسال صاحب سهام می شوند سود سهام عدالت 1400 امسال دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به سهامداران واریز شد و مرحله دوم تا آخر اسفند واریز می شود دارندگان سهام عدالت می توانند بدون ضامن از بانک ها وام خرد بگیرند

محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه وب سرویس‌های مختلفی را به دستگاه‌ها و سازمان‌ها ارائه داده‌ایم گفت: این موضوع نقش مهمی در تسریع فرآیند‌ها دارد و تمام ارائه خدمات به دیگر سازمان‌ها با هدف تسریع در اقدامات و خدمت به مردم انجام می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: بر اساس درخواست سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری، وب سرویس تصدیق اصالت احکام انحصار وراثت بصورت برخط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور (NIX) به آنان ارائه شده و امکان دریافت آرای انحصار وراثتی که بصورت سیستمی صادر شده باشد را دارند از سال ۹۴ به بعد تقریبا تمام احکام انحصار وراثت بصورت سیستمی صادر شده و از طریق این وب سرویس قابل دریافت است.

محمد کاظمی فرد ادامه داد:بخشی از احکام انحصار وراثتی که در سال‌های قبل از تاریخ مذکور توسط بعضی از شعب شورای حل اختلاف صادر شده است، ممکن است توسط سامانه ایجاد نشده باشد. قطعا تمام احکام انحصار وراثت صادر شده از سال ۱۳۹۷ و بعد از آن که بصورت سیستمی بوده هم اکنون توسط آنان در حال استعلام است.

عمران فر با اشاره به جزئیات این کلاهبرداری، گفت: این فرد برای اینکه به محتویات ثبت نام سهام عدالت دسترسی پیدا کند، پس از وارد شدن به لینک ارسالی جهت پرداخت هزینه ثبت نام اطلاعات بانکی خود را وارد می‌کند که بلافاصله از حساب بانکی وی به مبلغ ۵۱۰ میلیون و دویست و ۵۰ هزار ریال برداشت غیرمجاز صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس فتای استان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌های دقیق و همچنین اقدام به موقع و سریع کارشناسان پلیس فتا و پس از هماهنگی با مقام قضائی، مبلغ برداشتی ابتدا در حساب مقصد مسدود و به حساب فرد قربانی بازگردانده شد.

وی افزود: پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دادسرا ارسال شد.

نحوه واگذاری سهام عدالت جدید در بیست و چهارمین نشست شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در اسفند سال گذشته تعیین و هفته قبل توسط وزیر امور اقتصاد و دارایی ابلاغ شد.

بر این اساس سازمان خصوصی سازی مکلف شد از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های قابل واگذاری نسبت به تخصیص سهام به افراد فاقد سهام عدالت که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و ایثارگران مشمول سه دهک اول قرار گرفته‌اند؛ اقدام کند.

همچنین قرار شد میزان و سهام شرکت‌های مورد واگذاری صرفاً از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی به تصویب هیأت واگذاری خواهد رسید قیمت سهام مورد واگذاری مطابق با آیین نامه جزء (۳) بند (الف) ماده ۴۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط هیأت مذکور تعیین شود.

مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و دو دهک اول درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید با اعمال ۵۰ درصد تخفیف و به مشمولین دهک سوم درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید بدون اعمال تخفیف معادل حداکثر یک صد میلیون ریال به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است که از محل سود سالانه شرکت‌های سرمایه پذیر تسویه خواهد شد.

موضوعی که توسط سیدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای خطاب به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شد. در این بخشنامه آمده است که:

با توجه به مفاد بند (۲) تصویب‌نامه شماره ۲۲۰۵۷۳/ت ۶۰۷۹۱ هـ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ هیئت محترم وزیران مبنی بر ملغی شدن تصویب‌نامه شماره ۱۶۷۰۰۰/ت ۵۹۹۹۰ هـ مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ارسالی طی نامه شماره ۸۰/۲۵۷۱۱۸ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی که در اجرای قسمت‌ اخیر بند (الف) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و به موجب تصویب‌نامه صدرالاشاره در خصوص نحوه واگذاری سهام عدالت جدید مصوب شده است، برای اجرا ارسال می‌شود بر اساس ماده (۱۱) تصویب‌نامه مذکور، نقل و انتقال سهام موضوع این مصوبه خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای انجام خواهد گرفت. این نقل و انتقال از پرداخت کلیه هزینه‌ها و مالیات معاف است./ایسنا

واریز سود میلیونی سهام عدالت به حساب افراد

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی تاکید کرد که الزام شرکت‌های بورسی به واریز سود نقدی سهام طی مدت چهار ماه باعث پرداخت به موقع سود سهام عدالت می‌شود که این اتفاق به نفع مردم است.

درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

« سید محمدرضا میرتاج‌الدینی » به الزام سازمان بورس به شرکت‌ها برای واریز سود مجامع حداکثر تا چهار ماه اشاره کرد ‌و افزود: اقدام سازمان بورس در الزام شرکت‌های بورسی برای اصلاح اساسنامه‌ قابل تحسین است؛ زیرا در این صورت شرکت‌های بورسی ملزم می‌شوند تا حداکثر چهار ماه سود مجامع را واریز کنند که این اتفاق به نفع مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از مردم از طریق بورس امرار معاش می‌کنند، واریز به هنگام سود مجامع برای سهامداران مفید بوده و همچنین باعث ترغیب مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.

میرتاج‌الدینی همچنین گفت: فایده دیگر این اقدام آن است که سود سهامداران عدالت زودتر پرداخت می‌شود و این موضوع دیگر به پایان سال موکول نمی‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا سود مجامع کمتر از یک ماه پرداخت می‌شود، گفت: وقتی سود مجامع به موقع پرداخت شود دیگر پول در حساب شرکت‌ها باقی نمی‌ماند و ارزش پول سهامداران به میزان تورم نصف نمی‌شود؛ این اقدام رویکردی است که در نهایت به نفع مردم تمام خواهد شد.

لازم به ذکر است که سازمان بورس در روزهای پایانی فروردین ماه در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: با اصلاح اساسنامه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس، حداکثر زمان واریز سود نقدی شرکت‌های بورسی پس از تصمیم مجمع عمومی به چهار ماه کاهش یافت.

پس از کش و قوس های فراون بالاخره بخش عمده ای از جاماندگان سهام عدالت قرار است به زودی صاحب این نوع سهام شوند به طوری که تصویب‌نامه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی درخصوص نحوه واگذاری سهام عدالت جدید که اخیرا توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده تا کار واگذاری سهام عدالت به این افراد آغاز شود.

موضوعی که بار دیگر شوکی را به سری افراد کم درآمدی که حدود ۱۷ سال پیش در این طرح ثبت نام کرده اما اسم آنها در لیست سهام داران عدالت نیامده است وارد کرد زیرا آنگونه که مشخص است، سهام عدالت جدید، قرار است فقط به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کل کشور و ایثارگران مشمول سه دهک اول تعلق گیرد. هرچند شناسایی، تعیین و تکلیف و تخصیص سهام عدالت به اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی اقدامی درست است اما خیلی از مشمولان سهام عدالت هستند که تحت پوشش این نهادها نبوده ولی در وضعیت اقتصادی و معیشتی بسیار بدی بسر می برند این دسته افراد مشمول طرح سهام عدالت که از حیث گذران زندگی دست کمی از مددجویان ندارند و جزو اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه محسوب می شوند چون در بانک اطلاعاتی عضو ۲ نهاد حمایتی نیستند متاسفانه از چنین مزایایی بی بهره مانده اند افرادی که مسحق دریافت سهام عدالت بوده ولی تا کنون نتوانسته اند به آن دست یابند.

سهام عدالتی که به عقیده خیلی از کارشناسان بعضا به افرادی تعلق گرفته است که از تمکین مالی مناسبی برخوردار بوده در حالی که تعداد زیادی از افراد فقیر و کم درآمد جامعه که به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با محاسبه اقشار تحت کمیته امداد و سازمان بهزیستی به حدود ۱۰ میلیون نفر می رسند جزو جامانده ها و مستحقین دریافت سهام عدالت هستند و باید برای دستیابی آنها به این نوع سهام دولت فکری اساسی کند.

این سئوال به اذهان متبادر می شود که چرا فقط از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و ایثارگران در دور جدید ارایه سهام عدالت نام برده شده و صحبتی از دیگر مشمولان و مستحقیق این نوع سهام که در دهک های پایین درآمدی جامعه هستند، نشده است

البته سال گذشته با توجه به شناسایی سه و نیم میلیون نفر جامانده سهام عدالت قرار به این نوع سهام به آنها برسد حال با وجودی که وارد دومین ماه سال جدید شده ایم این اتفاق نیفتاده است. به هر حال جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک پایین درآمدی جامعه می‌شوند، نکته قابل توجه این جاست که تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند که می‌توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد. گروه اول، در بازه زمانی توزیع سهام عدالت بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ مشمول دریافت سهام عدالت بودند، اما موفق به ثبت نام نهایی نشدند. گروه دوم هم افرادی هستند که توسط وزارت کار به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شده و سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.

در چنین شرایطی طبق آخرین خبرها فقط افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که ۳.۵ میلیون نفر هستند و ایثارگران مشمول سه دهک اول قرار گرفته اند و در این مرحله می توانند صاحب سهام عدالت شوند. حال این سئوال به اذهان متبادر می شود که چرا فقط از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و ایثارگران در دور جدید ارایه سهام عدالت نام برده شده و صحبتی از دیگر مشمولان و مستحقیق این نوع سهام که در دهک های پایین درآمدی جامعه هستند، نشده است. افرادی که از عملکرد دولت در شناسایی و رسیدگی به وضعیت زندگی آنها برای ملحق شدن به لیست سهام عدالت بگیران گله مند بوده و خواهان رسیدگی دولت به این موضوع هستند.

هنوز هیچ کس به درستی نمی داند متولی اصلی سهام عدالت کیست؟ منابع و مصارف این طرح از کجا و به چه شکل تامین و چگونه و بر چه مبنا محاسبه و توزیع می شود، این موضوع ابهامی است که نه فقط بهارستان نشینان بلکه داد کارشناسان را نیز نسبت به این آشفتگی و ناشفافی در آورده است

حسن لطفی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره عملکرد دولت در رسیدگی و ارایه سهام عدالت به جاماندگان و واجدین شرایط این طرح، گفت: سهام عدالت که از ابتدا قرار بود با قرار گرفتن اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه در این طرح از مزایای سهام واگذار شده شرکتهای دولتی بهره مند شوند، به دلیل ناهماهنگی دستگاههای مرتبط، عدم مدیریت درست همراه با ضعف نظارت در اجرا، موجب شد تا خیلی ها نتوانند صاحب چنین سهامی شوند، سهام عدالتی که مختص به ضعفا و دهک های پایین درآمدی جامعه است ولی متاسفانه بخش عمده این افراد هنوز به این سهام که حق آنهاست نرسیده اند.

وی به عدم شفافیت و ابهام در طرح سهام عدالت اشاره کرد و گفت: ناتوانی دولت در شناسایی افراد ضعیف و کم درآمد برای ارایه سهام عدالت به آنها و تضییع حقوق خیلی ها که برای دریافت این نوع سهام به دلیل ناکارآمدی دولت ها هنوز اسم آنها در لیست سهام عدالت بگیران نیست از یک طرف و اینکه هنوز هیچ کس به درستی نمی داند متولی اصلی آن کیست؟ منابع و مصارف این طرح از کجا و به چه شکل تامین و چگونه و بر چه مبنا محاسبه و توزیع می شود، ابهامی است که نه فقط بهارستان نشینان بلکه داد کارشناسان را نیز نسبت به این آشفتگی و ناشفافی در آورده است.

اخباراقتصاد
پربازدیدسام عدالت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی