مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای سازمان بهداشت جهانی در دوران کرونا

به گزارش خبرآنلاین، این روزها تغذیه و آبرسانی بدن امری حیاتی برای برخورداری از سلامت جسمی است. افرادی که از رژیم غذایی سالم و مناسب تبعیت می‌کنند، علاوه بر اینکه سالم‌ترند و دارای سیستم ایمنی قوی‌تری نیز هستند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن و عفونی قرار می‌گیرند. 

برای دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر غذایی، پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن باید هر روز انواع غذاهای تازه و فرآوری‌نشده را مصرف کنید، آب کافی بنوشید، از مصرف قند، چربی و نمک خودداری کنید تا خطر اضافه وزن، چاقی، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و انواع خاص سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

۱)مصرف روزانه غذاهای تازه و فرآوری‌نشده

میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات کامل (به عنوان مثال ذرت فرآوری‌نشده، جو دوسر، گندم، برنج قهوه‌ای و…) و غذاهای حیوانی چون گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر مصرف کنید.

۲)نوشیدن آب کافی

روزانه ۸ تا ۱۰ فنجان آب بنوشید. آب، مواد مغذی و ترکیبات موجود در خون را به سایر اعضای بدن منتقل می‌کند، دمای بدن را تنظیم می‌کند، مواد زائد را از بین می‌برد و از مفاصل محافظت می‌کند.

برای تأمین مایعات بدن، آب بهترین انتخاب است اما می‌توانید از سایر نوشیدنی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات آبدار هم استفاده کنید.

مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای سازمان بهداشت جهانی در دوران کرونا

۳)کنترل چربی و روغن مصرفی

از چربی‌های اشباع نشده (مانند ماهی، آووکادو، آجیل، روغن زیتون، سویا، کلزا، آفتابگردان و روغن ذرت) به جای چربی های اشباع موجود در گوشت چرب، کره، روغن نارگیل، خامه و پنیر استفاده کنید.

به جای گوشت قرمز، گوشت سفید (مثل مرغ و ماهی) را جایگزین کنید که چربی کمی دارد. در دسته لبنیات هم انواع شیر یا محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید.

۴)نمک و شکر کمتر

هنگام پخت و تهیه غذا، استفاده از نمک و چاشنی‌های دارای سدیم بالا (مانند سس سویا و سس ماهی) را محدود کنید. مصرف نمک روزانه خود را به کمتر از ۵ گرم (تقریبا ۱ قاشق چای‌خوری) برسانید و از نمک یددار استفاده کنید. تا جایی که ممکن است از مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های قندی بپرهیزید.

۵)اجتناب از مصرف غذای بیرون

در خانه غذا بخورید تا میزان تماس با افراد را کاهش داده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را کم کنید. اما اگر مجبور بودید بیرون از منزل غذا بخورید، توصیه می‌شود نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را به خوبی رعایت کنید. به دلیل شلوغ بودن رستوران‌ها و کافه‌ها، نمی‌توان مطمئن بود بعد از هر رفت‌وآمد، تمام سطوح ضدعفونی می‌شوند یا نه؛ بنابراین بهتر است بیرون از خانه غذا و خوراکی میل نکنید.

کلام آخر

تغذیه مناسب و هیدراتاسیون (آبرسانی)، سلامت و ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. افرادی که مشکوک یا مبتلا به کرونا هستند، می‌بایست نکات مربوط به سلامت روانی و جسمانی را رعایت کنند تا به سلامت کامل دست یابند. اما اگر پس از بهبودی جسمی، دچار تغییرات روحی و یا حتی افسردگی شدید، نگران نباشید؛ در این راستا می‌توانید با کمک روان‌شناس، تحت مشاوره و حمایت روانی اجتماعی قرار بگیرید و بر این حالات غلبه کنید.

منبع: WHO (سازمان بهداشت جهانی) / مترجم: الهه جعفرزاده

۴۷۲۳۷

جامعه
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی