دولت دوهزار تومان روی قیمت گندم می گذارد؟

دولت دوهزار تومان روی قیمت گندم می گذارد؟

اختلاف نظر دولت و کشاورزان در مورد نرخ تضمیمی گندم همچنان ادامه دارد. دولت بر نرخ ۱۵ هزار تومانی تاکید می‌کند اما گندمکاران خواهان افزایش نرخ تضمینی، حداقل تا ۱۷ هزار تومان هستند. از سوی دیگر، دولت هنوز پول محصولاتی را که خریداری کرده، تسویه نکرده است. یک مقام صنفی اعلام کرده که تا کنون تنها معادل ۳۰ درصد از بهای گندم خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.

اختلاف نظر دولت و کشاورزان در مورد نرخ تضمیمی گندم همچنان ادامه دارد. دولت بر نرخ ۱۵ هزار تومانی تاکید می‌کند اما گندمکاران خواهان افزایش نرخ تضمینی، حداقل تا ۱۷ هزار تومان هستند. از سوی دیگر، دولت هنوز پول محصولاتی را که خریداری کرده، تسویه نکرده است. یک مقام صنفی اعلام کرده که تا کنون تنها معادل ۳۰ درصد از بهای گندم خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.

چندی پیش، سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به رسانه‌ها اعلام کرد که همکاران او، مطالبات گندمکارانی را که گندم خود را تا ۲۹ اردیبهشت به دولت تحویل داده‌اند به این افراد پرداخت کرده‌اند. اما سخنان او، از همان زمان تا کنون با مخالفت برخی از کشاورزان مواجه شده است. این دسته از گندمکاران تاکید می‌کنند که پولی دریافت نکرده‌اند یا به صورت کامل با آنها تسویه نشده است.

همین امروز، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران آمار جالب توجهی را منتشر کرد. او گفته است: «از ابتدای فصل برداشت، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری و تاکنون ۱۵.۵ همت از مطالبات گندمکاران، معادل ۳۰ درصد بهای گندم خریداری شده، به آنها پرداخت شده است.»

این در حالی است که به گفته برخی کشاورزان، اعلام خبر تسویه پول گندم باعث شده که طلبکاران به سراغ آنها بیایند؛ در حالی که هنوز پول کافی در حساب گندمکاران نیست. از سوی دیگر آنها به این موضوع هم اعتراض دارند که دولت هنگام توزیع بذر، هزینه آن را نقد و فوری طلب می‌کند اما تسویه خرید تضمینی را با تاخیر انجام می‌دهد.

نرخ خرید گندم پایین است؟

مساله دیگر مورد اختلاف، نرخ مصوب گندم است. اکنون نرخ خرید تضمینی ۱۵ هزار تومان تعیین شده است در حالی که گندمکاران پیش از تصویب این مبلغ، خواهان نرخ ۲۰ هزار تومانی بودند. حالا اما آنها به ۱۷ هزار تومان هم راضی شده‌اند. برخی نمایندگان مجلس هم به دنبال افزایش دو هزار تومانی نرخ گندم هستند. اما دولت بر همان نرخ مصوب تاکید می‌کند.

آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش در این مورد گفت که اعتبارات تخصیص یافته به خرید تضمینی گندم حتی از نرخ فعلی آن نیز کمتر است. به گفته او، دولت در تعیین میزان اعتبارات، نرخ پیشین آن (۱۳ هزار تومان) را در نظر گرفته و شرط افزایش نرخ تضمینی گندم به ۱۷ هزار تومان، اختصاص منابع مالی جدید به وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز، نرخ فعلی را برای گندم مناسب می‌داند و معتقد است این مبلغ، «می‌تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد.» او اخیرا در این مورد گفته است: «در حال حاضر قیمت گندمی که دولت از کشاورزان خریداری می‌کند ۱۵ هزار تومان است. اگر همین گندم را می‌توانیم به نرخ ۱۱ هزار تومان وارد کنیم؛ بنابراین گندم را از کشاورز بالاتر از قیمت وارداتی خریداری می‌کنیم تا به خودکفایی گندم برسیم.»

اعتبارات مصوب، برای افزایش قیمت کافی است؟

در مقابل، ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران بر ضرورت افزایش نرخ تضمینی گندم تاکید دارد. او در این مورد معتقد است: «با توجه به اختلاف گندم با آن سوی مرزها بدیهی است که انگیزه قاچاق و جایگزینی محصول در مرغداری و دامداری ها به عنوان خوراک دام و طیور یا سوء استفاده و احتکار افزایش می یابد، از این رو افزایش قیمت خرید تضمینی گندم امری ضروری است.»

البته منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه موضوع اختلاف قیمت با کشورهای همسایه را نیز «فضاسازی» می‌داند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او معتقد است: «اینکه گفته می‌شود قیمت خرید گندم در کشور‌های همسایه بالاتر از داخل کشور است، باید دانست این رقم برای کشاورزان خود همان کشور در نظر گرفته شده است و این بدین معنی نیست که کشاورز ما یک تن گندم را در کشور همسایه با همان قیمتی که ما می‌فروشیم، بفروشد، بنابراین آن قیمت گندم، قیمت حمایتی خرید گندم از کشاورزان داخلی همان کشور است و این موارد بیشتر فضاسازی‌هایی که صورت گرفته است.»

با وجود این، برخی نمایندگان مجلس نیز بر ضرورت افزایش نرخ گندم تاکید می‌کنند. آنگونه که مهر گزارش داده، محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است: «در بودجه امسال ۱۰۲ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی دیده شد و بر روی قیمت ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو تأکید داریم. دلایل کارشناسی را به معاون اول رئیس‌جمهور هم منتقل کرده‌ایم چراکه در غیر این صورت علاوه بر اینکه گندم قاچاق می‌شود گندم تولیدی به خوراک دام می‌رسد و خیلی از مزارع سبز به چرا می‌رود.» سخنان او در مورد اعتبارات، به نوعی با گفته‌های سرپرست وزارتخانه نیز مغایرت دارد.

با وجود همه این حرف‌ها، هنوز تصمیمی برای اصلاح قیمت گندم گرفته نشده و این احتمال وجود دارد که سه‌شنبه، ۱۶ خرداد در جلسه‌ای مساله مورد بررسی مجدد قرار گیرد. در حالی که دولت خرید ۸.۵ میلیون تن گندم از گندم‌کاران کشور را پیش‌بینی کرده است، فعالان صنفی معتقدند با نرخ فعلی بعید است این پیش‌بینی محقق شود.

همان ۱۵ هزار تومان را هم ندادند!

در میانه این اختلاف نظرها، برخی گندمکاران می‌گویند دولت در محاسبه همان مبلغی که به آنها پرداخت کرده، نرخ ۱۵ هزار تومانی امسال را در نظر نگرفته و پرداخت‌ها با نرخ‌های قدیمی انجام شده است.

– «امسال حدود ۷۵تن گندم تحویل سیلو دادم حدود ۵نفر شریک داشتم. پول گندم را ناقص پرداخت کردن به نرخ پارسال کیلویی ۱۲هزار تومان چرا اینقدر کشاورزان را سر در گم می کنید این چند ماه است بر سر قیمت قیمت گندم جدال دارند حتی اگر قیمت گندم بیشتر از نرخ جهانی هم از کشاورز بخرند مگر جایی می رود؟ بلکه باعث تشویق گندم کاران برای سال آینده هم میشود.»

– «سی فرودین تحویل سیلو دادم ۱۲تن گندم. فقط عله الحساب دادن و کی با ما تسویه حساب میکنن معلوم نیس وف قط قیمت پارسال دادن انهم بخصوص امسال که ضرر کردیم. بنده در شهر سوسنگردهستم.»

– «نرخ گندم رو اگه درست نکنم گندم کاری به فنا می‌ره با این تورم اون موقع دم از خودکفایی هم میزنن.»

– «۲۰ اردیبهشت تحویل دادیم یه ریال هنوز واریز نشده و جالبش صداوسیمایی که یه کلمه درباره حق کشاکرز صحبت نمیکنه.»

– «دولت خودش ۵۰ تومن پول برق رو ندی فورن برق رو قطع میکنه ولی به ما که رسید تموم مسولان خواب خوابن.»

– «۲۶ تن گندم اول اردیبهشت تحویل دادم هنوز چیزی واریز نکردند، من شریک دارم و قیمت خرید دولت خیلی ناچیزه، چرا با کشاورز اینکار رو میکنید ؟؟؟»

– «دولت قول داد تمام مطالبات کشاورزان گندمکار پرداخت میشه ولی پرداخت نشد . کشاورزی که شش ماه کار کاشت و داشت و برداشت را با چه زحمت و مشقتی انجام میده تا این محصول که به قول دولتمردان محصول استراتژیک و حیاتی کشور را به ثمر برسونه اما با بی توجهی و بی ملاحظه از طرف بعضی از دولتمردان ، کشاورزان با بی پولی و با سفره های خالی شرمنده خانواده های خود از یک طرف و از طرف دیگر شرمنده کمبایندار و کامیون دار و … شده اند لذا کشاورز دلسرد شده و از کار کشاورزی دست خواهد کشید که اگر از کشاورزی دست بکشد وامصیبتا.»

اخباراقتصاد
پربازدید
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی